• isabelless

    Dina favoritnamn?

    Lista gärna dina favoritnamn, hade varit kul att bläddra igenom ett gäng för att få lite nya idéer kanske! Både flick och pojknamn

    Mina flicknamnsfavoriter är,
    Julia
    Emmy
    Denise
    Victoria
    Nathalie
    Selma
    Pojknamnsfavoriterna är,
    William
    Lukas
    Emil
    Joel

  • Svar på tråden Dina favoritnamn?
  • Youwontremember

    Mina flicknamnsfavoriter:

    Meja

    Lykke

    Leona

    Agnes

    Mina pojknamnsfavoriter:

    Leon (verkar som att bebisen i magen blir en liten Leon)

    Oliver

    Alvin

    Jack

  • Centurione

    Det går ju inte, eftersom det finns hur många som helst! Men generellt, om det ska vara tilltalsnamn på ett svenskt barn som ska växa upp i Sverige, gillar jag enkla, rejäla, klassiska och stiliga namn som har funnits länge i Sverige. T.ex:

    Johan
    Karl
    Magnus
    Erik
    Sigurd

    Catharina
    Elisabeth
    Caroline
    Margareta
    Sofia 

  • fluu

    Min "lilla" lista:

    Allan
    Algot
    Alvar
    Botvid
    Egil
    Einar
    Enok
    Evald
    Esbjörd
    Frej
    Gösta
    Henning
    Hilmer
    Ivar
    Knut
    Linnar
    Leander
    Magnus
    Nils
    Povel
    Tuve
    Toste
    Tage
    Torgil
    Unne
    Valdemar
    Åke

    Amalia
    Altea
    Astrid
    Asta
    Ada
    Alvina
    Alfhild
    Alfreda
    Beda
    Dagmar
    Edith
    Elsy
    Edda
    Edvina
    Greta
    Hulda
    Hilma
    Henny
    Iris
    Kersti
    Maj
    Ottilia
    Ragnhild
    Svea
    Torild
    Tora
    Tekla
    Verna
    Vanja

    Av dina förslag ts så gillar jag Selma, Emmy och Emil.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Centurione
    isabelless skrev 2014-11-26 13:13:44 följande:

    Lista gärna dina favoritnamn, hade varit kul att bläddra igenom ett gäng för att få lite nya idéer kanske! Både flick och pojknamn

    Mina flicknamnsfavoriter är,
    Julia
    Emmy
    Denise
    Victoria
    Nathalie
    Selma
    Pojknamnsfavoriterna är,
    William
    Lukas
    Emil
    Joel


    Om dessa namn tycker jag så här:

    Julia - klassiskt, ljuvt, vackert och feminint! Enda problemet är att det har varit väldigt vanligt väldigt länge nu

    Emmy  - engelskt smeknamn - inte bra. Har pigvarning. Dock är detta inte ett av de värsta

    Denise - är egentligen ett fint namn i sig, men jag har dålig erfarenhet av familjer där en dotter heter det. Brukar vara White Trash. Dessutom är uttalet inte självklart för alla

    Victoria - är ju ett väldigt ståtligt namn, MEN blir det inte konstigt att heta som regerande drottningen i framtiden..? Lite VÄL rojalistiskt kanske?
     

    Nathalie - se Denise

    Selma - detta namn är egentligen ett rejält och vettigt namn, men jag tycker att det är fult rent ljudmässigt. Kombinationen "lm" som i "jomlig" är inte vacker, och dessutom blir smeknamnet antagligen "semlan"...

    William - inte på ett svenskt barn i Sverige. Den svenska formen är Vilhelm - den är bra!

    Lukas - ett rejält bibliskt namn. Dock tycker jag att det är fult rent ljudmässigt - nästan alla namn som innehåller u är fula enligt mig. Har även en association till hästnamn, men den kanske inte är aktuell längre

    Emil - alltför mycket förknippat med buspojken i sagan, dessutom för mjukt för ett mansnamn

    Joel - detta är ett bra och vettigt namn, och även ganska fint
  • Abbe83

    Lista med mina favoritnamn:

    Amanda
    Cecilia
    Ebba
    Edda
    Elin
    Felicia
    Hanna
    Hilda
    Johanna
    Julia
    Karin
    Klara
    Linnea
    Liv
    Matilda
    Saga
    Sofia
    Vendela
    Viola

    Axel
    Ebbe
    Elias
    Erik
    Gunnar
    Hilding
    Isak
    Johannes
    Jonatan
    Karl
    Lukas
    Nils
    Olof
    Tor
    Viktor
    Vilhelm
    Vincent

  • fluu

    Iofs bör väl Liv stå med på min lista också eftersom min dotter heter så


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Söt Som Socker

    Min Flickfavoriter:
    Freja
    Disa
    Alma
    Tove
    Svea
    Liv
    Lo
    Idun

    Man kan säga att jag gillar kort och (forn)nordiska flicknamn.

    Mina pojkfavoriter:
    Ludvig
    Love
    Gustaf/Gustav
    August
    Mattias
    Erik
    Uno (det har nog mest med associationer att göra dock)
    Vilhelm
    Och den som förmodligen sticker ut mest Lysander (det uttalas som "Alexander" fast med Ly i början istället Ly-sander och Ly uttalas på samma sätt som i "lycka") ). Jag hittade det i en Shakespeare pjäs och blev helt förälskad i det. 

  • Söt Som Socker
    Centurione skrev 2014-11-27 00:03:26 följande:

    Det går ju inte, eftersom det finns hur många som helst! Men generellt, om det ska vara tilltalsnamn på ett svenskt barn som ska växa upp i Sverige, gillar jag enkla, rejäla, klassiska och stiliga namn som har funnits länge i Sverige. T.ex:

    Johan
    Karl
    Magnus
    Erik
    Sigurd

    Catharina
    Elisabeth
    Caroline
    Margareta
    Sofia 


    Hade varit intressant att höra vad du tycker om mina namn Solig.
  • Centurione
    Söt Som Socker skrev 2014-11-27 20:32:54 följande:
    Hade varit intressant att höra vad du tycker om mina namn Solig.
    OK! Freja - ogillar eftersom det inte var ett riktigt flicknamn på vikingatiden. Det var ett gudinnenamn som de aldrig skulle ha gett till en människa - det skulle ha varit förmätet. Dessutom var Freja fruktbarhetens gudinna, vilket skapar VISSA associationer... det är t.ex. vanligt i porrbranschen

    Disa - är OK. Fornnordiskt och lite sagoaktigt och så. Dock för "litet" för att jag skulle ta det till min dotter - vill ha längre och stiligare namn med mer styrka i

    Alma - är fult rent ljudmässigt enligt mig. Konsonantkombinationen "lm" som i "jolmig" är gräslig

    Tove - för könsambivalent. Föredrar Tova som mer tydligt är ett flicknamn. Tuve är ju t.ex. ett pojknamn - Tove blir för likt 

    Svea - "Moder Svea" tänker jag då. På ett sätt en positiv association - MEN hon avbildas ju jämt som en fet och frodig medelålders dam. Kanske inte så kul på en sjuåring - eller sjuttonåring..?

    Liv - gillar! Folkloremystiskt och nordiskt, positivt och feminint

    Lo - nej, detta passar inte som förnamn eller flicknamn. Associerar direkt till Ivar Lo-Johansson

    Idun - användes inte som flicknamn på vikingatiden, så jag tycker att det är olämpligt att ta det som ett "vikingakvinnenamn" nu. Dessutom för ovanligt och konstigt



    Ludvig - är ett kungligt, stiligt och etablerat namn - bra på så sätt. Men jag tycker att det är fult rent ljudmässigt. Både u:et och ändelsen -ig är fula

    Love - könsambivalent och dumt p.g.a. betydelsen på engelska

    Gustaf/Gustav - ett typiskt svenskt konunganamn som alltid är bra på en svensk pojke

    August - stiligt, men jag har fortfarande svårt att vänja mig vid att små pojkar heter det nu... och inte bara herrar på 1890-talet i bonjour och hög hatt!

    Mattias - OK men alldagligt, trist och tråkigt, och känns dessutom som fel generation. Det är ju väldigt vanligt på män som är 40-50 år gamla nu. I så fall Matteus. Eller varför inte Mats - det borde vara på ingång nu igen

    Erik - är ett av de ultimata pojknamnen. Det har i alla tider varit rätt att heta Erik! Historiskt, manligt, vackert och rejält, passar i alla samhällsklasser

    Uno (det har nog mest med associationer att göra dock) - ljudmässigt fult enligt mig, och dessutom fel generation och rätt töntigt...

    Vilhelm - ett stiligt och bra högklassigt namn, kan aldrig vara fel

    Lysander - är ett väldigt vackert namn. MEN jag skulle inte ta det ändå, p.g.a. att det har efternamnskänsla. Det skulle bli en massa missförstånd genom livet
Svar på tråden Dina favoritnamn?