• Anonym (fundersam)

    Att få sjukskrivning vid depression/utbrändhet?

    Jag gick in i väggen med stormsteg för ca 1,5 år sedan. Var hemma, jobbade nån dag, hemma igen osv. På jobbet var jag som ett vrak och hade panikångest attacker osv. Var inte på jobbet många dagar i sträck kan jag ju säga... iallafall sökte hjälp och fick samtal samt medicin.

    De kanske tog upp något om sjukskrivning men jag slog nog bara bort det... Iallafall mitt i alltihop fick jag ett nytt jobb!! Det har gått förvånansvärt bra!!

    Den senaste tiden märker jag att symtomen är på väg igen :-/. Kanske borde sjukskrivit mig första gången...

    jag är väldigt ofta depressiv också och ser ingen mening med något alls... vill inte ha det såhär längre.

    Ska träffa läkare snart och tanken på deltidssjukskrivning har slagit mig...

    min fundering är dock om det är möjligt få sjukersättning beviljad på dessa grunder? Eller kan man få avslag? Någon som är eller varit i situationen som vill berätta?

  • Svar på tråden Att få sjukskrivning vid depression/utbrändhet?
  • Anonym (Elin)

    Det jag tänker först och främst är att sjukskrivning och utbetalning av sjukpenning egentligen inte har något med sjukdom att göra. Det handlar om din arbetsförmåga. Är din arbetsförmåga nedsatt så att du upplever att du inte kan utföra ditt jobb (på grund av depression, panikångest eller vad det nu må vara) så kan du bli sjukskriven.

    Den första veckan har du rätt att vara hemma utan läkarintyg. From dag 8 måste du uppvisa ett läkarintyg för att få fortsatt sjuklön från din arbetsgivare. From dag 15 går ärendet över till Försäkringskassan som tar över och betalar ut sjukpenning. Där man kan stöta på patrull, är min erfarenhet.
    För då har de egna läkare/konsulter som bedömer vad din sjukskrivning grundar sig på om du har rätt till ersättning.
    Och ska man kunna få någon sorts terapi eller kunna tillfriskna så behöver man allt som oftast vara hemma mer än 15 dagar så där måste FK bli inblandat. Man kanske behöver vara hemma helt i tre månader och sedan trappa upp varsamt.

  • Anonym (fundersam)

    På vilket sätt har du stött på patrull från fk? Har de starkt ifrågasatt eller? Fick du sjukskrivning beviljad?

    Ja min arbetsförmåga är begränsad absolut!! Därför jag funderar på ang sjukskrivning så man kanske har chans återhämta sig på riktigt en gång för alla...

  • Anonym (Elin)

    Inte jag men en nära anhörig till mig.
    FK ifrågasatte de här "koderna" som hans läkare hade skrivit på läkarintyget. Arbetsgivaren och läkaren var helt överens om vad som var problemet och att sjukskrivning var ett måste. Men FK ville ha förtydliganden och någon slags ytterligare bedömning från min anhöriges läkare, innan de godkände sjukskrivningen.

    Nu hade vi back-up så vi klarade oss ekonomiskt. FK's handläggningstider kan annars vara rätt tuffa. Men säg att man är ensam eller inte vet hur man ska angripa det här (man kanske inte ens förstår vad de frågar efter), då förstår jag att man tappar sugen.

  • Anonym (Elenor)

    Jag har varit sjukskriven ångest/depression i några perioder, två-tre månader varje gång, och det har inte varit några som helst problem med FK.

    Tvärtom, sist fick en handläggare som var mycket engagerad i att jag skulle bli frisk och inte bara sluta vara sjukskriven. Hon ringde och hörde hur det var och betonade väldigt tydligt att rehabplanen var just bara en plan och inget jag skulle känna press över. Behövde jag längre tid så justerade man planen bara.

    Tiden mellan ansökan om sjukpenning till utbetalning var senaste gången 8 dagar.

  • Anonym (fundersam)

    Tack för ditt svar!! Är du sjukskriven nu eller åter på jobbet? Skönt med en så förstående handläggare!!

  • Anonym (Elenor)

    Jobbar 75% nu. Började med att vara sjukskriven på heltid först, sen gå upp till 50%  i några veckor och sedan upp till 75 där jag är nu.

  • Anonym (fundersam)

    Har sjukskrivning hjälpt dig och tycker du att det fungerar med 75% nu?

  • Anonym (..)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-11-26 13:46:22 följande:

    På vilket sätt har du stött på patrull från fk? Har de starkt ifrågasatt eller? Fick du sjukskrivning beviljad?

    Ja min arbetsförmåga är begränsad absolut!! Därför jag funderar på ang sjukskrivning så man kanske har chans återhämta sig på riktigt en gång för alla...


    Min erfarenhet är att Försäkringskassan mer vill ha några argument till varför man ska få sjukpenning. "Stöta på patrull" låter så negativt. Försäkringskassan kan ju liksom inte ge ut skattepengar till alla som ber om det, det ligger i deras arbetsuppgifter att kontrollera att alla som ansöker är berättigad till ersättning.

    Jag har bara hört om förstående och tillmötesgående handläggare, men alla har ju som sagt velat ha en förklaring och anledningar till varför man inte har någon arbetsförmåga. Det ligger också i deras arbetsuppgift att se till att så få som möjligt får sjukersättning (efter ett år) eller blir sjukpensionärer. Vilket betyder att de också är väldigt engagerade i att man blir frisk. 
  • Anonym (fundersam)

    Ja visst är det så... det jag tänker är att bättre jag får det så jag kan bli frisk ordentligt för detta känns inte hållbart längre jag vill ju inget annat än vara frisk och kunna jobba heltid liksom. Så jag undrade mest om andras erfarenheter. Jag får se vad läkaren säger!

  • Anonym (Elin)

    Jag förstår verkligen FK's arbete, jag jobbar med myndighetsutövning själv, inom ett annat fält. Skattepengar ska inte betalas ut lättvindigt, det håller jag med om.
    Men om min anhöriges arbetsgivare intygar att det finns en pågående rehab och att det är en del av rehab att han behöver vara sjukskriven en period, och hans egen läkare skriver ett intyg på det, så tycker jag inte att man ska bli ifrågasatt.

    Ofta behöver en utbränd, deprimerad, sjukskriven person får vara i lugn och ro. Det sista man vill är att bli ifrågasatt eller behöva "förklara sig". Jag var med om en kollega som gick in i väggen för några år sen som blev extremt sjuk. Vi fick inte ens hälsa om vi såg henne på stan, hon skulle på inget vis behöva ha kontakt med sin arbetsplats.

  • Anonym (...)

    Har själv varit sjukskriven i två omgånger, ej för depression/utbrändhet, men jag var själv "rädd" för att försäkringskassan skulle krångla. Tänk på att fylla i alla papper ordentligt och noga.
    De handläggare jag har varit i kontakt med har varit bra, absolut inget krångel..

Svar på tråden Att få sjukskrivning vid depression/utbrändhet?