• Äldre 26 Nov 21:12
    1305 visningar
    9 svar
    9
    1305

    med tanke på tråden "Vädjan till alla föräldrar som vill resa med sina barn!"

    Såg tråden "Vädjan till alla föräldrar som vill resa med sina barn!" och reagerade som många andra, varför ska man som förälder inte kunna resa med sina barn?


    Upptäckte när jag fick barn hur mycket skit men helt plötsligt får från alla håll och en känsla som jag aldrig kännt förut slog mig hårt i ansiktet, känslan  av att vara ivägen. Mitt barn är 2 år och i somras släppte den nervositeten jag kände när mitt barn började gråta på t.ex. tunnelbanan eller buss. En nervositet som var så påtaglig att jag började svettas. Det är så jävla tråkigt att man ens ska behöva känna så. Att man ska behöva känna sig ivägen och besvärlig för man har barn och att man ska behöva ta emot så många hårda blickar.. Ååh dessa blickar...


     


    Samtidigt kan jag förstå de som tycker att det är jobbigt med skrikande barn men det är så tråkigt att de flesta som känner så inte kan ha förståelse för oss med barn! 


    De flesta föräldrar gör ju allt för att sitt barn inte ska störa, men ibland går det bara inte.


     


    Eftersom jag faktiskt ska flyga långt med min son snart så kom nervositeten till mig, speciellt efter jag läst "vädjan till alla föräldrar som vill resa med barn!" 


     


    I denna tråd tänkte jag att vi föräldrar kan ge varandra tips om hur vi kan avleda och få våra barn att "sluta störa så mycket" 


    Ni förstår vad jag menar. 


     


    Vad har ni för tips för de som ska ut och resa? Vad gjorde ni när ni flög/åkte tåg långt? 


     


    Jag hade tänkt att köpa en Ipad och visa den första gången på planet, förhoppningsvis håller han sig sysselsatt ett tag med den. 


    Sen hade jag tänkt att försöka boka biljetten så långflyget är på natten, så han förhoppningsvis sover mesta dels av tiden


     


    Vad har ni för idéer och tips? 


     


    Till sist vill jag tillägga att jag inte vill att ni som tycker att vi föräldrar inte ska resa med våra barn skriver här, det kan ni skriva om i den andra tråden. 


    Denna tråd är till för tips och råd inte för klagande på oss som vill resa med våra barn


     


    Länk till andra tråden (www.familjeliv.se/forum/thread/74396887-vadjan-till-alla-foraldrar-som-vill-resa-med-sina-barn)


     

  • Svar på tråden med tanke på tråden "Vädjan till alla föräldrar som vill resa med sina barn!"
  • Äldre 26 Nov 21:21
    #1

    Bebisar som gråter tror jag de flesta har överseende med, men lite äldre barn som föräldrarna inte säger till när de stör är det som irriterar folk mest. Ipad med filmer och spel är jättebra vid resor, tanka ner sånt som är nytt så ni har lite att välja på. Men framför allt se till att barnet inte sparkar på sätet framför och visa att ni bryr er om medpassagerarna, då tolererar man en högre störningsnivå än om föräldrarna inte verkar bry sig.

  • Äldre 26 Nov 21:54
    #2
    Bebisfågel skrev 2014-11-26 21:12:30 följande:

    Såg tråden "Vädjan till alla föräldrar som vill resa med sina barn!" och reagerade som många andra, varför ska man som förälder inte kunna resa med sina barn?


    Upptäckte när jag fick barn hur mycket skit men helt plötsligt får från alla håll och en känsla som jag aldrig kännt förut slog mig hårt i ansiktet, känslan  av att vara ivägen. Mitt barn är 2 år och i somras släppte den nervositeten jag kände när mitt barn började gråta på t.ex. tunnelbanan eller buss. En nervositet som var så påtaglig att jag började svettas. Det är så jävla tråkigt att man ens ska behöva känna så. Att man ska behöva känna sig ivägen och besvärlig för man har barn och att man ska behöva ta emot så många hårda blickar.. Ååh dessa blickar...


     


    Samtidigt kan jag förstå de som tycker att det är jobbigt med skrikande barn men det är så tråkigt att de flesta som känner så inte kan ha förståelse för oss med barn! 


    De flesta föräldrar gör ju allt för att sitt barn inte ska störa, men ibland går det bara inte.


     


    Eftersom jag faktiskt ska flyga långt med min son snart så kom nervositeten till mig, speciellt efter jag läst "vädjan till alla föräldrar som vill resa med barn!" 


     


    I denna tråd tänkte jag att vi föräldrar kan ge varandra tips om hur vi kan avleda och få våra barn att "sluta störa så mycket" 


    Ni förstår vad jag menar. 


     


    Vad har ni för tips för de som ska ut och resa? Vad gjorde ni när ni flög/åkte tåg långt? 


     


    Jag hade tänkt att köpa en Ipad och visa den första gången på planet, förhoppningsvis håller han sig sysselsatt ett tag med den. 


    Sen hade jag tänkt att försöka boka biljetten så långflyget är på natten, så han förhoppningsvis sover mesta dels av tiden


     


    Vad har ni för idéer och tips? 


     


    Till sist vill jag tillägga att jag inte vill att ni som tycker att vi föräldrar inte ska resa med våra barn skriver här, det kan ni skriva om i den andra tråden. 


    Denna tråd är till för tips och råd inte för klagande på oss som vill resa med våra barn


     


    Länk till andra tråden (www.familjeliv.se/forum/thread/74396887-vadjan-till-alla-foraldrar-som-vill-resa-med-sina-barn)


     


    Eftersom vi lever i ett fritt land så skriver jag iallafall
    Och jag var ju en av "de dumma" i den förra tråden
    Men du slår huvudet på spiken.


     


    För jag(och många med mig) pratar inte om barn som gråter
    Barn som är övertrötta och hungriga och blir därför ledsna

    Jag pratar om föräldrar som glömt att uppfostra
    Föräldrar som stirrar ned i sin mobil och facebook medans barnen springer runt i tågvagnen(eller inne på konsum)

    Jag vet att många gör sitt bästa men MÅNGA orkar inte heller utan låter barnen roa sig själva(med oss andra som faktiskt vill vara ifred)

    En Ipad är jätte bra
    Mina tips är också att prata med barnen, kanske om vad man ser utanför
    Läsa bok
    Ha med er något att äta och dricka
    Förbered barnen, om dom är i en sådan ålder.
     om vad som komma skall, hur det är på ett tåg, vad det finns  för regler på ett tåg, hur ni kommer att sitta, hur långtid det tar osv

  • Äldre 26 Nov 22:12
    #3
    Decibel84 skrev 2014-11-26 21:54:50 följande:

    Eftersom vi lever i ett fritt land så skriver jag iallafall
    Och jag var ju en av "de dumma" i den förra tråden
    Men du slår huvudet på spiken.


     


    För jag(och många med mig) pratar inte om barn som gråter
    Barn som är övertrötta och hungriga och blir därför ledsna

    Jag pratar om föräldrar som glömt att uppfostra
    Föräldrar som stirrar ned i sin mobil och facebook medans barnen springer runt i tågvagnen(eller inne på konsum)

    Jag vet att många gör sitt bästa men MÅNGA orkar inte heller utan låter barnen roa sig själva(med oss andra som faktiskt vill vara ifred)

    En Ipad är jätte bra
    Mina tips är också att prata med barnen, kanske om vad man ser utanför
    Läsa bok
    Ha med er något att äta och dricka
    Förbered barnen, om dom är i en sådan ålder.
     om vad som komma skall, hur det är på ett tåg, vad det finns  för regler på ett tåg, hur ni kommer att sitta, hur långtid det tar osv


    Jag syftade på de som tyckte att barn inte hade alls att göra på ett flyg. Inte de som skrev om föräldrar som lät sina barn göra vad som helst. 


     


    Bra tips. 


    Jag funderar lite på vällingen på flyget.... fast du kanske inte vet hur det är med att ta med tetror välling... :P 
    Men nån annan kanske vet! 

  • Nyfike­n gul
    Äldre 26 Nov 22:39
    #4

    Pulver får du ha med på flyget - inte tetror.  (se regler för införsel av vätska på plan via flygbolagens hemsidor) 

    Jag som trebarnsförälder och har bott mitt i stockholmssmeten med kommunala färdvägar och flygit utomlands med barn kan säga att det som folk reagerar på är bristen på föräldrarnas omsorg om sitt barn.  Det är inte skriket eller springet i sig som stör utan att föräldrarna faktiskt skiter i vad som händer och som då tenderar i att barnen springer ännu mer och skriker ännu högre för att dom inte får uppmärksamhet. 

    Dvs, var en alert förälder och visa hänsyn mot dina medpassagerare.  Var lyhörd för ditt barn och ha uppmärksamheten riktad mot barnet och inte i mobilen, surfplattan , boken etc.   

    Är barnet tillräckligt stort så förklara vad som sker och varför, låt barnet få prata med flygvärdinnorna, visa genom fönstret vad man ser på utsidan, trösta vid oro, låt det få fingra på det mesta för att slippa säga nej 234 ggr, har man tryckt på knappen en gng så vet man vad som händer och det blir "ospännande" . 

    Sysselsättning är bra som ipad, böcker, ritblock med mera men oftast är barnet mest nöjd med att få vara med och se sig omkring och vara med i det som händer och kanske få slumra i dina armar. 

    Det man får vara beredd på som förälder är att ha full uppmärksamhet mot barnet, sitta på flyg innebär sällan att man kan koppla av själv och lyssna på musik eller slumra under en filt, oftast är det x antal flygtimmar som är direkt fokus på barnet för att det ska vara sysselsatt och nöjt. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 9 Dec 21:17
    #5
    Nyfiken gul skrev 2014-11-26 22:39:11 följande:

    Pulver får du ha med på flyget - inte tetror.  (se regler för införsel av vätska på plan via  


    Barnmat är undantaget i vätskereglerna, så tex vällingtetra får man ta med på flyg! De kan be dig öppna och smaka, men sist vi flög la de tetran i en maskin/röntgen istället.
  • Äldre 10 Dec 12:58
    #6

    Små barn skall vid takeoff och landning alltid ha något att suga på, napp, vällingflaska, saft i flaska med sugpropp osv. Detta för att trycket i öronen inte skall bli för stort. Större barn är det bra att ge tuggummi eller något annat som dom frenetiskt skall tugga på. Trycket i öronen kan bli otroligt jobbigt/ont och förstöra hela flygresan.

    Välj sittplatser på planet, nära toalett. Är ni fler i familjen dela upp er på två rader så det är den egna familjen barnet sparkar i ryggen ;) så kan man också dela upp jobbet med barnen genom att de byter sittplatser under flygningen.

    Se till att ha ätbart och drickbart tillgängligt under hela resan.

    Byte med kläder är också jättebra, det kan vara varmt eller kallt, planera för både och, och för olyckor.

    Det viktigaste, förbered dig och barnen och behåll lugnet.

  • Äldre 13 Dec 08:53
    #7

    Det är väl en av de bästa sakerna med att resa, att i många andra länder har man en mycket trevligare och mer välkomnande attityd till barn.


     


    Jag glömmer aldrig hur min son charmade upp sig i hissen på Arlanda efter en månad i Asien när han var 10 månader. Han hade överallt fått sååå mycket uppmärksamhet och kärlek och hans ego började bli lite väl stort. Han kämpade som fasen med att få den sura tanten i hissens uppmärksamhet och hon stod bara och snipade. Då tänkte jag: "Välkommen till Sverige" och suckade lite lätt. 


     

  • Äldre 22 Dec 22:29
    #8
    Dixie skrev 2014-12-09 21:17:21 följande:
    Barnmat är undantaget i vätskereglerna, så tex vällingtetra får man ta med på flyg! De kan be dig öppna och smaka, men sist vi flög la de tetran i en maskin/röntgen istället.
    gäller det alla flygbolag?
  • Äldre 22 Dec 23:02
    #9

    Ja! Du kan läsa mer på transportstyrelsen.se


    Bebisfågel skrev 2014-12-22 22:29:37 följande:

    gäller det alla flygbolag?


Svar på tråden med tanke på tråden "Vädjan till alla föräldrar som vill resa med sina barn!"