• Lord Hans

    Är det här ett skämt?

    Jag skrev ett inlägg i en annan tråd där TS skrev att hen hade fått extra pengar över en månad. Ts frågade forumet vad hen skulle göra med pengarna.

    Eftersom summan inte var särskilt stor (3500kr) ansåg jag att svaret inte heller behövde vara särskilt seriöst, så jag föreslog att ts kunde spendera pengarna på horor och crack. Detta inlägg raderades sedermera av familjelivs moderatorer med motiveringen att det var brottsligt (sic!).

    Här är motiveringen i sin helhet:

    Familjeliv Ärende: 377537 Du har postat ett inlägg i forumet som anses vara brottsligt och är därför både olagligt och i strid med medlemsvillkoren. Ditt inlägg enligt nedan har plockats bort och du får också i enlighet med vår forumpolicy en varning. "Spendera dem på horor och crack."

    Jag kommer själv från Finland så jag känner inte till svensk lagstiftning, men är det verkligen så patetiskt så att ett liknande inlägg kan tolkas som "brottsligt".

    Det finns en likriktning i den svenska debatten som är skrämmande, och de som inte har de rätta åsikterna censureras. Men att det skulle ha gått så långt så att man kväser det fria ordet genom lagstiftning kunde jag aldrig tro.

    Även om inlägget kan tolkas som en uppmaning till brottslig handling så är det inte kriminellt i sig självt i Finland eller i något annat öppet demokratiskt land för den delen.

    Ifall att det är straffbart att debattera sånt som inte stöds av gällande lagstiftning så tycker jag uppriktigt sagt synd om alla som tvingas bo i Sverige.

    Nog visste jag att man i Sverige inte värderar det fria ordet högt men detta är ju fan löjligt!

  • Svar på tråden Är det här ett skämt?
  • Lord Hans
    Anonym (^^) skrev 2014-11-26 18:54:38 följande:

    sv.wikipedia.org/wiki/Anstiftan


    Wow! Helt jävla fantastiskt!

    Den västerländska straffprincipen bygger på att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad, tydligen inget som är viktigt i Sverige. Att kunna straffas för brott man inte begått, herregud.
  • Anonym (forumregler)

    Oavsett vad lagen säger så är uppmaning till brott inte tillåtet på detta forum. Ett solklart fall helt enkelt. Själv hade jag inte brytt mig om att anmäla ett sådant inlägg dock, såvida det inte fanns ett förbud mot dåliga skämt...

  • Baktakt
    Lord Hans skrev 2014-11-26 18:58:03 följande:
    Wow! Helt jävla fantastiskt!

    Den västerländska straffprincipen bygger på att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad, tydligen inget som är viktigt i Sverige. Att kunna straffas för brott man inte begått, herregud.
    Du menar att du inte kan ditt modersmål väl nog för att begripa definitionen av brottet för att du bor på andra sidan Östersjön? Herregud...
  • Dr Nail

    Du blev iaf inte avstängd. Förra veckan skrev jag i en uppenbart oseriös tråd en uppenbart oseriös uppmaning till TS att testa ligga med kor och får. Fick samma meddelande som du fick OCH blev spärrad från att skriva inlägg i två dagar.

Svar på tråden Är det här ett skämt?