• Äldre 27 Nov 07:27
    835 visningar
    3 svar
    3
    835

    Hur vet jag om jag vill ha barn?

    Hej.


    Jag är en 34-årig tjej och jag känner mig sååå stressad. Jag vet inte om jag vill ha barn. Nästan varje dag ältar jag frågan i mitt huvud, fram och tillbaka. Hur vet man om man vill?


    Och hur vet man om man egentligen vill men man kanske är rädd?


    Jag har en sambo och vi har varit ihop i sju år och har det ganska bra, men som alla förhållanden är det upp och ner. Är vi ihop om tio år? Ingen aning. 


    HAN vill jättegärna ha barn och jag känner mig pressad. Hade en tuff uppväxt och jag har aldrig liksom känt den där barnlängtan. Känner ingen biologisk klocka heller. Det jag egentligen vill är att få vänta ganska många år till för att kunna känna om jag är redo. Men tiden går ju. 


    Jag har varit hos några psykologer men jag har inte kommit fram till något mer där, mer än att jag ska försöka att inte tänka på det och inte oroa mig. Men det är faktiskt lättare sagt än gjort. Jag blir ständigt påmind, på jobbet är det kommentarer hela tiden om "ja när du får barn kommer du att märka att bla bla" eller "ja till sommarn är det väl dags?" osv. Träffar många nya människor också och i min ålder får man alltid frågan om man har barn. 


    I somras bestämde vi faktiskt att vi skulle försöka, jag och sambon, men vi gjorde aldrig det. Plus att det gjorde att jag tappade sexlusten. Så återigen, den överhängande stressen. 


    Har ni några tips och tankar till mig?


     

  • Svar på tråden Hur vet jag om jag vill ha barn?
  • Äldre 27 Nov 08:45
    #1

    Skaffa nåt lugnande ...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 27 Nov 14:09
    #2

    Mitt tips är att försöka ta ett beslut. Diskutera det hela med din partner och hör vad han tycker och känner. Beslutet kan ju vara att du inte vill ha barn. Sedan när du fattat beslutet så får du ju känna hur det känns. Känns det fel, så ändra ditt beslut.

    Beslutet kan ju även vara att ni ska börja försöka om exempelvis ett år. I sådana fall kan du ju ägna kommande året åt att förbereda dig i tanken och känna hur det känns. Kanske till och med köpa några bebisgrejer.

    Förmodligen så har du ju fortfarande något år på dig att bestämma dig, men det är ju också som du säger att tiden går. Jag har hört flera som inte känt sig redo förrän barnet väl kommit till världen. Så jag tror inte att man ska fokusera alltför mycket på om man känner sig redo eller inte. Fundera istället om du vill ha ett liv med barn.

    Tror du att du skulle ångra dig senare om du inte skaffade barn?

    Har du några vänner med barn? Känns det livet lockande?

  • pgw
    Äldre 27 Nov 17:35
    #3

    Det är inte så väldigt många år av ditt liv som du kommer att ha ett BARN. Om du lever tills du är 80 år, så kommer du att ha haft en vuxen människa i ditt liv i ca 25 år, som finns tack vare att du födde honom/henne. Vill du ha den biten då, tror du?

    Alla som inte längtar efter barn är väl mer eller mindre rädda inför tanken. Livet blir ju annorlunda. Men man vänjer sig. Och den jobbiga tiden tar ju slut en dag.

    Känner du avsmak inför andras barn, är du likgiltig, eller beror det på barnet vad du känner? Ifall du gillar åtminstone vissa barn, så kommer du garanterat att tycka om ditt eget också, oberoende av hur det känns nu.

Svar på tråden Hur vet jag om jag vill ha barn?