• LolaS
    Äldre 26 Nov 13:53
    1027 visningar
    16 svar
    16
    1027

    Gravid symptomer eller mensdags?

    Hej,

    För ca tre veckor sen fick jag veta att jag har PCO och strax innan den vetskapen bestämde jag och min man att vi ville skaffa barn. 

    Jag har hört mig för och många säger att det går att skaffa barn bara man på ngt sätt lyckas pricka den oregelbundna ägglossningen som kommer med PCO.

    Sista dagen för min mens var den 3 Nov och jag och min man har haft sex VARJE dag sen dess.

    Den 12 nov var jag hos gyn som konstaterade att jag hade PCO men han berättade inte om jag hade eller skulle ha ägglossning snart, trodde de kunde se sånt.
    Han berättade bara att mina ägg låg som ett pärlhalsband och att det var därför jag hade oregelbunden mens och att ägglossning kan utebli.


    (som jag skrivit innan så har jag varit gravid en gång innan och gjort kirurgisk abort) 

    Nu till min fråga, sen en vecka tillbaka har jag haft ont i ländryggen, jätte ömma bröst, bröstvårtor, målande värk i livmorden och eller äggstockar, fått en del finnar, varit lättirriterad, förstoppad, om jag hade haft en vanlig 28 dagars menscykel så hade jag haft ägglossning den 13 november och mensen ska då komma imorgon.

    Jag testade igår av nyfikenhet men blev såklart besviken, men vad tror ni andra? Är det mensen som är på väg eller tror ni jag är gravid?

    Om mensen inte kommer på nästa vecka, ska jag testa eller vänta ännu längre?

    Är det någon som varit med om samma sak?

    // LolaS
  • Svar på tråden Gravid symptomer eller mensdags?
  • Anonym (anne)
    Äldre 26 Nov 14:03
    #1

    Jag har inte PCO men såhär var det iaf för mig när jag blev gravid..

    Sex dagar efter ägglossningen fick jag ont i ländryggen, tjejmagen och äggstockarna.. Första dagen var det som stickningar, sen gick det över till "mensvärk".. Mensvärken höll i sig tillsammans med ett sjukt dåligt humör (ville typ sparka in en vägg). Ömma bröst hade jag också till och från (brukar ha det från ägglossning till mens men den här gången gick det över till EXTREM ömhet). Jag testade inte förrän ca 17 dagar efter ägglossningen och då var det starkt positivt. :)

  • LolaS
    Äldre 26 Nov 17:06
    #2

    Ååh exakt så som du beskriver känner jag just nu, men blev besviken när jag testade igår även om jag vet att jag måste vänta ett par veckor!

    Just nu är det ryggen, molande värk och brösten gör olidligt ont!

    Vågar inte hoppas för mycket!

    Vilket gravtest testade du med?!

    / LolaS


    Anonym (anne) skrev 2014-11-26 14:03:28 följande:

    Jag har inte PCO men såhär var det iaf för mig när jag blev gravid..

    Sex dagar efter ägglossningen fick jag ont i ländryggen, tjejmagen och äggstockarna.. Första dagen var det som stickningar, sen gick det över till "mensvärk".. Mensvärken höll i sig tillsammans med ett sjukt dåligt humör (ville typ sparka in en vägg). Ömma bröst hade jag också till och från (brukar ha det från ägglossning till mens men den här gången gick det över till EXTREM ömhet). Jag testade inte förrän ca 17 dagar efter ägglossningen och då var det starkt positivt. :)


  • Anonym (anne)
    Äldre 26 Nov 19:20
    #3

    Jag testade med clearblue graviditetstest, jag tycker att dom verkar pålitligast. :) 119 kr för två på apotea!

  • LolaS
    Äldre 27 Nov 09:37
    #4
    Anonym (anne) skrev 2014-11-26 19:20:35 följande:

    Jag testade med clearblue graviditetstest, jag tycker att dom verkar pålitligast. :) 119 kr för två på apotea!


    Idag är det meningen att jag ska få min mens, känner att det sticker i underlivet, molande värk, börsten värker, ländryggen gör ont...köper jag ett test idag kommer jag inte kunna hålla mig.

    Hur länge ska jag vänta?
  • Äldre 27 Nov 10:35
    #5

    Du kan absolut testa från den dag du skulle haft mens. Dock bäst med morgonurin, så testa first thing imorgon bitti :)

  • LolaS
    Äldre 27 Nov 11:14
    #6
    charlotta1985 skrev 2014-11-27 10:35:59 följande:

    Du kan absolut testa från den dag du skulle haft mens. Dock bäst med morgonurin, så testa first thing imorgon bitti :)


    Tack för svaret! Det är bara en sak som oroar, det är att jag har oregelbunden mens och har trackat den med hjälp av en app som jag har haft ett halvår och ska man följa den appen, då är det mensdags idag.

    Men eftersom den är oregelbunden så blir det så svårt, känner mig verkligen superpreggo, men skengravida har nog många kvinnor varit.

    Vill inte bli besviken.
  • Äldre 27 Nov 12:21
    #7

    Jag vet hur du menar, min var oregelbunden första tiden när jag slutat med p-piller. Trodde att vi prickat ÄL men mensen kom inte alls när appen sa, och vi hade missat ÄL flera månader pga detta. Var skengravid varje månad ändå, eftersom jag trodde att vi prickat, med molvärk, illamående etc. Denna månad tror dock att vi faktiskt HAR prickat och symtomen finns där med lite variation. BIM imorgon men tänkte testa under helgen.


    Frågan är om de symtom du har nu är likvärdiga de du brukar ha innan mens? (Vet dock att man tenderar att känna efter mycket mer när man bestämt sig.) Om du inte vet när/ eller ens OM, du haft ÄL och heller inte vet när du ska ha mens finns det ju tyvärr inte så mycket att gå på. Du kan ju ha haft ÄL den här perioden då du haft molvärk etc, eller så är du skenis, eller menskänningar eller så ÄR du faktiskt gravid.


    För att slippa spendera multum på grav.tester skulle jag föreslå följande: Gör ett test imorgon för att få det gjort. Om det är negativt, beställ billiga tester från testlagret (kostar en tjuga styck) så kan du testa dig regelbundet när du misstänker något.


    Berätta gärna hur det gått och stort lycka till!!

  • LolaS
    Äldre 27 Nov 13:11
    #8
    charlotta1985 skrev 2014-11-27 12:21:47 följande:

    Jag vet hur du menar, min var oregelbunden första tiden när jag slutat med p-piller. Trodde att vi prickat ÄL men mensen kom inte alls när appen sa, och vi hade missat ÄL flera månader pga detta. Var skengravid varje månad ändå, eftersom jag trodde att vi prickat, med molvärk, illamående etc. Denna månad tror dock att vi faktiskt HAR prickat och symtomen finns där med lite variation. BIM imorgon men tänkte testa under helgen.


    Frågan är om de symtom du har nu är likvärdiga de du brukar ha innan mens? (Vet dock att man tenderar att känna efter mycket mer när man bestämt sig.) Om du inte vet när/ eller ens OM, du haft ÄL och heller inte vet när du ska ha mens finns det ju tyvärr inte så mycket att gå på. Du kan ju ha haft ÄL den här perioden då du haft molvärk etc, eller så är du skenis, eller menskänningar eller så ÄR du faktiskt gravid.


    För att slippa spendera multum på grav.tester skulle jag föreslå följande: Gör ett test imorgon för att få det gjort. Om det är negativt, beställ billiga tester från testlagret (kostar en tjuga styck) så kan du testa dig regelbundet när du misstänker något.


    Berätta gärna hur det gått och stort lycka till!!


    Exakt så som du beskriver är det vi har varit med om, därför garderade vi oss genom att ha sex näst intill varje dag!

    Det känns som att det är omöjligt om vi inte lyckats pricka en ägglossning även om den inte var den dagen som appen sa.

    Symptomen är inte riktigt likvärdiga, har mer ont i brösten nu och ont i svanken, vilket jag aldrig haft innan på samma sätt, bröstvårtorna svider...

    man blir tokig av att inte veta....
     

    Jag ska testa imorgon bitti, sen köpa på nätet!

    Lovar att återkomma, lycka till ni med!
  • Äldre 27 Nov 15:18
    #9

    Att symtomen skiljer sig är ju ett bra tecken. Spännande!

  • Anonym (anne)
    Äldre 27 Nov 16:20
    #10
    LolaS skrev 2014-11-27 09:37:06 följande:
    Idag är det meningen att jag ska få min mens, känner att det sticker i underlivet, molande värk, börsten värker, ländryggen gör ont...köper jag ett test idag kommer jag inte kunna hålla mig.

    Hur länge ska jag vänta?
    Vet precis hur det är... Jag höll på att bli GALEN dagarna innan jag testade, väntan var olidlig.. Jag väntade till 17 dagar efter äl dels för att jag inte hade koll på min cykel och dels för att jag inte hade några test hemma.. Ville inte bli besviken heller.. Mitt tips är, testa nu! Det är inte hela världen om du får minus. För antingen kommer du få ett plus om några dagar, eller så kommer du få ett minus och då fick du en liten förberedelse.. Win win :)

    Jag var också ett tag helt övertygad om att jag var skengravid.. Vågade därför inte testa.. Men testa du! Varför dra ut på väntan i onödan? :) Har du massa symptom så ska det nog kunna synas ett plus! Lycka till :)
  • LolaS
    Äldre 27 Nov 20:16
    #11

    Nu har jag köpt 10 pack grav-test och kommer att testa när jag får hem det.

    Känner inte alls att mensen är påväg och borde kunna hålla mig lite!

    Finns det någon mer som känner som mig just nu? Likgiltigheten av att inte veta men att hoppas så mycket!

    /LolaS

  • LolaS
    Äldre 28 Nov 20:04
    #12

    Jag testade idag och det visade negativt!

    Kan inte ni snälla berätta hur många dagar efter BIM som ni plussade?

    Mina bröst och bröstvårtor gör så fruktansvärt ont. Jag har silikon i så har egentligt aldrig haft känningar innan mens eller ägglossning efter att jag gjorde dom!

    /LolaS

  • LolaS
    Äldre 1 Dec 08:06
    #13
    charlotta1985 skrev 2014-11-27 12:21:47 följande:

    Jag vet hur du menar, min var oregelbunden första tiden när jag slutat med p-piller. Trodde att vi prickat ÄL men mensen kom inte alls när appen sa, och vi hade missat ÄL flera månader pga detta. Var skengravid varje månad ändå, eftersom jag trodde att vi prickat, med molvärk, illamående etc. Denna månad tror dock att vi faktiskt HAR prickat och symtomen finns där med lite variation. BIM imorgon men tänkte testa under helgen.


    Frågan är om de symtom du har nu är likvärdiga de du brukar ha innan mens? (Vet dock att man tenderar att känna efter mycket mer när man bestämt sig.) Om du inte vet när/ eller ens OM, du haft ÄL och heller inte vet när du ska ha mens finns det ju tyvärr inte så mycket att gå på. Du kan ju ha haft ÄL den här perioden då du haft molvärk etc, eller så är du skenis, eller menskänningar eller så ÄR du faktiskt gravid.


    För att slippa spendera multum på grav.tester skulle jag föreslå följande: Gör ett test imorgon för att få det gjort. Om det är negativt, beställ billiga tester från testlagret (kostar en tjuga styck) så kan du testa dig regelbundet när du misstänker något.


    Berätta gärna hur det gått och stort lycka till!!


    Mensen kom inatt, vaknade av en jäkla värk!
    Så får satsa på nästa ägglossning om ett par veckor!

    Berätta hur det går för er!

    Lycka till!
  • Äldre 1 Dec 09:58
    #14

    Ajdå, bättre lycka nästa vända!
    Jag fick plus igår :)

  • LolaS
    Äldre 2 Dec 09:10
    #15
    charlotta1985 skrev 2014-12-01 09:58:24 följande:

    Ajdå, bättre lycka nästa vända!
    Jag fick plus igår :)


    Ett stort jätte Grattis till dig/er!

    Jag ska börja med Serpafar på fredag, kan ju vara så att jag inte har ägglossning varje månad!

    Så får vi se hur det blir!

    Hur många dagar efter ÄL fick du pluss?

    Kram
  • Äldre 4 Dec 07:16
    #16

    Håller tummarna! BIM+2 fick jag plus, så det borde vara ÄL+16 :)

Svar på tråden Gravid symptomer eller mensdags?