• Äldre 26 Nov 19:45
    1383 visningar
    16 svar
    16
    1383

    Hur får jag ett relevant jobb?

    Ibland känns det bara hopplöst. Vart ska man hitta ork och energi när ens yrkesliv inte går som man önskar och planerar?

    Jag har en kandidatexamen från universitet och även ett år på yrkeshögskola bakom mig. Jag har även haft vikariat, sommarjobb, praktik, timanställning på arbeten som inte direkt kräver utbildning såsom säljare. Jag anser mig själv vara positiv och ambitiös och hade gärna hoppats att ha en fast tjänst nu när jag är 28 år. Jag kan flytande engelska i både tal och skrift och behärskar många program på datorn såsom Office, Adobe och även SAP och Pyramid.

    Jag sökte jobb som mest under året 2012. Då gick jag nog nästan ett och ett halvt år på en deltidsanställning som säljare i butik och samtidigt sökte mängder med tjänster. Kom på 2-3 intervjuer under hela året som inte ledde till något :(
    Jag flyttade då ihop med min sambo och blev gravid och varit föräldraledig nu i ett år. Nu är det dags igen med jobbsökandet men känner mig redan ganska nedslagen. Inte nog med att jag haft ett krasst år med jobbsök tidigare så ligger det ju mig förmodligen i fatet att jag nu har ett litet barn på dagis och alla fördomar som medföljer hos arbetsgivaren att mammorna tar all vabb osv.

    Jag söker nu aktivt jobb. Kanske 2-3 jobb i veckan. Vill gärna få ett relevant jobb för min utbildning så jag inte förlorar alla dessa år jag pluggat då utbildning är en färskvara.

    Jag behöver verkligen tips & idéer nu :) Har tyvärr dåligt med kontakter... de jag känner som redan jobbar på intressanta företag har jag redan pratat med och känns som det tyvärr inte leder någon vart. Jag är toksugen på att ge mig ut och arbeta och visa vad jag går för och samtidigt känna att mitt liv är stabilt. Vill inte hanka mig fram längre på timmar och på jobb som jag inte trivs med och ibland gråter när man går därifrån.

    Jag trivs verkligen i mitt privata liv och vill nu äntligen känna att jag trivs med yrkeslivet också!

  • Svar på tråden Hur får jag ett relevant jobb?
  • Äldre 26 Nov 19:50
    #1

    Har du kontaktat konsultföretagen i "din" bransch?


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Äldre 26 Nov 20:17
    #2

    Inom vilket område är du utbildad och vilka typer av tjänster söker du?

    Hur stor/liten andel av dina ansökningar gick vidare till intervju? Om det var en liten del kanske det är dina ansökningar du behöver förbättra.

    Standardtipsen är:
    Det personliga brevet ska vara max 1 sida och dels förmedla varför du vill arbeta på företaget och i den sökta tjänsten, men också vad du kan bidra med till företaget. Det ska vara rättstavat och ganska luftigt layoutat. Använd gärna exempel för att visa varför du är stresstålig, driftig, osv.

    CV ska vara max 2 sidor. Det finns lite olika typer (tematiska/kronologiska tex.), men också här ska det vara rättstavat och lättläst och ha med relevanta erfarenheter.

    Anpassa både CV och brev till företaget och tjänsten du söker. Vad vill de ha? Vad gör de? Läs på om visioner och värderingar hos företaget.

  • Äldre 26 Nov 20:26
    #3
    Grande Rock skrev 2014-11-26 19:50:37 följande:

    Har du kontaktat konsultföretagen i "din" bransch?


    Inte denna omgång ännu men mitt vikariat jag haft tidigare var via Adecco. Jag föredrar alla gånger att söka direkt till företagen. Jag är nog lite av en "trygg" person och vill gärna inte slitas från företag till företag med olika projekt utan ha min plats. Samtidigt som jag (tror) jag gillar den ekonomiska tryggheten med en fast anställning och strävar efter det. Men är inte främmande att börja kontakta konsultföretag.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 26 Nov 20:27
    #4

    2-3 jobb i veckan är vääääligt lite.

  • Äldre 26 Nov 20:31
    #5
    Belli skrev 2014-11-26 20:26:28 följande:
    Inte denna omgång ännu men mitt vikariat jag haft tidigare var via Adecco. Jag föredrar alla gånger att söka direkt till företagen. Jag är nog lite av en "trygg" person och vill gärna inte slitas från företag till företag med olika projekt utan ha min plats. Samtidigt som jag (tror) jag gillar den ekonomiska tryggheten med en fast anställning och strävar efter det. Men är inte främmande att börja kontakta konsultföretag.
    Givetvis förstår jag att man av olika skäl vill ha en direkt anställning men det är ju inte direkt ovanligt med konsulter i tjänstemannasektorn och det kan vara en bra inkörsport för att få den erfarenhet du behöver för att få jobben du "vill" ha.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Äldre 26 Nov 20:33
    #6
    Grande Rock skrev 2014-11-26 20:31:27 följande:
    Givetvis förstår jag att man av olika skäl vill ha en direkt anställning men det är ju inte direkt ovanligt med konsulter i tjänstemannasektorn och det kan vara en bra inkörsport för att få den erfarenhet du behöver för att få jobben du "vill" ha.
    De flesta jobb kommer inte ut på annat sätt än genom bemanningsföretagen nu för tiden.
  • Äldre 26 Nov 20:34
    #7
    snedtak skrev 2014-11-26 20:17:57 följande:

    Inom vilket område är du utbildad och vilka typer av tjänster söker du?

    Hur stor/liten andel av dina ansökningar gick vidare till intervju? Om det var en liten del kanske det är dina ansökningar du behöver förbättra.

    Standardtipsen är:
    Det personliga brevet ska vara max 1 sida och dels förmedla varför du vill arbeta på företaget och i den sökta tjänsten, men också vad du kan bidra med till företaget. Det ska vara rättstavat och ganska luftigt layoutat. Använd gärna exempel för att visa varför du är stresstålig, driftig, osv.

    CV ska vara max 2 sidor. Det finns lite olika typer (tematiska/kronologiska tex.), men också här ska det vara rättstavat och lättläst och ha med relevanta erfarenheter.

    Anpassa både CV och brev till företaget och tjänsten du söker. Vad vill de ha? Vad gör de? Läs på om visioner och värderingar hos företaget.


    Tack för svar :)

    Jag är utbildad inköpare. Har jobbat som inköpare av tjänster men föredrar att jobba med produktinköp. Är även utbildad Visual Merchandiser/designer och är tokintresserad av inredning :) Så drömjobbet är som inköpare/produktplanerare på ett inredningsföretag/butik.

    Jag söker alla typer av inköparjobb, söker även inredningsrelaterade jobb, kommunikation och även receptionistjobb. Allt som känns någorlunda relevant för mina meriter. Vill inte jobba med sälj (är ingen säljpersonlighet) och söker inte städ, omvårdnad eller barnomsorg.

    Mitt brev är på en sida och lägger ner säkert 2-3 timmar minst på varje ansökning för att anpassa och formulera mig så jag får fram rätt kvalitéer...

    CV är på en sida och byggt upp efter AMS mall.
  • Äldre 26 Nov 20:36
    #8
    Belli skrev 2014-11-26 20:26:28 följande:
    Inte denna omgång ännu men mitt vikariat jag haft tidigare var via Adecco. Jag föredrar alla gånger att söka direkt till företagen. Jag är nog lite av en "trygg" person och vill gärna inte slitas från företag till företag med olika projekt utan ha min plats. Samtidigt som jag (tror) jag gillar den ekonomiska tryggheten med en fast anställning och strävar efter det. Men är inte främmande att börja kontakta konsultföretag.
    Kom ihåg att konsultföretag och bemanningsföretag inte är samma sak. Inom teknik är det vanligt att man är fastanställd på ett konsultbolag som sedan säljer en konsulttjänst till ett annat företag. Vissa konsultuppdrag kan vara korta (några veckor), andra flera år. Vilken typ av uppdrag som finns varierar från konsultfirma till konsultfirma, men även inom samma företag.

    Jag vet inte om det funkar likadant i "din" bransch.
  • Äldre 26 Nov 20:40
    #9
    Brunhilde skrev 2014-11-26 20:33:21 följande:
    De flesta jobb kommer inte ut på annat sätt än genom bemanningsföretagen nu för tiden.
    Det tror jag inte på. Sist jag sökte jobb (ett knappt år sedan) var flertalet av annonser för direktanställningar.
    Sen kan det givetvis variera mellan olika branscher.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Äldre 26 Nov 20:41
    #10
    Fjärilslarv skrev 2014-11-26 20:27:51 följande:

    2-3 jobb i veckan är vääääligt lite.


    Ja kanske... Jag letar igenom alla lediga jobb inom en rimlig radie och de flesta jobb som dyker upp är just inom skola och omsorg. Söker allt som är relevant för mig. Hittar i snitt 2 jobb/vecka och lägger ner flera timmar på dem. Sen kikar jag på lokala företag och skickar spontanansökningar.

    Alternativet skulle ju vara att jag breddar ännu mer och söker jobb som jag egentligen inte är kvalificerad för?
  • Äldre 26 Nov 20:46
    #11
    snedtak skrev 2014-11-26 20:36:25 följande:
    Kom ihåg att konsultföretag och bemanningsföretag inte är samma sak. Inom teknik är det vanligt att man är fastanställd på ett konsultbolag som sedan säljer en konsulttjänst till ett annat företag. Vissa konsultuppdrag kan vara korta (några veckor), andra flera år. Vilken typ av uppdrag som finns varierar från konsultfirma till konsultfirma, men även inom samma företag.

    Jag vet inte om det funkar likadant i "din" bransch.
    Det är sant. Kom att tänka på bemanning. Vad jag vet så fungerar inte min bransch så som det gör med teknik och ingenjörer där man har specialkompetenser osv :) Min bransch är nog mer anpassad för bemanning då fler utbildade inköpare kan göra liknande tjänster.
  • Äldre 26 Nov 21:00
    #12
    Belli skrev 2014-11-26 20:46:34 följande:
    Det är sant. Kom att tänka på bemanning. Vad jag vet så fungerar inte min bransch så som det gör med teknik och ingenjörer där man har specialkompetenser osv :) Min bransch är nog mer anpassad för bemanning då fler utbildade inköpare kan göra liknande tjänster.
    Ok. Mitt tips är ändå att registrera dig på Linkedin och olika jobbsiter samt relevanta bemannings/rekryterings/konsultföretag: Experis, Randstad, Adiga, etc.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 26 Nov 22:03
    #13
    Belli skrev 2014-11-26 20:41:28 följande:
    Ja kanske... Jag letar igenom alla lediga jobb inom en rimlig radie och de flesta jobb som dyker upp är just inom skola och omsorg. Söker allt som är relevant för mig. Hittar i snitt 2 jobb/vecka och lägger ner flera timmar på dem. Sen kikar jag på lokala företag och skickar spontanansökningar.

    Alternativet skulle ju vara att jag breddar ännu mer och söker jobb som jag egentligen inte är kvalificerad för?
    Öh ja självklart söker man även arbeten som är utanför ens område så som städ osv, även om man anser sig vara överkvalificerad just för att ha en inkomst... undantaget om arbetet innebär en fara för liv genom t ex allergi. Detta trodde jag var självklart. Inte kan man vara bekväm när man är arbetslös, då handlar det ju om att hitta arbete eller studier för att få en inkomst. Jisses.
  • Äldre 26 Nov 22:14
    #14
    Fjärilslarv skrev 2014-11-26 22:03:33 följande:
    Öh ja självklart söker man även arbeten som är utanför ens område så som städ osv, även om man anser sig vara överkvalificerad just för att ha en inkomst... undantaget om arbetet innebär en fara för liv genom t ex allergi. Detta trodde jag var självklart. Inte kan man vara bekväm när man är arbetslös, då handlar det ju om att hitta arbete eller studier för att få en inkomst. Jisses.
    Nu handlade ju iofs topic om hur TS skulle få ett jobb som är relevant till sin utbildning.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Äldre 27 Nov 19:39
    #15

    Om jag förstod rätt, så har du noll erfarenhet inom branchen du utbildat dig för (?). Om så är fallet, måste du ju till varje pris skaffa dig relevant erfarenhet, dvs om du har råd, hitta praktikplats, vikariat etc utan lön, så du får lite meriter att visa upp. En del i din ålder har kanske några års erfarenhet vid det här laget, om de gått raka spåret med utbildning och sedan fått jobb direkt, utan uppehåll, och du måste ju kunna konkurera med dem samt de som är äldre och har mycket mer jobberfarenhet. Inte helt lätt vid din ålder utan relevant erfarenhet, du måste nog söka jobb som inköpsassistent eller liknande, och jobba dig uppåt.

Svar på tråden Hur får jag ett relevant jobb?