• jejo91

    Hur tvättar man en dunjacka!?

    Igår var det dags att tvätta min dunjacka för första gången och ja, jag hade väl mina tvivel på att det skulle ske något galet.. Den är inte sönder eller så, men dunet i jackan har inte fördelats, utan är i små "dunklumpar" lite varstans i jackan, trots att den blev torktumlad.

    Har läst att det är bra att köra med tennisbollar i torktumlaren för att det då fördelas bättre, har ej testat och har heller inga tennisbollar till hands just för tillfället.

    Finns det något mer man kan göra? Kan jag försöka fördela dunet nu i efterhand på något sätt, eller måste jag tvätta om och torktumla med tennisbollar för att den ska bli helt återställd? 

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Hur tvättar man en dunjacka!?
  • Jag är bara jag

    Jag kör alltid med tennisbollar i tumlaren och det brukar gå bra. Vet inte om det går "göra om" s.a.s,men värt prova kanske?

  • Långbenopluto

    Har du inte använt bollar i torktumlaren kan det bli problem efter.... dunen torkar inte helt och det kan börja lukta unket av jackan.....

  • AnnieLauren

    När jag tvättar dunjackor så tvättar jag den med tennisbollar i tvätrmaskinen och på 30 grader i längsta möjliga tid.sedan in i torktumlaren på lågvärme tills jackan är torr. Med tennisbollar i. Detta gör att dunen fördelas jämt och inte samlas i klumpar som de hänt för dig. Jag skulle nog att ta o tväta den igen, för att få dunbollarna att fördela sig. Och göra om på rätt sätt :) lycka till!

  • PlayWood

    Jag fattar inte varför en del tvättar jackan med tennisbollar i tvättmaskin?
    Det är ju i torktumlaren man ska ha bollarna, samtidigt som jackan torkar puffar bollarna upp dunet.

  • AnnieLauren
    PlayWood skrev 2014-11-26 16:55:25 följande:

    Jag fattar inte varför en del tvättar jackan med tennisbollar i tvättmaskin?

    Det är ju i torktumlaren man ska ha bollarna, samtidigt som jackan torkar puffar bollarna upp dunet.


    Föe att jag testade och tvätta utan bollar och jackan fica mycket bättre form när jag haft bollarna i tvättmaskinen oxkså.... men de är kanske olika med jackor
  • Fjärilslarv
    PlayWood skrev 2014-11-26 16:55:25 följande:

    Jag fattar inte varför en del tvättar jackan med tennisbollar i tvättmaskin?
    Det är ju i torktumlaren man ska ha bollarna, samtidigt som jackan torkar puffar bollarna upp dunet.


    för att de vill?
  • Fjärilslarv

    Hoppas att det inte är dun som de har slitigt lös av fåglarna bara utan dun som fåglarna själv har tappat. Det är dock troligast att det är dun från fåglar som har fått utstå mycket lidande genom att man rycker loss dunen utan bedövning..... men om man tycker att det är ok att rycka loss en annan människas hår utan bedövning så...

    www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/levande-dun-4fc3b6ef04bf72228b00c173

  • PlayWood
    Fjärilslarv skrev 2014-11-26 17:42:15 följande:
    för att de vill?
    Tips hur man brukar göra.. med bilder.   http://www.wikihow.com/Clean-a-Down-Jacket

    Det verkar onödigt att ha dem i tvätten då bollarna är till för att puffa upp dunet när det torkar.
    Gör som du vill Foten i munnen då har du rena tennisbollar i alla fall. :)
  • Fjärilslarv
    PlayWood skrev 2014-11-26 18:20:36 följande:
    Tips hur man brukar göra.. med bilder.   http://www.wikihow.com/Clean-a-Down-Jacket

    Det verkar onödigt att ha dem i tvätten då bollarna är till för att puffa upp dunet när det torkar.
    Gör som du vill Foten i munnen då har du rena tennisbollar i alla fall. :)
    om du ser mitt inlägg nr 7 så framgår det väl ganska tydligt att jag inte använder en dunjacka?
  • PlayWood
    Fjärilslarv skrev 2014-11-26 18:25:05 följande:
    om du ser mitt inlägg nr 7 så framgår det väl ganska tydligt att jag inte använder en dunjacka?
    Antog det för att du vill tvätta din jacka med tennisbollar :) Då förstår jag inte varför du svarade på min fråga om du inte ens har en dunjacka.
Svar på tråden Hur tvättar man en dunjacka!?