• Anonym (Obehag)

    Jag var med om något obehagligt igår...

    Igår när jag hade hämtat barnen från skolan var jag på väg hem efter ett stopp vid affären.
    När jag är på väg ut på motorvägen märker jag att en bil som ligger bakom blinkar frenetiskt.
    Jag börjar fundera på varför han blinkar, jag kollar om jag har glömt dimljuset på och att han blinkar pga det. Men nej, dimljuset var av.
    När jag kommer ut på motorvägen gasar jag på och kör upp på den avfart jag skulle till. Då kör personen upp bredvid mig och tutar.
    Jag börjar tycka att det är obehagligt och jag gasar på för att skaka av mig personen, men denne fortsätter att följa efter, dock utan att blinka med helljusen.
    Jag känner mer och mer obehag inför situationen och när det är dags att svänga av (efter ca 1 mil) gör jag det ganska tvärt och utan att blinka. Jag ser i backspegeln hur personen bromsar in, men jag hade lyckats få ett försprång så jag gasade på allt vad jag kunde i dimman. Jag ser att bilen fortfarande ligger efter mig och jag kör snabbt in på min väg vid mitt hus och stänger av bilen.
    Strax därefter kommer bilen och kör förbi avtagsvägen till mitt hus.
    Jag ser senare att bilen kommer tillbaka och kör förbi vägen igen, så det är uppenbart att personen letade efter mig.

    Jag tyckte att det var och är så sjukt obehagligt detta!
    Vad ville människan? Och varför körde personen efter mig så länge?
    Barnen märkte också att bilen förföljde oss och de blev väldigt skärrade.
    Jag känner mig fortfarande lite skaks!

  • Svar på tråden Jag var med om något obehagligt igår...
  • Anonym (..)

    Hur ska vi kunna veta vad personen ville? Det bästa var väl att stanna och fråga personen i fråga?
    Kanske hade du en trasig baklykta eller något fel med avgassystemet? 

  • Anonym (oj)
    Anonym (..) skrev 2014-11-27 09:12:01 följande:

    Hur ska vi kunna veta vad personen ville? Det bästa var väl att stanna och fråga personen i fråga?
    Kanske hade du en trasig baklykta eller något fel med avgassystemet? 


    Man jagar knappast någon i full fart för att han/hon har en trasig lampa på sin bil.

    Jag tycker det låter obehagligt TS, som att personen ville skrämma dig.
  • rere88

    Du skulle tagit reg nr och när du kom hem gå över bilen och se över däcken och dylikt för o se om det var något med bilen han som följde er såg.

    om det ej var något med bilen hade jag då ringt polisen och anmält vad som hänt så de kunde kolla sitt register om det var en kriminell.

    visst är det lätt o säga i efterhand för när det väl händer tänker man inte på reg nr utan man gör som du gjorde.

  • Anonym (Obehag)
    Anonym (..) skrev 2014-11-27 09:12:01 följande:

    Hur ska vi kunna veta vad personen ville? Det bästa var väl att stanna och fråga personen i fråga?

    Kanske hade du en trasig baklykta eller något fel med avgassystemet? 


    Det är väl klart att jag fattar att ingen kan veta vad personen ville, men jag ville ventilera lite och kanske få förslag på varför han/hon uppträdde som den gjorde.

    Det är inga fel på vare sig baklyktor eller avgassystem. Eller något annat heller som jag kan se.
  • Anonym (Obehag)
    Anonym (oj) skrev 2014-11-27 09:15:24 följande:

    Man jagar knappast någon i full fart för att han/hon har en trasig lampa på sin bil.

    Jag tycker det låter obehagligt TS, som att personen ville skrämma dig.


    Visst är det en konstig sak att göra? Då är det inte bara jag som reagerar på det!
  • Anonym (Obehag)
    rere88 skrev 2014-11-27 09:23:11 följande:

    Du skulle tagit reg nr och när du kom hem gå över bilen och se över däcken och dylikt för o se om det var något med bilen han som följde er såg.

    om det ej var något med bilen hade jag då ringt polisen och anmält vad som hänt så de kunde kolla sitt register om det var en kriminell.

    visst är det lätt o säga i efterhand för när det väl händer tänker man inte på reg nr utan man gör som du gjorde.


    Det var väldigt tjock dimma ute så jag såg inget regnr tyvärr. Sen var jag ganska stressad och ville bara skaka av mig personen. Men jag ska försöka komma ihåg det om det händer någon mer gång.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Obehag) skrev 2014-11-27 09:30:01 följande:
    Det var väldigt tjock dimma ute så jag såg inget regnr tyvärr. Sen var jag ganska stressad och ville bara skaka av mig personen. Men jag ska försöka komma ihåg det om det händer någon mer gång.
    En annan sak att tänka på till nästa gång är att svänga in på en bemannad mack och stanna där mitt bland andra människor. Om man kör hem och in på garageuppfarten är man instängd och ensam ifall det är någon som verkligen vill en illa.
  • bobou

    Vad obehagligt!

    Men det påminner om en rolig historia... Min faster var ute och körde i tjock dimma, och hade svårt att orientera sig. Så hon tog rygg på en liten lastbil som verkade vara på väg åt samma håll, in mot stan. Plötsligt stannar lastbilen och motorn släcks, så min faster kliver ut för att fråga varför han har stannar mitt i vägen? Och lastbilschauffören har också klivit ut för att fråga varför min faster har kört efter honom in på hans gård!

    Ursäkta TS, inte så relevant för dig och jag menar inte att förminska din jobbiga upplevelse. Jag tror som andra att det bara var någon som ville skrämmas. Vissa störda typer tycker att sånt är kul.

  • Aprilia77

    Du glömde inget i affären då? Tänkte om denna person ville köra efter dig med det, trodde att hen gjorde en god gärning? I och för sig ett väldigt sjukt beteende ändå, jag hade blivit livrädd.

  • Galliformes

    Vad obehagligt !!
    Man kan verkligen fundera på vad personen ville.Tyvärr finns det ju knäppskallar.
    För några år sedan var nattpatrullen (hemtjänst) på min hemort med om en obehaglig upplevelse.Jag bor på landet med 10 mil till närmaste större stad.Här är väldigt ödsligt på hösten o vintern.I alla fall, så blev nattpatrullen förföljda av en bil när dem var ute på sin runda.Bilen stod och väntade utanför husen de var inne i.
    Efter ett tag vågade personalen inte gå ut från ett besök.Då hade bilen varit efter dem ett antal mil.Personalen blev ordentligt skärrade och ringde polisen.Det tog ju lång tid innan polisen kom och då var bilen borta.men polisen hade åkt runt och till slut hittat bilen.Då visade det sig att det var två unga tjejer som hade tråkigt.Tjejerna var inte från orten utan åkt hit och börjat förfölja nattpatrullen !! Otroligt korkat att inte fatta hur rädda hemtjänsten blev.Detta var ju dessutom mitt i natten.
    En av personalen mådde riktigt dåligt efter detta och fick problem med hjärtat.Hon började sedan jobba på dagen i stället.

Svar på tråden Jag var med om något obehagligt igår...