• Anonym (Moneybrother)

    Vems är pengarna?

    Jag och min man äger vår lägenhet 50/50. Jag tror vi kommer skiljas om inte alltför lång tid och vill vara förberedd. Här är fakta:

    Jag ägde en bostad innan vi träffades. Denna bostad såldes med vinst året ci gifte oss och vinsten (200 000 efter skatt, mäklararvode etc) blev hela kontantinsatsen för nya boendet. Nya boendet har ökat i värde med ca 300 000 enligt mäklare. Räknar jag rätt om jagtänker att han ska ha hälften av det som lägenheten har ökat med i värde plus hälften av det vi har amorterat om jag köper ut honom, eller har han rätt till hälften av kontantinsatsen också trots att det var min lägenhet som såldes? Vi har inget äktenskapsförord. Vill så gärna kunna bo kvar i lägenheten med vår son... Tacksam för svar/råd :)

  • Svar på tråden Vems är pengarna?
  • Anonym (Qwe)

    Köptes er nuvarande lägenhet för gemensamt bruk och inga papper finns skrivna delas allt 50/50. Ingen hänsyn tas till vem som betalt vad när det gäller kontantinsats, amortering eller ränta. Med andra ord, du går förlorande ekonomiskt vid en skilsmässa.

    .

  • Anonym (G)

    Eftersom ni inte har skrivit något så ska ni dela lika på överskottet vid en försäljning. Dvs även de 200' du bidrog med räknas in i det ni ska dela på.

    Vi köpte hus och gifte oss i somras, jag gick in med 1.2 milj mer än mannen, vi har varit hos jurist och skrivit både äktenskapsförord, skuldebrev och testamente. Idag tror jag ju inte att det kommer behövas eftersom vi är superkära, men man vet aldrig vad som händer imorgon.

  • Kjell2

    Antar att ni är gifta och bott i hop ett tag samt ingen enskild egendom.

    Så länge ni är överrens kan ni göra nästa hur som helst.

    Blir det en mer formell bodelningen behåller i första steget var och en sitt. Sen räknar man ihop skulder och tillgångar. Har någon mindre än den andra ska den kompenseras så att båda får lika.

    I praktiken innebär det att värdet av allt delas 50/50. Så han har rätt till hälften av bostaden minus bostadslånet. Detta oavsett hur den har ökat i värde, köpts och amorteras.

  • sextiotalist

    Tänk om folk tänkte efter innan de skev på det juridiska kontraktet äktenskap.
    Som de andra skrev, såvida det inte finns någon enskild egendom eller något äktenskapförord, så kommer era tillgångar och skulder slås ihop och ni kommer dela lika på överskottet, oavsett vem som betalat.

  • Anonym (Moneybrother)

    Tack för svar! Betyder det att hans sparkonto delas lika också? Även fast det är i hans namn och sparkontot är i england?

  • sextiotalist
    Anonym (Moneybrother) skrev 2014-11-27 15:18:05 följande:

    Tack för svar! Betyder det att hans sparkonto delas lika också? Även fast det är i hans namn och sparkontot är i england?


    Ja, alla tillgångar ingår när ni gör en bodelning.
  • Kjell2
    Anonym (Moneybrother) skrev 2014-11-27 15:18:05 följande:

    Tack för svar! Betyder det att hans sparkonto delas lika också? Även fast det är i hans namn och sparkontot är i england?


    Ja. Men se till att dokumentera detta så inte tillgångarna försviner.
  • lilly
    Anonym (Moneybrother) skrev 2014-11-27 15:18:05 följande:

    Tack för svar! Betyder det att hans sparkonto delas lika också? Även fast det är i hans namn och sparkontot är i england?


    ALLT ni har som inte är enskild  egendom ska delas. Så ja, hans konto ska ingå. Till skillnad från sambos, finns inga krav på att något ska köpts för gemensamt bruk.
Svar på tråden Vems är pengarna?