• Anonym (Rådvill)

    Låta mannen åka ensam?

    Hej Alla!
    Jag har ett dilemma på halsen som jag gärna skulle få ert perspektiv på.

    Jag är 36 år har en son på 14 dotter på 12 från ett tidigare förhållande.Jag och min man träffades i Sverige 2011 och vi allihop bott ihop sedan dess. Vår gemensamma dotter är 7 månader. Vi har alltid haft ett bra och trygggt förhållande.  Min man har två barn 8 och 5 från ett tidigare förhållande som bor i hans hemland(.Även jag har rötter i samma land) Han arbetar och försörjer barnen  samt talar med dem ca en gång i veckan. Han har inte träffat barnen sedan sommaren 2012. Han påstår att han egentligen aldrig tänkt en framtid med mamman, hon var en tjej som blev med barn( visst!)

    Problemet är semesterplanerna under jul. Vi har under lång tid planerat att resa till hemlandet under jullovet för att umgås och lära känna varandra. På sistonde har mina barn sagt att de inte vill åka pga olika anledningar, jag tänkte ok, de kan stanna hemma med mormor så åker bara vi tre. Det känns inte ok egentligen då jag tycker vi behöver ha semester ihop hela familjen. Ska jag tvinga dem?

    Vidare till nästa problem: Min man villl stanna i ca tre veckor för att få ordentligt med tid till barnen, vilket jag stöder hundra procent. Jag vill dock inte vara borta mer än två veckor med tanke på lillan och att de stora barnen är hemma. Tanken är att min man åker en vecka före oss och att vi sen spenderar två veckor tillsammans innan vi åker hem. I går kväll snackar han om att åka ännu tidigare, han funderar alltså på att åka två veckor innan vi kommer.
    Ärligt talat så är problemet barnens mamma, hon bor med barnen i min mans familjs hus och tänker aldrig flytta, hon har inte släppt taget om honom och jag har hört att hon är aggresiv och svartsjuk. Jag villl helt enkelt inte att min man är där en vecka (utan oss ) så hon kan försöka sätta klorna i honom en gång till. Han ska inte bo i huset utan hos en moster men ändå. Det är inte bara babymaman utan även andra tjejer/kvinnor som jag misstänker vill ha min man. Han bedyrar sin kärlek till mig och att jag absolut inte behöver oroa mig men jag är inte säker.
    Det här känns så obehagligt och jag avskyr att känna mig så osäker på vår relation. Vi har som sagt aldrig ens grälat. Jag vill bara åka dit och ta alla med storm men jag vill ha min familj i ryggen.
    I går kväll sa han att han stannar hemma om det ska vara på det här viset, jag sa nej nej inte för min skull inte och bla bla. Har tusen detaljer men avvaktar med dem. Har ni några förslag?

  • Svar på tråden Låta mannen åka ensam?
  • smulpaj01

    Är du lika svartsjuk på hemmaplan eller är det "bara" när han åker dit?

    Låter jättejobbigt att ha så lite tillit till den man lever med. Men problemet ligger enbart hos Dig!

    Tycker du ska söka hjälp hos psykolog, lära dig hantera svartsjukan som förmodligen är obefogad ?!

  • Ellie

    Hade han velat leva med henne så hade han gjort det. Nu har han valt dig.

    Omöjligt att råda dig till något, men själv "låter" jag min man resa ca 3 veckor i taget ett par gånger per år till sitt hemland för att träffa sina barn. Självklart för mig att han måste få göra det.

    Vad gäller att barnen inte vill åka med tycker jag inte att du bör tvinga dem av anledningen "vi behöver semester tillsammans". Det blir ingen bra semester ändå om den är påtvingad och de helst varit någon annanstans.

  • Dixie
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-11-26 16:59:50 följande:

    Det är inte bara babymaman utan även andra tjejer/kvinnor som jag misstänker vill ha min man. 


    det är väl inga problem, så länge din man vill vara med dig! 

    om han inte har träffat sina barn på över 2 år, då är det väl jättebra om han i alla fall kan spendera lite extra tid med dem!
  • Anonym (Rådvill)
    smulpaj01 skrev 2014-11-26 17:17:15 följande:

    Är du lika svartsjuk på hemmaplan eller är det "bara" när han åker dit?

    Låter jättejobbigt att ha så lite tillit till den man lever med. Men problemet ligger enbart hos Dig!

    Tycker du ska söka hjälp hos psykolog, lära dig hantera svartsjukan som förmodligen är obefogad ?!


    Hej
    Nej Jag är faktiskt inte speciellt svartsjuk alls egentligen, det är nog att han åker "dit"
    Och ja du har rätt problemet ligger hos mig, jag vet det och jag skäms jättemycket. Vi har inte pratat alls idag.
  • Anonym (Rådvill)
    Ellie skrev 2014-11-26 20:09:32 följande:

    Hade han velat leva med henne så hade han gjort det. Nu har han valt dig.

    Omöjligt att råda dig till något, men själv "låter" jag min man resa ca 3 veckor i taget ett par gånger per år till sitt hemland för att träffa sina barn. Självklart för mig att han måste få göra det.

    Vad gäller att barnen inte vill åka med tycker jag inte att du bör tvinga dem av anledningen "vi behöver semester tillsammans". Det blir ingen bra semester ändå om den är påtvingad och de helst varit någon annanstans.


    Jag tycker det borde vara ok att en partner reser ensam, men jag är misstänksam, litar inte helt på män helt enkelt. Det finns så många frestelser i ett exotiskt land. Är du helt ok med att din karl tar ett par snedsteg? Min bror var otrogen mot sin fru på en resa, min mans reaktiton var" herregud vad gör det, älskar man varandra så förlåter man sånt" Så det är hans inställning till otrohet som fåttt mig att må så här illa.
    Det blir så konstigt för jag tycker visst att han ska träffa barnen men inte hänga med polare och gud vet vad.
    Barnen har föresten ändrat sig utan att jag tjatat. De är ok med att åka, jag har inte sagt något om det ens blir någon resa eller inte för jag e så jäkla rådvill just nu!
  • Anonym (Rådvill)
    Dixie skrev 2014-11-26 21:19:59 följande:
    det är väl inga problem, så länge din man vill vara med dig! 

    om han inte har träffat sina barn på över 2 år, då är det väl jättebra om han i alla fall kan spendera lite extra tid med dem!
    Tack för det. Man är som en svamp just nu, behöver liksom bekräftelse, jättelöjligt , jag vet.
    Som sagt, barnen ja, babymama, nej.
  • Ellie
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-11-26 22:18:04 följande:
    Jag tycker det borde vara ok att en partner reser ensam, men jag är misstänksam, litar inte helt på män helt enkelt. Det finns så många frestelser i ett exotiskt land. Är du helt ok med att din karl tar ett par snedsteg? Min bror var otrogen mot sin fru på en resa, min mans reaktiton var" herregud vad gör det, älskar man varandra så förlåter man sånt" Så det är hans inställning till otrohet som fåttt mig att må så här illa.
    Det blir så konstigt för jag tycker visst att han ska träffa barnen men inte hänga med polare och gud vet vad.
    Barnen har föresten ändrat sig utan att jag tjatat. De är ok med att åka, jag har inte sagt något om det ens blir någon resa eller inte för jag e så jäkla rådvill just nu!
    Nej, jag är inte ett dugg ok med snedsteg, men jag tror helt enkelt inte det kommer hända. Jag inser att min man skulle må sämre av att inte "få" åka och träffa sina barn och övrig släkt i hemlandet, och är jag orsaken till att han inte får åka så tvivlar jag på att det tillför något gott till vårt förhållande.
    Vill han vara otrogen kan han vara det närsomhelst, men jag litar på honom.
  • Anonym (Rådvill)
    Ellie skrev 2014-11-26 22:22:31 följande:
    Nej, jag är inte ett dugg ok med snedsteg, men jag tror helt enkelt inte det kommer hända. Jag inser att min man skulle må sämre av att inte "få" åka och träffa sina barn och övrig släkt i hemlandet, och är jag orsaken till att han inte får åka så tvivlar jag på att det tillför något gott till vårt förhållande.
    Vill han vara otrogen kan han vara det närsomhelst, men jag litar på honom.
    Oh herregud, jag tänker i dina banor också, absolut. Fan, innerst inne litar jag på honom och borde bara säga visst åk, ha så kul med barnen. Men min mans kommentar om min brors snedsteg sitter bergfast kvar.

    Anledningen till att han vill åka ännu tidigare är för att biljetten var en tusenlapp billigare då än en vecka senare. Jag försökerr få till en kompremiss, att han åker en vecka innan oss som planerat, att jag lägger ut för mellanskillnaden, men han vill inte låna pengar av mig. Jag sa att kan vi inte bara åka tillsammans och komma dit som en famij. Men då tycker han att jag är självisk och missunsam då han inte träffat barnen på så länge. Två veckor är för lite tycker han. Det är inte det utan det känns som att han lämnar oss och åker ner till sin "första familj" och babymaman kan gotta sig och snacka skit om mig som hon gjorde sist jag var där.
     
     Hua! ja det är så oattraktivt med svartsjuka partners och jag vill inte vara en bitch men kan liksom inte rå för hur jag känner.

  • Ellie
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-11-26 22:41:32 följande:
    Oh herregud, jag tänker i dina banor också, absolut. Fan, innerst inne litar jag på honom och borde bara säga visst åk, ha så kul med barnen. Men min mans kommentar om min brors snedsteg sitter bergfast kvar.

    Anledningen till att han vill åka ännu tidigare är för att biljetten var en tusenlapp billigare då än en vecka senare. Jag försökerr få till en kompremiss, att han åker en vecka innan oss som planerat, att jag lägger ut för mellanskillnaden, men han vill inte låna pengar av mig. Jag sa att kan vi inte bara åka tillsammans och komma dit som en famij. Men då tycker han att jag är självisk och missunsam då han inte träffat barnen på så länge. Två veckor är för lite tycker han. Det är inte det utan det känns som att han lämnar oss och åker ner till sin "första familj" och babymaman kan gotta sig och snacka skit om mig som hon gjorde sist jag var där.
     
     Hua! ja det är så oattraktivt med svartsjuka partners och jag vill inte vara en bitch men kan liksom inte rå för hur jag känner.

    På ett sätt kan jag hålla med din man angående kommentaren om din brors snedsteg. Jag tror också på att otrohet är möjligt att förlåta om man älskar varandra. Det betyder inte att jag tycker otrohet är ok, och det betyder verkligen inte att jag själv skulle kunna vara otrogen.
    "Babymaman" är egentligen totalt oviktig i sammanhanget. Din man vill träffa sina barn, och jag kan hålla med om att två veckor är kort tid. Särskilt om ni skall vara med under dessa två veckor. Han behöver väl lite mer tid ensam med sina barn? Deras mamma vill han inte vara med, för då hade han som sagt redan varit det. Vad hon sysslar med är irrelevant så länge din man vill vara med dig.
  • Maliqi

    Den här mannen har 2 fruar!!!!

    Han är väll inte ute efter uppehållstillstånd för att sen ta hitt fru nummer 1?

    Varför ska han åka så tidigt och bo under samma tak som sitt "ex" ?

    Varför vill inte han ha dig där tillsammans med honom så att du också kan lära känna barnen?

    Menar du att kvinnan bor med din mans föräldrar? Gör hon det så tycker jag synd om dig då han säkert 99,9% utnjutar dig.

    Om du är smart så testa hans reaktion och säg att du vill sååå gärna åka tillsammans med honom för att du också ska få chans att lära känna barnen .. Låt inte han åka ens en dag förre dig.

  • Ellie
    Maliqi skrev 2014-11-26 22:55:45 följande:
    Den här mannen har 2 fruar!!!!
    Han är väll inte ute efter uppehållstillstånd för att sen ta hitt fru nummer 1?
    Varför ska han åka så tidigt och bo under samma tak som sitt "ex" ?
    Varför vill inte han ha dig där tillsammans med honom så att du också kan lära känna barnen?
    Menar du att kvinnan bor med din mans föräldrar? Gör hon det så tycker jag synd om dig då han säkert 99,9% utnjutar dig.

    Om du är smart så testa hans reaktion och säg att du vill sååå gärna åka tillsammans med honom för att du också ska få chans att lära känna barnen .. Låt inte han åka ens en dag förre dig.
    Suck.
    Om de träffades i Sverige för 3 år sedan har han nog möjlighet att vara här utan TS hjälp. Han borde ha permanent uppehållstillstånd redan, om inte medborgarskap.
    Han skall inte bo med sitt ex, utan hos en moster.
    Vad är det för mening med att TS under ett par veckor vartannat år "lär känna" barnen? Vem tjänar på det? Knappast varken TS eller barnen. Själv har jag aldrig träffat min mans barn. De mår inte bättre av att lära känna mig.
    Du låter rätt paranoid.
  • Papito
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-11-26 22:41:32 följande:
    Oh herregud, jag tänker i dina banor också, absolut. Fan, innerst inne litar jag på honom och borde bara säga visst åk, ha så kul med barnen. Men min mans kommentar om min brors snedsteg sitter bergfast kvar.

    Anledningen till att han vill åka ännu tidigare är för att biljetten var en tusenlapp billigare då än en vecka senare. Jag försökerr få till en kompremiss, att han åker en vecka innan oss som planerat, att jag lägger ut för mellanskillnaden, men han vill inte låna pengar av mig. Jag sa att kan vi inte bara åka tillsammans och komma dit som en famij. Men då tycker han att jag är självisk och missunsam då han inte träffat barnen på så länge. Två veckor är för lite tycker han. Det är inte det utan det känns som att han lämnar oss och åker ner till sin "första familj" och babymaman kan gotta sig och snacka skit om mig som hon gjorde sist jag var där.
     
     Hua! ja det är så oattraktivt med svartsjuka partners och jag vill inte vara en bitch men kan liksom inte rå för hur jag känner.
    Jag kan förstå att det inte känns klockrent men huruvida hon snackar skit om dig eller inte tycker jag att du ska strunta i, det visar ju bara att hon är bitter.

    Däremot blir jag lite bekymrad över din bild av hur det ska vara. Att han "lämnar" sin nya familj? Är det några som kan vara besvikna över att ha blivit lämnade är det väl hans barn?
    Att ni åker dit allihopa som en stor familj är givetvis jättekul för er men jag kan förstå att han vill vara där ensam med sina barn ett par veckor. Han har inte träffat dem på två år, ska han då ha med storfamiljen redan från början lär han bli väldigt splittrad och det är inte schysst, varken mot honom eller hans barn.

    När du dessutom är såpass svartsjuk och har en bild av att storfamiljen ska göra allt tillsammans lär han få svårt att umgås med barnen utan att känna press från dig eller att du surar.

    Självklart ska han åka två veckor innan, var glad att han inte föreslår tre veckor för det hade också varit helt rimligt.

    Och slutligen, både han och hans barn förtjänar att få umgås ensamma, utan konkurrens. Går du emellan det kan du få sota för det i förlängningen, risken är att det sätter djupa spår i er relation...det hade det gjort om jag var din man.
  • Anonym (-)
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-11-26 22:18:04 följande:
    Jag tycker det borde vara ok att en partner reser ensam, men jag är misstänksam, litar inte helt på män helt enkelt. Det finns så många frestelser i ett exotiskt land. Är du helt ok med att din karl tar ett par snedsteg? Min bror var otrogen mot sin fru på en resa, min mans reaktiton var" herregud vad gör det, älskar man varandra så förlåter man sånt" Så det är hans inställning till otrohet som fåttt mig att må så här illa.
    Det blir så konstigt för jag tycker visst att han ska träffa barnen men inte hänga med polare och gud vet vad.
    Barnen har föresten ändrat sig utan att jag tjatat. De är ok med att åka, jag har inte sagt något om det ens blir någon resa eller inte för jag e så jäkla rådvill just nu!
    problemet är ju egentligen inte vare sig resan eller mamman till barnen utan din mans inställning otrohet

    jag hade inte varit ihop med någon som inte delar samma värederingar som mig och som tar otrohet så lättvindligt eller viftar bort det som ett litet icke-problem.
    Jag hade alltså mer ifrågasatt om han inte redan varit otrogen/är otrogen än för att vara rädd att något ska hända i framtiden.

    Strunta i själva resan och fundera ut på vilka värderingar du har och vilka värderingar du vill att den du lever med ska ha osv.

    Sen om barnen är så viktiga för honom varför har han inte träffat dom på 2 år? Att skylla på ekonomi fungerar knappast då han inte haft något problem med att skaffa ett nytt barn med dig.

  • Anonym (Rådvill)
    Maliqi skrev 2014-11-26 22:55:45 följande:

    Den här mannen har 2 fruar!!!!

    Han är väll inte ute efter uppehållstillstånd för att sen ta hitt fru nummer 1?

    Varför ska han åka så tidigt och bo under samma tak som sitt "ex" ?

    Varför vill inte han ha dig där tillsammans med honom så att du också kan lära känna barnen?

    Menar du att kvinnan bor med din mans föräldrar? Gör hon det så tycker jag synd om dig då han säkert 99,9% utnjutar dig.

    Om du är smart så testa hans reaktion och säg att du vill sååå gärna åka tillsammans med honom för att du också ska få chans att lära känna barnen .. Låt inte han åka ens en dag förre dig.


    Morgon.
    Förstår absolut hur du menar men du inte läst ts ordentligt. Han har inte två fruar, ett ex och mig, Han vill spendera minst tre veckor med sina barn som han inte träffat på nästan tre år. Han vill att jag är där hela tiden men det är jag som säger att jag inte kan /vill stanna längre än två veckor då vi har en liten bebis och stora barn som har skola osv.
    Babymaman bor hos min mans mormor och andra släktingar påhans mammas sida i ett gemensamt komplex. Min man ska bo i ett annat hus vi hyr av en kompis är det bestämt nu. Vi andra kommer efter tio dagar, spenderar ca två veckor tillsammans allihop,sen åker vi hem tillsammans.
  • Anonym (Rådvill)
    Ellie skrev 2014-11-26 22:52:23 följande:
    På ett sätt kan jag hålla med din man angående kommentaren om din brors snedsteg. Jag tror också på att otrohet är möjligt att förlåta om man älskar varandra. Det betyder inte att jag tycker otrohet är ok, och det betyder verkligen inte att jag själv skulle kunna vara otrogen.
    "Babymaman" är egentligen totalt oviktig i sammanhanget. Din man vill träffa sina barn, och jag kan hålla med om att två veckor är kort tid. Särskilt om ni skall vara med under dessa två veckor. Han behöver väl lite mer tid ensam med sina barn? Deras mamma vill han inte vara med, för då hade han som sagt redan varit det. Vad hon sysslar med är irrelevant så länge din man vill vara med dig.
    HejNu har min man bokat biljetten och den 16 dec. Han kommer att spendera tiden innan vi kommer med att hälsa på släktingar och umgås med barnen i huset vi ska hyra, ta det lungt bara, Sen när vi kommer så ska vi göra så mkt kul som möjligt. Jag vet att det blir roligare även för hans barn att vi är där, mina barn livar upp stämmningen var de än går.
    Jag får väl tas med mamman där  och då om det blir nödvändigt
    Så det känns ganska bra nu. Har inte bokat våra biljätter än bara
  • Anonym (Rådvill)
    Papito skrev 2014-11-26 23:22:25 följande:
    Jag kan förstå att det inte känns klockrent men huruvida hon snackar skit om dig eller inte tycker jag att du ska strunta i, det visar ju bara att hon är bitter.

    Däremot blir jag lite bekymrad över din bild av hur det ska vara. Att han "lämnar" sin nya familj? Är det några som kan vara besvikna över att ha blivit lämnade är det väl hans barn?
    Att ni åker dit allihopa som en stor familj är givetvis jättekul för er men jag kan förstå att han vill vara där ensam med sina barn ett par veckor. Han har inte träffat dem på två år, ska han då ha med storfamiljen redan från början lär han bli väldigt splittrad och det är inte schysst, varken mot honom eller hans barn.

    När du dessutom är såpass svartsjuk och har en bild av att storfamiljen ska göra allt tillsammans lär han få svårt att umgås med barnen utan att känna press från dig eller att du surar.

    Självklart ska han åka två veckor innan, var glad att han inte föreslår tre veckor för det hade också varit helt rimligt.

    Och slutligen, både han och hans barn förtjänar att få umgås ensamma, utan konkurrens. Går du emellan det kan du få sota för det i förlängningen, risken är att det sätter djupa spår i er relation...det hade det gjort om jag var din man.
    Hej Papito
    Tack för ditt svar, du har så helt rätt i allt du säger. Jag var bara svartsjuk och osäker.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-11-27 09:48:34 följande:

    HejNu har min man bokat biljetten och den 16 dec. Han kommer att spendera tiden innan vi kommer med att hälsa på släktingar och umgås med barnen i huset vi ska hyra, ta det lungt bara, Sen när vi kommer så ska vi göra så mkt kul som möjligt. Jag vet att det blir roligare även för hans barn att vi är där, mina barn livar upp stämmningen var de än går.

    Jag får väl tas med mamman där  och då om det blir nödvändigt

    Så det känns ganska bra nu. Har inte bokat våra biljätter än bara


    Bra att det känns bättre

    Tycker du ska boka biljetter åt dig och dina barn så sent som möjligt så han får så mycket ensamtid som möjligt med sina barn!

    Dom måste ju lära känna varandra på nytt och det är garanterat lättare om inte du och dina barn är
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (-) skrev 2014-11-27 02:38:46 följande:
    problemet är ju egentligen inte vare sig resan eller mamman till barnen utan din mans inställning otrohet

    jag hade inte varit ihop med någon som inte delar samma värederingar som mig och som tar otrohet så lättvindligt eller viftar bort det som ett litet icke-problem.
    Jag hade alltså mer ifrågasatt om han inte redan varit otrogen/är otrogen än för att vara rädd att något ska hända i framtiden.

    Strunta i själva resan och fundera ut på vilka värderingar du har och vilka värderingar du vill att den du lever med ska ha osv.

    Sen om barnen är så viktiga för honom varför har han inte träffat dom på 2 år? Att skylla på ekonomi fungerar knappast då han inte haft något problem med att skaffa ett nytt barn med dig.
    Precis så är det, inställningen alltså. Är dock rätt säker på hans trohet sedan vi blev tillsammans och då har vi ändå varit isär veckovis när jag pluggade på annan ort. Han är nöjd med mig och vill inte ha någon annan och det tror jag på Men! som sagt. Ett "misstag" händer så lätt, iaf enl min bror och man, så vad fasen ska man tro. Jag tog risken antar ja när vi flyttade ihop.
    Mitt resonemang är att tar han en massa snedsteg så kan ju jag göra det också, men eftersom jag tycker man ska vara trogen  i ett förhållande så kan vi lika gärna göra slut och göka runt bäst vi vill.

  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Lis) skrev 2014-11-27 10:04:19 följande:
    Bra att det känns bättre

    Tycker du ska boka biljetter åt dig och dina barn så sent som möjligt så han får så mycket ensamtid som möjligt med sina barn!

    Dom måste ju lära känna varandra på nytt och det är garanterat lättare om inte du och dina barn är
    Jo vi planerar att komma den 27 så han har gott om tid.
    Det värsta är att mina barn kommer vara borta en vecka extra efter jullovet.
    Kan skolan neka ledighet eller är det bara att åka och be om lite uppgifter de kan läsa där nere.
    Vad har ni för erfarenheter?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-11-27 10:12:38 följande:

    Jo vi planerar att komma den 27 så han har gott om tid.

    Det värsta är att mina barn kommer vara borta en vecka extra efter jullovet.

    Kan skolan neka ledighet eller är det bara att åka och be om lite uppgifter de kan läsa där nere.

    Vad har ni för erfarenheter?


    Perfekt!

    Prata med skolan om det redan nu. I mina barns skola måste man söka tillstånd från rektorn om barnen ska vara borta 2 veckor.

    1 vecka precis i skolstart är nog inga problem!
Svar på tråden Låta mannen åka ensam?