• Äldre 26 Nov 21:08
    404 visningar
    2 svar
    2
    404

    9 månadersbebis, fick krampanfall.

    Hej, min son på 9 månader, snart 10, fick ett krampanfall för första gången i måndags kväll.
    Han hade varit hos sin mormor under helgen och när vi hämtade hem honom så var han helt "borta". Jag tog av honom ytterkläderna och satte honom på mattan i köket, han var lite gnällig just då så jag gav honom några leksaker och satte mig med honom. Helt plötsligt släpper han leksakerna och kastar sig bakåt. Tar inte lång tid innan jag inser vad som händer. Jag gapar till sambon (pappan) att ringa ambulans. Han kastar sig över telefonen och jag sitter med sonen i famnen. När krampen börjar avta, (krampade kanske i en halv/hel minut) så slutar han andas helt och blir blå. Jag får direkt tankarna om att min älskling kommer försvinna för alltid och börjar med panik trycka på hans bröst tre hårda gånger.
    Han hostar till och börjar åter andas, men mycket svagt. Jag ser till att öppna munnen för att kolla tungan, och lägger honom i sidoläge.
    Vid detta läget är han inte så närvarande förutom hans blick som sakta börjar följa allt som rör sig. Jag släppte inte blicken en sekund från honom efter detta.
    Ambulansmännen, (kvinna, och man) kom 13 minuter efter att vi ringt. Dom sprang upp för trappan och tog över läget. Gav honom något i rumpan och sedan begav vi oss alla fem mot drottning Silvias barnsjukhus.
    Där togs massa prover.
    Jag och sonen fick stanna över under natten. På tisdags morgon ger dom besked att inget fel kunde hittas. Vi fick åka hem. Lagom oroliga och nojiga.

    Sonen äter nu mer än vanligt, kissar mer än vanligt, sover mer än vanligt, och är allmänt mer segare än annars. Han hade förut 38 grader. Fick en alvedon. Han sover, och jag vågar inte gå ifrån honom.

    Finns det någon som varit med om liknande och har positivt att berätta?.. ????

  • Svar på tråden 9 månadersbebis, fick krampanfall.
  • Äldre 26 Nov 21:11
    #1

    Det kan inte ha varit feberkramp han fick? Hade han feber innan kramp också, eller bara efter?

  • Äldre 26 Nov 21:21
    #2

    Bara efter, så vitt jag vet...

Svar på tråden 9 månadersbebis, fick krampanfall.