• Kaa76

    För många förnamn?

    Fick en hel del bra förslag och hjälp när jag väntade min dotter som i tilltalsnamn fick heta Roo.  Andra namn blev, efter många om och men Ella och Teresia. 
    Men, både mina stora tjejer på 16 och 19 har haft en massa åsikter om detta, varit mycket tjafs och bråk om hennes namn. Tillslut fick de, om de ville, komma med varsitt namn förslag. Trodde inte de skulle vilja det men det ville de tydligen. Så nu står vi här med fem namn, dottern är i morgon 4 månader och jag har just fått andra påminnelsen om att ge henne ett förnamn, med andra ord hög tid att skicka in papperna. Ella Roo Klara Havana Teresia är vad det lutar åt. Men, hur "illa" är det att ha fem förnamn? Ovanligt, absolut, men "gör det" något? Mina andra barn har tre. Där finns ju en historia bakom och en orsak till att hon fått just dessa namn. (börjar känna mig som Pippi långstrumps pappa, förstår att det där med att begränsa sig kan bli lite svårt

  • Svar på tråden För många förnamn?
  • Kerubmamman

    Enda gången de egentligen syns är i myndighetspapper (och när företag hämtar info från folkbokföringen), så jag tycker inte det spelar så stor roll. 
    Jag har tre förnamn (två långa) och ett ganska långt efternamn, så mitt tredje förnamn blir ofta kapat. Typ Anna Kristina Mar Johansson, på mitt körkort står det Anna KM. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • enanna

    Skulle kanske skippa ett av de längre namnen, men det är väl mest en smakfråga!

  • Ful Anka

    Tycker att namnet Ella Roo är helt fantastiskt. Skulle stanna där om det var jag.


    This is my life and I don't care
  • Nyfiken gul

    om alla är överens ser jag inte problemet.  

    Enda gången det egentligen syns är ju när det kommer post i hela hennes namn som tex från myndigheter och så , men det är ju sånt som kommer senare i livet och då är ni ju vana. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Kaa76
    Kerubmamman skrev 2014-11-26 16:22:07 följande:

    Enda gången de egentligen syns är i myndighetspapper (och när företag hämtar info från folkbokföringen), så jag tycker inte det spelar så stor roll. 
    Jag har tre förnamn (två långa) och ett ganska långt efternamn, så mitt tredje förnamn blir ofta kapat. Typ Anna Kristina Mar Johansson, på mitt körkort står det Anna KM. 


    Ja, det råkar jag ut för med, trotts att jag bara  har två förnamn, men det känns ju inte riktigt som ett problem :)
  • Kaa76
    enanna skrev 2014-11-26 16:36:40 följande:

    Skulle kanske skippa ett av de längre namnen, men det är väl mest en smakfråga!


    Funderade på att skippa Teresia (är det ända som jag kan stryka med gott samvete så att säga) Men jag tycker det flyter bättre med Teresia på slutet :)
  • Kaa76
    Ful Anka skrev 2014-11-26 16:49:52 följande:

    Tycker att namnet Ella Roo är helt fantastiskt. Skulle stanna där om det var jag.


    Tack :) Tycker det är jätte fint (fast både mina stora tjejer tycker precis tvärt om, konstig smak de har
  • Kaa76
    Nyfiken gul skrev 2014-11-26 16:59:09 följande:

    om alla är överens ser jag inte problemet.  

    Enda gången det egentligen syns är ju när det kommer post i hela hennes namn som tex från myndigheter och så , men det är ju sånt som kommer senare i livet och då är ni ju vana. 


    Nej, är väl egentligen inget problem, mest jag som tyckt det blir så många namn, men då ingen annan verkar reagera så kör vi på det  

    Har mitt andra namn först och är van vid att få med bara halva mitt tilltals namn, är inget jag tänker på ens, så tror inte hon kommer göra det heller :) 
  • Rainbow Dash

    Tycker du kan ta bort Teresia. Egentligen tycker jag dina namn var finast men om syrrornas ska vara med hade jag tagit bort det. Visst det flyter på lite bättre men om du lägger till efternamnet blir det inte bra flyt utan Teresia?

  • Kina79

    För mig som bor utomlands hade det inte funkat med fem förnamn. Det får inte plats på alla in- och utresepapper, inte heller på visumet. Jag tycker därför att det är öre taskigt att ge henne fem namn. Max 3 skulle jag säga, men jag är väldigt glad att både jag och barnen bara har två. Det är knappt att det får plats ibland

Svar på tråden För många förnamn?