• Tamm

    Resistenta bakterier kan ta död på oss alla med import?

    Att bakterier blir resistenta mot antibiotika hotar alla medicinska framsteg som har gjorts. Fortsätter utvecklingen kan vi snart inte behandla banala infektioner, till exempel lunginflammation, som vi har vant oss vid att vi kan bota, säger Malin Grape, enhetschef Folkhälsomyndigheten.

    Världshälsoorganisationen, WHO, slog nyligen fast att problemet med resistenta bakterier är ett lika stort hot mot jordens befolkning som klimathotet.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/over-10000-svenskar-smittade-av-resistenta-bakterier/
    Dom skyller delvis på våra resor till ex. Thailand men hur är det med asylinvandrare?

  • Svar på tråden Resistenta bakterier kan ta död på oss alla med import?
  • Drottningen70

    Det enda vi kan skylla på är den överanvändning av antibiotika som skett under många årtionden. Pumpas in antibiotika i friska djur som vi sedan äter, det är det som gjort bakterierna resistenta och den dagen vi står där med verkningslös antibiotika (den dagen närmar sig) så kommer vi att ha massdöd av mänskligheten av bibliska mått. Tyvärr är detta inget du kan skylla på invandringen, men givetvis kan du alltid försöka.

  • viseversa
    Drottningen70 skrev 2014-11-27 07:18:45 följande:

    Det enda vi kan skylla på är den överanvändning av antibiotika som skett under många årtionden. Pumpas in antibiotika i friska djur som vi sedan äter, det är det som gjort bakterierna resistenta och den dagen vi står där med verkningslös antibiotika (den dagen närmar sig) så kommer vi att ha massdöd av mänskligheten av bibliska mått. Tyvärr är detta inget du kan skylla på invandringen, men givetvis kan du alltid försöka.


    Håller med. Vi människor är så jävla korkade och tänker inte längre än näsan räcker. Det är överanvändandet av antibiotika som SJÄLVKLART orsakat detta. Vårt eget fel. Vi får skylla oss själva.
  • Dr to be

    Vi kan lägga en liten del av skulden på en del andra länder (inte invandrare) som fortfarande överanvänder antibiotika. I en del länder är det bara att gå in på "apoteket" och köpa vilken antibiotika man vill utan recept.

    Detta beteende måste stoppas.

  • Drottningen70
    Dr to be skrev 2014-11-27 08:55:58 följande:

    Vi kan lägga en liten del av skulden på en del andra länder (inte invandrare) som fortfarande överanvänder antibiotika. I en del länder är det bara att gå in på "apoteket" och köpa vilken antibiotika man vill utan recept.

    Detta beteende måste stoppas.


    Du behöver knappt komma längre än till Spanien för att råka på detta, men i förhållande till all antibiotika som finns i våra livsmedel och miljarder kor så är det ändå ett mindre problem.
  • Dr to be
    Drottningen70 skrev 2014-11-27 11:18:59 följande:

    Du behöver knappt komma längre än till Spanien för att råka på detta, men i förhållande till all antibiotika som finns i våra livsmedel och miljarder kor så är det ändå ett mindre problem.


    Jag skrev väl aldrig utbredning? Men absolut. Antibiotika vid djurhållning är oxå viktigt men en överkonsumering av antibiotika på fel grunder och inte följa kurer till slutet är en stor bidragande faktor till antibiotikaresistens. Allt kan inte skyllas på djuren.
  • Tamm

    Från djur till människa är det marginellt och vi är restriktiva här sedan länge till människor, även Spanien har skärpt sig, Grekland är möjligen sämre. Det påstås att vi tar hem en hel del från Thailand så drar man ner på resorna dit av klimatskäl har vi en vinn-vinn.
    Sedan är då frågan hur läget är i utvandrarländer som Somalia, Eritrea, Irak, Syrien och Afghanistan?

  • Läkarstudenten

    Som jag upplever det är det inte invandrare som tar med sig resistenta bakterier, utan snarare patienter som vårdats på utländska sjukhus (Grekland, bl.a.) som är det största problemet. Utbrottet av VRE i Skåne just nu beror troligen på en sådan patient.

    Antibiotikabehandlat kött är inte bra, men jag har faktiskt aldrig stött på en patient där man kunnat koppla detta till dennes infektion.

  • Tamm
    Läkarstudenten skrev 2014-11-27 16:17:32 följande:

    Som jag upplever det är det inte invandrare som tar med sig resistenta bakterier, utan snarare patienter som vårdats på utländska sjukhus (Grekland, bl.a.) som är det största problemet. Utbrottet av VRE i Skåne just nu beror troligen på en sådan patient.

    Antibiotikabehandlat kött är inte bra, men jag har faktiskt aldrig stött på en patient där man kunnat koppla detta till dennes infektion.


    Så det finns ingen resistens i nämnda länder?

    Enligt SMI är Thailand ett stort bekymmer och Afrika vad gäller HIV att jämföra med.
  • Drottningen70

    Nej på människor :(


    Dr to be skrev 2014-11-27 12:24:20 följande:

    Jag skrev väl aldrig utbredning? Men absolut. Antibiotika vid djurhållning är oxå viktigt men en överkonsumering av antibiotika på fel grunder och inte följa kurer till slutet är en stor bidragande faktor till antibiotikaresistens. Allt kan inte skyllas på djuren.


  • Drottningen70
    Tamm skrev 2014-11-27 16:02:02 följande:

    Från djur till människa är det marginellt och vi är restriktiva här sedan länge till människor, även Spanien har skärpt sig, Grekland är möjligen sämre. Det påstås att vi tar hem en hel del från Thailand så drar man ner på resorna dit av klimatskäl har vi en vinn-vinn.

    Sedan är då frågan hur läget är i utvandrarländer som Somalia, Eritrea, Irak, Syrien och Afghanistan?


    Dessa länder är det nog snarare bristen på antibiotika som är ett problem. Problemländer torde snarare vara länder som är förhållandevis välbeställda men där korruption är utbredd och kunskapsnivån bla befolkningen är låg och där man kan köpa sig exakt det man vill så länge man har pengar, länder som exempelvis nigeria, gambia senegal etc. Vet många som vid besök där åker direkt från flyget till doktorn och hämtar ut bredspektrumabibiotika som de sedan knaprar för "säkerhets skull" under den månadslånga vistelsen. Helt sjukt.
  • Läkarstudenten
    Tamm skrev 2014-11-27 16:47:43 följande:

    Så det finns ingen resistens i nämnda länder?

    Enligt SMI är Thailand ett stort bekymmer och Afrika vad gäller HIV att jämföra med.


    Vad jag själv kan se skrev jag inget om att andra länder inte skulle ha resistenta bakterier.

    Somalia, Eritrea osv har också resistenta bakterier som invandrande säkerligen tar med sig. Dessa personer behöver ofta dock inte sjukhusvård och sprider därmed inte bakterierna vidare i lika stor utsträckning.

    Vad gäller Thailand är det främst resistenta tarmbakterier och könssjukdomar (ex gonorré) som turister tar med sig.
  • Tamm
    Läkarstudenten skrev 2014-11-27 18:40:15 följande:
    Vad jag själv kan se skrev jag inget om att andra länder inte skulle ha resistenta bakterier.

    Somalia, Eritrea osv har också resistenta bakterier som invandrande säkerligen tar med sig. Dessa personer behöver ofta dock inte sjukhusvård och sprider därmed inte bakterierna vidare i lika stor utsträckning.

    Vad gäller Thailand är det främst resistenta tarmbakterier och könssjukdomar (ex gonorré) som turister tar med sig.
    Nämnda länder har högst sannolikt avsevärt mer resistens då vi har varit de bästa och det brukar vara sämre ju längre bort man kommer.

    Vad jag minns om Thailand är att 1/3 av de som fått vård där får med sig resistens.
  • Okryssad

    Hur är det då med Syrien och Afghanistan?

    Eller Carba i alla utflyttningsländer, eller Italien och Grekland där det är värst nu?

Svar på tråden Resistenta bakterier kan ta död på oss alla med import?