• Anonym (Orolig mamma)

    Bebisen har inte bajsat på över en vecka, vad gör jag?

    Min bebis som är 3,5 månader har inte bajsat på 8 dagar, jag börjar på att bli riktigt orolig.

    Var på bvc igår men de sa att "det kan bli så ibland. Hör av dig om inget hänt på 14 dagar". När jag ringde sjukvårdsrådgivningen fick jag samma svar. Bebisen tar i men det kommer inget förutom lite pruttar, sen blir hen jätteledsen, så jag tror det börjar kännas obehagligt nu. På bvc sa de att jag skulle ta en tops med salva och peta försiktigt i rumpan för att ev "sätta igång det", jag har provat försiktigt men inget händer och jag vill inte peta för mycket heller. Har provat magmassage, att böja knäna mot magen, sempers magdroppar..

    Bebisen får ersättning 1 gång om dagen och ammas i övrigt, detta var enligt bvc för lite ersättning för att hen ska ha blivit förstoppad. Tidigare har det gått 2-3 dagar mellan bajsandet.

    Varför blir det plötsligt såhär och vad kan jag göra? Jag lider av att se min lilla ha ont :(

  • Svar på tråden Bebisen har inte bajsat på över en vecka, vad gör jag?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2014-11-26 15:46:06 följande:

    Min bebis som är 3,5 månader har inte bajsat på 8 dagar, jag börjar på att bli riktigt orolig.

    Var på bvc igår men de sa att "det kan bli så ibland. Hör av dig om inget hänt på 14 dagar". När jag ringde sjukvårdsrådgivningen fick jag samma svar. Bebisen tar i men det kommer inget förutom lite pruttar, sen blir hen jätteledsen, så jag tror det börjar kännas obehagligt nu. På bvc sa de att jag skulle ta en tops med salva och peta försiktigt i rumpan för att ev "sätta igång det", jag har provat försiktigt men inget händer och jag vill inte peta för mycket heller. Har provat magmassage, att böja knäna mot magen, sempers magdroppar..

    Bebisen får ersättning 1 gång om dagen och ammas i övrigt, detta var enligt bvc för lite ersättning för att hen ska ha blivit förstoppad. Tidigare har det gått 2-3 dagar mellan bajsandet.

    Varför blir det plötsligt såhär och vad kan jag göra? Jag lider av att se min lilla ha ont :(


    Så enligt BVC så är det fullt normalt för en baby att vara förstoppad i 14 dagar? 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (mor) skrev 2014-11-26 15:54:13 följande:
    Så enligt BVC så är det fullt normalt för en baby att vara förstoppad i 14 dagar? 

    Nej inte att vara förstoppad, men det är normalt att det går upp till 14 dagar mellan tillfällena som en bebis bajsar tydligen. (Förstoppning avser inte hur ofta bebisen bajsar utan konsistensen på avföringen, dvs om det är hårt är det förstoppning. Så förklarade hon för mig).


     


     

  • McIris

    Prova o lägg lite messmör i ersättningen! Min äldsta kunde dock låta bli o bajsa i 14 dagar!

  • Anonym (01)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2014-11-26 15:46:06 följande:

    Min bebis som är 3,5 månader har inte bajsat på 8 dagar, jag börjar på att bli riktigt orolig.

    Var på bvc igår men de sa att "det kan bli så ibland. Hör av dig om inget hänt på 14 dagar". När jag ringde sjukvårdsrådgivningen fick jag samma svar. Bebisen tar i men det kommer inget förutom lite pruttar, sen blir hen jätteledsen, så jag tror det börjar kännas obehagligt nu. På bvc sa de att jag skulle ta en tops med salva och peta försiktigt i rumpan för att ev "sätta igång det", jag har provat försiktigt men inget händer och jag vill inte peta för mycket heller. Har provat magmassage, att böja knäna mot magen, sempers magdroppar..

    Bebisen får ersättning 1 gång om dagen och ammas i övrigt, detta var enligt bvc för lite ersättning för att hen ska ha blivit förstoppad. Tidigare har det gått 2-3 dagar mellan bajsandet.

    Varför blir det plötsligt såhär och vad kan jag göra? Jag lider av att se min lilla ha ont :(


    Hej,

    Ett bra tips är att du köper katrinplommon och matar bebisen med lite åt taget,
    Förresten har du börjat småmata babyn ?
    Om du inte har börjat med det så kan du blanda ut den så den blir mer vattning alltså katrinplommonen så bebisen kan dricka upp den ?

    Katrinplommon är en naturlig och driver fram och kommer att hjälpa din bebis med att bajsa.

    Katrinplommon kan du köpa  torkade i affären men då får du koka upp dem och sedan mixa dem till den konsistens du vill ha, blanda med vatten för att få den mer flytande.

    Alternativt kan du köpa Sempers färdiga bebisburk med katrinplommon och sedan spä du ut den till önskad konsistens.

    Det låter ju som att din lilla ängel har fått förstoppning.

    Bebisar som flaskmatas brukar ju få problem med bajseriet, men du säger ju att du ammar också så det låter lite märkligt , men testa ovanstående tips och jag hoppas att det ska ge med sig, testa det och skriv gärna så jag få veta att allt är ok ;)

    Kummin är en krydda som är också väldigt bra och lugnande för magen koka upp den och sila ner i flaska och servera den ljumen till din bebis, så lugnar det ner magen. (Detta är bra om du också dricker då du känner att du har ont i magen eller vill bara dricka för lugnandet skull ;)

    Lycka till
  • Anonym (prematur mor)

    Har du en termometer så är det bättre att reta med en sån. massera magen efter hur tarmarna ligger i magen. Googla så ser du. om inte det funkar så är det ingen fara. har en på två år som har tarmp rollen och vi fick ge laktos en ml från början och nu fem ml vb. bajsar oftast på natten när tarmarna slappna av. Lycka till och försök att inte oroa dig.

Svar på tråden Bebisen har inte bajsat på över en vecka, vad gör jag?