• cme86
    Äldre 27 Nov 10:45
    400 visningar
    6 svar
    6
    400

    Lutealfas, Snälla Hjälp!

    Hej!

    Räknar jag första ÄL-Dagen (Den dag jag får positivt på äl-test) till och med samma dag som jag får mens?

    Dvs om jag hade äl den 21/11 kommer min mens börja den 14/12 om jag har en lutealfas på 14 dagar?

  • Svar på tråden Lutealfas, Snälla Hjälp!
  • Äldre 27 Nov 11:12
    #1
    +2

    Positivt äl-test betyder inte att du har ägglossning den dagen utan 12-48h efter positivt äl-test.
    Har du ägglossning den 21:e november och har 14 dagar lutealfas får du mens den 6:december.

  • cme86
    Äldre 27 Nov 11:25
    #2

    Men hur ska man då veta? Jag menar om de kan skilja så mycket som 12-48 timmar efter testet.

    Så du menar att jag troligtvis hade ägglossning 22 eller 23/11 ist?

    Hur räknar du nu? äl den 21 blir mens den 6, för mig är det 16 dagar? *förvirrad*

  • cme86
    Äldre 27 Nov 11:39
    #3

    Känner mig förvirrad?

  • Äldre 27 Nov 13:53
    #4
    +1

    Spermier kan leva upp till 5 dagar inne i kvinnans kropp och ligga och vänta på ägget. När ägget väl har släppt lever det max i 24h. Därför är det lämpligt att ha sex strax innan ägglossningen upp till samma dag som ägglossning sedan är det försent.
    Har du inte läst bruksanvisningen till testen, så gör det till att börja med där står det tydligt förklarat hur äl-test fungerar. Här är bruksanvisningen till testlagrets
    tester:

    www.testlagret.se/manualer/agglossningstest-sticka.pdf

    Dagen för ägglossningen brukar inte räknas. Så då är dag 1 den 22:e sen är det 14 hela dagar tills mensen kommer den 6:e. Dagen för mens räknas inte heller med utan då är man inne i nästa cykel. 

  • Äldre 27 Nov 13:56
    #5
    +1

    Jag tyckte Losans inlägg var glasklart? Men om du inte förstår så ska vi se om jag kan förtydliga det Losan redan skrivit! 

    21/11 Testar positivt
    24 timmar går
    22/11 Ägglossning inträffar
    14 dagar går
    6/12 Mens inträffar om du inte gravid

    Fler frågor?

  • cme86
    Äldre 27 Nov 15:08
    #6

    Tack snälla ni, ibland är man bra dum. Haha man är så rädd att göra fel i sådana här situationer. Sorry.

Svar på tråden Lutealfas, Snälla Hjälp!