• tilleli

    Vågar inte ringa läkare

    Jag har under en tid (lite till och från) blödit ur "rumpan". Ibland är det väldigt mycket, ibland lite mindre och ibland inget alls. Det har dock blivit mer och oftare nu på senaste tiden.


    Jag vet att jag borde ta kontakt med läkare, men jag har social fobi och kan knappt prata i telefon med någon i släkten. Det blir ännu värre när jag tänker att jag kanske måste visa upp rumpan för någon främmande person! Hur ska jag göra?

    Eftersom det pågått så länge och aldrig avtar så börjar jag bli extremt rädd att det är något allvarligt, men jag har inga andra symptom förutom blödningen och att det gör lite "ont" när jag gör nr.2. 
    Annars har jag inte magont eller några andra saker jag läst om på internet

  • Svar på tråden Vågar inte ringa läkare
  • Anonym (...)

    Kan du börja med att ringa 1177 och se vad dom säger?

  • tilleli
    Anonym (...) skrev 2014-11-27 06:25:53 följande:

    Kan du börja med att ringa 1177 och se vad dom säger?


    Problemet är ju fortfarande att ringa dit.. Men det känns mer anonymt än att börja med att gå till läkare, så kan ju försöka
  • rere88

    Försök ringa 1177 eller be någon vän eller familjemedlem att hjälpa dig inne hos läkaren. Tycker absolut du ska prioritera att åka in till läkaren då det kan vara något allvarligt fel. Hoppas allt löser sig! :)

  • Napalm

    Säkerligen hemorrojder. Inget att vara orolig att gå till doktorn för! :) Eller ringa heller för den delen.

  • Centurione

    Är blodet klarrött (som om du sticker dig i fingret) eller är det mörkare med levrade klumpar i? Det första är troligen ofarligt, för då kommer det bara från en irriterad ändtarmsöppning, hemorrojder eller liknande. Men det andra kan tyda på något värre, t.ex. ulcerös colit, Crohns sjukdom eller - i allra värsta fall - cancer. För då kommer det ifrån längre in i magtarmkanalen.

    Är det det mörkröda/svarta/levrade blodet du har så MÅSTE du gå till doktorn! Läkare är vana vid alla möjliga sorts patienter, de har sett otaliga "rumpor" och har inget intresse av dem på något annat sätt än medicinskt.

  • camelCase

    Kolla om du kan boka en läkartid på nätet. Det brukar jag göra (kommunal VC i Sthlm). Så slipper du iaf ringandet.

  • Anonym (Anja)

    Vill bara trösta med att det är jätteovanligt att det skulle vara nåt läskigt som cancer om man är under 40. Jag har haft otroliga blödningar ända sen 10 år tillbaka, började då jag var 30 och jag började springa. Det var allt från klarrött till vinrött, ibland nästan svart. Jag fick göra alla möjliga undersökningar men inget har hittats. Det är antagligen så, i mitt fall, att tarmpaketet skumpar runt så pass när jag springer och vissa delar blir liksom ihopklämda osv.

    Det är mest troligast att du har nån/några inre hemmoröjder, de kan också göra ont. Däremot finns det ju en chans att det kan vara tex ulcerös colit och då är det viktigt att få vård. Men cancer förekommer nästan aldrig i yngre ålder.

Svar på tråden Vågar inte ringa läkare