• Anonym (Flick­vän)
    Äldre 27 Nov 10:16
    4116 visningar
    11 svar
    11
    4116

    Min sambo är extremt svartsjuk och har kontrollbehov utöver det normala

    Min sambo, jag älskar honom över allt annat men han är så otroligt svartsjuk så jag vet inte vad jag ska göra. Vi har stora bråk flera ggr i veckan pga hans svartsjuka där han rusar upp och blir vansinnig och kan ta min mob utan lov och kolla igenom hela medans han kokar och anklagar mig föratt ha raderat vissa saker, han tycker jag spenderar mer tid i telefonen än med honom och är säker på att jag är otrogen!

    Vill jag inte ha Sex en kväll blir han sur och tror jag har någon annan. Frågar helatiden om jag är redo för detta eller om vi ska avsluta för det hänger tydligen bara på mig, han tycker jag är flörtig (det är Jag inte) han ber alltid om ursäkt efter och får ångest men detta upprepas och han sur och frånvarande mestadels typ föratt jag ska tycka synd om.

    Vi ska förlova oss och skaffa barn, hur ska jag få honom att förstå att jag alltid kommer va honom trogen och att han är den enda jag vill se åt?!

    Orkar inte må dåligt över hans beteende och anklagelser mer :(

    Försvinner detta med tiden? Han säger att det är föratt han är så himla kär, jag är också kär och har kollat hans mob i smyg nångång men absolut inte på det sättet han är.

  • Svar på tråden Min sambo är extremt svartsjuk och har kontrollbehov utöver det normala
  • Äldre 27 Nov 10:54
    #1

    Jag skulle prata med någon professionell inom vården. De kan säkert råda dig olika vägar att gå. Men till syvende och sist är det din sambo som har problemet och det är han som behöver konfrontera sitt problem.....med någon professionell skulle jag säga. Starta INTE upp familj medan det är så här. 

  • sextio­talist
    Äldre 27 Nov 11:00
    #2

    Jag måste nog säga att hans beteende inte kommer försvinna, såvida han inte aktivt söker hjälp för detta.
    Men det du kan säga, att det kommer inte bli någon förlovning, än mindre barn innan han sökt hjälp för detta och visat att det fungerar.
    Du kommer lämna direkt om han återuppta beteendet efter hjälp

  • Äldre 27 Nov 11:01
    #3

    Detta kommer inte att bli bättre med tiden, snarare tvärtom.


    Se till att komma så långt ifrån den där människan som möjligt.


    Och vad du gör så skaffa inga barn med honom.

  • Anonym (Sprin­g!!!)
    Äldre 27 Nov 13:13
    #4

    Jag bara ryser när jag läser ditt inlägg.  Det jag skulle vilja råda dig till är att ta på dig gympadojorna och springa så fort du kan från den här mannen - om han inte omgående söker hjälp. Ta för guds skull inte hans svartsjuka som ett tecken på kärlek, för det har ingenting med det att göra. Förmodligen har han haft samma beteende i andra relationer.

    Jag har en mycket tråkig erfarenhet med mig i bagaget av ett ex som betedde sig precis som din sambo. Jag kunde inte ens vara vänlig mot en manlig expedit utan att han flippade ut och var övertygad om att det var någon jag haft ihop det med. Han var gränslöst svartsjuk på allt och alla. Det blev bara värre och värre, och en dag kom första slaget, som skulle följas av många fler. Slutade med att han misshandlade mig svårt. Jag hamnade på sjukhus och han så småningom i fängelse. Jag är tacksam att jag lever, Du ska ta din sambos beteende på största allvar.  Skaffa för guds skull inga barn med honom!

  • Anonym (Hg)
    Äldre 27 Nov 23:53
    #5

    Förutom det som övriga skrivit tycker jag detta gränsar mot psykisk misshandel, o han sätter ju press mot dig.

    Jag skulle inte orka med att ha det så i längden, än mindre ha barn med. O så länge han inte förstår att det här är ett problem o att han måste söka hjälp för det själv så är utsikterna till förändring mkt liten.

  • Anonym (tjej)
    Äldre 28 Nov 07:56
    #6

    Låter som han är otrogen känner igen det dära o vissa sig va tvärtom....... Blev anklagad osv men va han......

    Jag hade aldrig skaffat barn med en som han....

  • Äldre 28 Nov 14:15
    #7

    Sorry, finns nog bara ett svar - lämna honom...han lär tyvärr inte bli mindre svartsjuk med åren precis...

  • Äldre 29 Nov 09:18
    #8

    Ja det låter mest logiskt att lämna så fort som möjligt.

    Dock är det saker vi inte känner till!

    Självklar ska man inte kolla igenom någons mobil eller annat! Men hur har du TS varit, eller är mot honom? Du skriver att du oxå har kollat i hans mobil!? Jag tycker man ska se lite mer nyanserat på att lämna. Jag blir samtidig ledsen och upprörd över andra som kommentaret med råd att lämna honom så fort som möjligt! Hur kan ni råda till detta utan att tänka eller känna till å båda sidor till fullo?

    I detta fall finns det inga barn som blir drabbade av snabba råd från de som tycker att man bara ska tänka på sig själv. Mitt råd är att du rannsakar dig själv och ställer konkreta krav på din sambo.

  • Anonym (tjupp­)
    Äldre 29 Nov 09:43
    #9

    Vi ska förlova oss och skaffa barn, hur ska jag få honom att förstå att jag alltid kommer va honom trogen och att han är den enda jag vill se åt?! 
    Nej, för Guds skull, du ska absolut inte förlova er och än mindre skaffa barn in i det här förhållandet. Du kan ALDRIG bota hans svartsjuka och få honom att förstå vad du än gör eller säger. Många har försökt före dig. Att det inte går beror på att det sitter i honom och inte i dig. Det handlar om låg självkänsla. Det kommer att sluta med att du slutar säga eller göra saker som du vet kan trigga honom(om du inte redan börjat?) Gränsen för vad som får honom att reagera blir bara snävare och snävare. Det är DU som behöver förstå att du inte kan bota honom.

    Försvinner detta med tiden? Han säger att det är föratt han är så himla kär.

    Nej, det försvinner inte med tiden utan tvärtom blir det värre - alltid! Nej, det är inte för att han är så himla kär, det är för att faktiskt inte tycker om sig själv. Han har väldigt stora problem med självkänslan vilket gör att han är ständigt livrädd för att du ska lämna honom. Faktum är att han räknar med att u kommer att göra det eftersom han ju inte är så bra och värdefull utan du kommer såklart hitta någon ganska snart som är bättre än honom. Och som jag sa tidigare, du kan inte göra något för att övertyga honom om motsatsen eftersom det inte alls handlar om vad du gör eller säger utan sitter djupt rotat i honom.

    Han behöver professionell hjälp. Snälla låt inte ett barn födas in i det här.

  • Anonym (Sprin­g!!!)
    Äldre 29 Nov 11:24
    #10
    Gammal_jazz skrev 2014-11-29 09:18:08 följande:

    Ja det låter mest logiskt att lämna så fort som möjligt.

    Dock är det saker vi inte känner till!

    Självklar ska man inte kolla igenom någons mobil eller annat! Men hur har du TS varit, eller är mot honom? Du skriver att du oxå har kollat i hans mobil!? Jag tycker man ska se lite mer nyanserat på att lämna. Jag blir samtidig ledsen och upprörd över andra som kommentaret med råd att lämna honom så fort som möjligt! Hur kan ni råda till detta utan att tänka eller känna till å båda sidor till fullo?

    I detta fall finns det inga barn som blir drabbade av snabba råd från de som tycker att man bara ska tänka på sig själv. Mitt råd är att du rannsakar dig själv och ställer konkreta krav på din sambo.


    " Hur kan ni råda till detta utan att tänka eller känna till å båda sidor till fullo?"

    Men då kan man ju aldrig ge råd till någon trådstartare på ett diskussionsforum ? Hur ofta får man höra båda sidor till fullo? Det enda man kan rätta sig efter är väl vad ts berättar?

    Varför jag råder henne att springa är för att jag har varit i en relation som började precis så som hon beskriver, för att sedan eskalera och bli värre och värre med svartsjuka, kontroll, misstänksamhet, hot och misshandel. Ett rent helvete för min del, som slutade väldigt illa. Självklart  kan jag inte bortse från mina erfarenheter när jag ska råda ts.
  • Anonym (Sprin­g!!!)
    Äldre 29 Nov 11:27
    #11
    Anonym (tjupp) skrev 2014-11-29 09:43:42 följande:

    Vi ska förlova oss och skaffa barn, hur ska jag få honom att förstå att jag alltid kommer va honom trogen och att han är den enda jag vill se åt?! 
    Nej, för Guds skull, du ska absolut inte förlova er och än mindre skaffa barn in i det här förhållandet. Du kan ALDRIG bota hans svartsjuka och få honom att förstå vad du än gör eller säger. Många har försökt före dig. Att det inte går beror på att det sitter i honom och inte i dig. Det handlar om låg självkänsla. Det kommer att sluta med att du slutar säga eller göra saker som du vet kan trigga honom(om du inte redan börjat?) Gränsen för vad som får honom att reagera blir bara snävare och snävare. Det är DU som behöver förstå att du inte kan bota honom.

    Försvinner detta med tiden? Han säger att det är föratt han är så himla kär.

    Nej, det försvinner inte med tiden utan tvärtom blir det värre - alltid! Nej, det är inte för att han är så himla kär, det är för att faktiskt inte tycker om sig själv. Han har väldigt stora problem med självkänslan vilket gör att han är ständigt livrädd för att du ska lämna honom. Faktum är att han räknar med att u kommer att göra det eftersom han ju inte är så bra och värdefull utan du kommer såklart hitta någon ganska snart som är bättre än honom. Och som jag sa tidigare, du kan inte göra något för att övertyga honom om motsatsen eftersom det inte alls handlar om vad du gör eller säger utan sitter djupt rotat i honom.

    Han behöver professionell hjälp. Snälla låt inte ett barn födas in i det här.


    Jag instämmer fullständigt.
Svar på tråden Min sambo är extremt svartsjuk och har kontrollbehov utöver det normala