• Äldre 27 Nov 10:28
    851 visningar
    3 svar
    3
    851

    Pergotime! hjälp!

    Hej!
    (skrev ett långt välformulerat inlägg, men det försvann. suck!)

    Jag och min sambo har försökt skaffa barn i lite mer än 2 år, bara det skulle man kunna diskutera hur länge som helst med andra men nu ska jag vända mig till er för att få lite input angående Pergotime.

    Min läkare har ordinerat mig Pergotime eftersom man inte kunde se att jag hade haft ÄL. Han skriver att jag ska ta Pergon dag 5-9, VUL dag 12 och "försök skaffa barn dag 13-14). Det är ungefär vad som står. Jag läser här att folk får sexförbud inför VUL.


    Min fråga är nu när ska vi ha sex? Ska vi vänta in VUL eller ska vi köra på? Enligt mina tidigare ÄL-tester och temperaturmätning har jag ÄL runt dag 10-12, därför är jag rädd att vi ska missa ägglossningen om vi väntar till VUL. Mina ÄL-test visar positivt, men jag vet ändå inte om jag haft någon ÄL eftersom progesteronproverna (2 st) inte visade något. Jag är iaf väldigt nöjd över att vi äntligen får hjälp.


    Vad är faran med att ha sex innan VUL, är det för att det finns risk att det blir för många äggblåsor? Och att i så fall alla dessa skulle kunna bli befruktade? Är det anledningen till att vissa får sexförbud eller finns det någon annan anledning?


    Hoppas att någon här har erfarenhet av det här, kanske också just påbörjat pergo-kur eller bara har något vettigt att komma med :) Svara gärna så får jag stilla mina funderingar lite!


     

  • Svar på tråden Pergotime! hjälp!
  • Äldre 27 Nov 13:48
    #1

    Risken är att man blir överstimulerad och får många äggblåsor och därmed risk för tvilling och trillinggraviditet. Men jag har förstått att risken är mycket liten. Följ läkarens råd, du ska ju på VUL så dom har koll på dig.

    Har själv tagit min första kur Pergotime nyligen, fick göra VUL på dag 15 som inte visade någon stor äggblåsa, så nästa gång ska jag ta dubbelkur men då utan VUL för gunekologen tyckte inte att det behövdes. Som att VUL visade nu att jag behöver öka dosen och sen får man se om det blir graviditet av det.

  • Äldre 27 Nov 16:29
    #2

    Hej! Jag har ätit sammanlagt 8 kurer Pergo (äntligen fått mitt pluss i väntan på IVF)! Först och främst så kommer ofta ägglossning senare när man äter Pergo, inte för alla såklart men för väldigt många, så därför kan det vara lugnt med vul så sent i cykeln :) Jag har aldrig fått sexförbud av mina läkare utan de har uppmanat att köra på med sex minst varannan dag från mens till mens så att säga då risken för överstimulans är ganska liten. Har ätit både enkel, dubbel och trippelkur och aldrig fått mer än ett ägg. Vill du vara på säkra sidan så vänta och se hur du reagerar på första kuren och hur många äggblåsor det blir :)

  • Äldre 28 Nov 14:53
    #3

    Tack för svar :)

    Får se hur vi gör, på tisdag är vul, så det är ju snart. Ska kolla med äl-stickor under helgen så får vi känna efter då hur vi vill göra om det visar positivt.

    Har inga som helst biverkningar av pergon, funderar om det betyder att det inte hade någon verkan med enkel-kur, säkert individuellt förstås. Inte så stor ide att fundera så mycket när jag snart får svar, men man gör ju det ändå :)

    Grattis till din graviditet!! Hoppas att allt går vägen!

Svar på tråden Pergotime! hjälp!