• aug14

    Varför inte barnstol innan bebisen kan sitta utan stöd?

    Vi passade på att köpa en Ikea Antilop barnstol med den uppblåsbara kudden när vi ändå hade ärenden på Ikea nyligen. Vår son är 3 månader, men väldigt stark i kroppen och kan utan problem sitta med amningskudde som stöd. Nu hade vi ju inte tänkt börja använda stolen på länge, men av ren nyfikenhet satte jag sonen i stolen en snabbis och han satt hur stadigt som helst i den. Därför undrar jag vad exakt det är som gör att det är farligt för barn som inte sitter själva att sitta i barnstolar. Först tänkte jag att det måste vara vinkeln, men bebisar i min sons ålder sitter ju ofta i föräldrarnas knän utan att det varnas för det. Sen finns det ju Bumbostolar för bebisar som kan hålla huvudet uppe själva. I brist på mer information vågar jag inte sätta sonen i stolen, men om det skulle vara okej för honom att sitta där korta stunder skulle det ju vara väldigt praktiskt.

    Så, någon som vet? Glad

  • Svar på tråden Varför inte barnstol innan bebisen kan sitta utan stöd?
  • Whitetrash86

    om jag inte minns fel så har det med nacken att göra, att dom inte är tillräckligt starka i nacken och därav kan få skador när dom blir trötta om man inte är där och stöttar upp...
    Just när man sätter i en stol i ist för i knät är ju att barnet kan lämnas ensam ett par meter ifrån och man hinner inte då att fånga upp.

    Men mycket hänger ju på barnet också, mina 2 stod upp vid 5 månader och gick vid 6 månader. (därav var sittandet tidigt inga problem heller)
    En kompis barn kunde knappt sitta alls vid 6 månader.

  • aug14
    Whitetrash86 skrev 2014-11-26 17:17:03 följande:

    om jag inte minns fel så har det med nacken att göra, att dom inte är tillräckligt starka i nacken och därav kan få skador när dom blir trötta om man inte är där och stöttar upp...
    Just när man sätter i en stol i ist för i knät är ju att barnet kan lämnas ensam ett par meter ifrån och man hinner inte då att fånga upp.

    Men mycket hänger ju på barnet också, mina 2 stod upp vid 5 månader och gick vid 6 månader. (därav var sittandet tidigt inga problem heller)
    En kompis barn kunde knappt sitta alls vid 6 månader.


    Tack för ditt svar! Det kanske är så att förmågan att sitta utan stöd ses som en garanti för att bebisen ska kunna orka hålla huvudet uppe i princip obegränsat? Men det förklarar ju iofs inte varför Bumbostolar är ok från 3-4 månader. De kan man ju också gå ifrån.
  • alynda

    Bebisens rygg utsätts för ganska mycket tryck av det stora huvudet. Mina barn har båda suttit i barnstol, max 15 min i taget, fr 4 mån ålder, men jag tror det var ett misstag. Det finns teorier om att barn inte ska sitta i stol eller uppallade med kuddar innan de kan sätta sig själva' eftersom det trycker ihop ryggslutet och kan ge problem med korsryggen som vuxen. Min yngsta lärde sig aldrig krypa, vilket tycks vara vanligare bland barn som fått sitta tidigt. Inget stort problem i sig, men det kan ha samband med läs- och skrivsvårigheter senare i livet, då en viss del av hjärnan som påverkar detta, tycks stimuleras av krypandet. Jag har själv inga läs- och skrivsvårigheter, men satt tidigt i stol, kröp aldrig och har periodvis svåra problem med bl a ryggskott.

  • uglygodcilla81
    alynda skrev 2014-11-27 00:33:18 följande:

    Bebisens rygg utsätts för ganska mycket tryck av det stora huvudet. Mina barn har båda suttit i barnstol, max 15 min i taget, fr 4 mån ålder, men jag tror det var ett misstag. Det finns teorier om att barn inte ska sitta i stol eller uppallade med kuddar innan de kan sätta sig själva' eftersom det trycker ihop ryggslutet och kan ge problem med korsryggen som vuxen. Min yngsta lärde sig aldrig krypa, vilket tycks vara vanligare bland barn som fått sitta tidigt. Inget stort problem i sig, men det kan ha samband med läs- och skrivsvårigheter senare i livet, då en viss del av hjärnan som påverkar detta, tycks stimuleras av krypandet. Jag har själv inga läs- och skrivsvårigheter, men satt tidigt i stol, kröp aldrig och har periodvis svåra problem med bl a ryggskott.


    Gammal tråd, men intressant det du skriver! Läste en artikel som handlade om hur mkt hjärnan stimuleras av krypning. Vet du var man kan hitta mer information eller hur har su lärt dig detta?
  • pigglet

    Ylva Ellneby har i alla fall skrivit böcker som berör motorik osv. Du kan kolla någon av dem, tex "Barns rätt att utvecklas" och "Om du inte rör mig så dör jag". Där kan du säkert hitta källhänvisningar om du vill läsa vidare.

Svar på tråden Varför inte barnstol innan bebisen kan sitta utan stöd?