• Shaded

    Behöver hjälp, min treårings humör är hemskt..

    Jag håller på att blir tokigt snart. Jag har världens goaste son, snart tre år. Men hans humör är gräsligt..Det har alltid varit så men just nu är det värre än någonsin. Värst är det på kvällarna, det börjar så fort jag har hämtat på dagis runt 15.00 eller redan på dagis när jag klär på han, han slåss, kastar saker, puttar lillasyster så hon ramlar och slår sig och skrattar sedan. På förskolan är han en ängel, lyssnar och uppför sig. Men jag och hans pappa har inget att säga till om. Det känns som det är mer än "vanlig treårstrotts". Han vägrar sova på kvällen, fast att han är extremt trött, det ska springas, hoppas, skrikas och slåss..Säger vi till han så blir allt värre och om vi håller i han så skriker han eller sparkas han ännu mer. Vi har försökt med allt. Att ha fasta rutiner funkar inte. Det spelar ingen roll vad vi gör känns det som :'( och jag orkar snart inte mer då jag jobbar heltid och har alltid barnen själv på kvällen då sambon jobbar kväll..Det värsta är att vi bor i ett extremt lyhört hyreshus och allt hörs på kvällen. Våra grannar har redan klagat och jag blir så stressad av detta. Har någon där ute något förslag? Behöver tips!

  • Svar på tråden Behöver hjälp, min treårings humör är hemskt..
  • Ramborg

    Gillar han TV eller platta? Det kunde kanske vara ett sätt att få honom att varva ner? Inte för att det är jättebra att göra så i längden, men du beskriver ju att läget är akut och du är ensam med barnen på kvällen. Du behöver bryta mönstret på något sätt.


    42.
  • JazzKermit

    Vår pojke var också så, nu är han lite äldre och det har lugnat sig lite men när han väl bryter så tar det längre tid innan han lugnar sig. Vi blev via BVC remitterade till en barnpsykolog och det hjälpte oss just då. Nu ska vi dit igen för att få lite ny input.

  • Shaded

    Tack för svar, tv funkar tyvärr inte och plattan skulle bara vara rolig i 5 min max :/

  • Mandelskorpan

    Fysisk aktivitet? Finns det kanske friidrottslek eller liknande som tar emot från 3 år? Kan han ha mkt överskottsenergi? Inga magproblem? Det kan de bli på väldigt dåligt humör av ... Hur är han på helgerna, drar det igång vid 15 då också?

  • JazzKermit

    Egentligen tror jag på en helt sockerfri diet, det finns även vissa ämnen (E-nummer) som man tror kan starta överaktivitet hos barn. Jag har dock inte lyckats med det men försöker hålla nere sockerintaget iaf. Försök att skita i grannarna tills vidare, de vet inte hur ni kämpar! Hur blir det om du inte lägger så mycket energi på honom, alltså om du tex skulle sätta igång ett pepparkaksbak och inte involvera honom förrän han upptäckte vad du gjorde? Det bästa jag hört är "uppmärksamma bara det beteende som du vill se mer av" alltså positivt uppmärksammande, -bra att du hängde upp jackan, nu tar vi mellis! Så även om han sparkat av skorna i taket så låter man det vara och bara ser det som är bra.

Svar på tråden Behöver hjälp, min treårings humör är hemskt..