• Anonym (Förvi­rrad)
    Äldre 27 Nov 11:26
    4451 visningar
    7 svar
    7
    4451

    I journalanteckning står det "BT kontroll", vad är det?

    Jag har ringt för att förnya recept på mina p-piller genom grannbyns vårdcentral. När jag loggade in på Mina Vårdkontakter idag och kollade journalanteckningarna så stod det bl.a.

    "Bör efter detta besöka mottagningen för BT kontroll och uppdatering av journalen."

    Vet någon vad "BT kontroll" betyder?

  • Svar på tråden I journalanteckning står det "BT kontroll", vad är det?
  • Anonym (bt)
    Äldre 27 Nov 11:27
    #1

    BT=blodtryck

    Viktigt att hålla lite koll på när man tar p-piller

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 12:39
    #2
    Anonym (bt) skrev 2014-11-27 11:27:33 följande:
    BT=blodtryck
    Viktigt att hålla lite koll på när man tar p-piller
    Åh, tack för svaret! Var så orolig över vad det kunde handla om.
  • Detoxt­jejen
    Äldre 27 Nov 12:42
    #3
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-27 12:39:25 följande:

    Åh, tack för svaret! Var så orolig över vad det kunde handla om.


    Bra exempel på varför man inte bör komma åt sina journaler hemifrån.
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 13:36
    #4
    Detoxtjejen skrev 2014-11-27 12:42:17 följande:
    Bra exempel på varför man inte bör komma åt sina journaler hemifrån. smile1.gif
    Jag tycker det är jättesmidigt då jag är i kontakt med olika myndigheter som kan vilja ha datum och så på mina läkarbesök och vem jag har träffat.

    Jag har även upptäckt saker som inte stämmer. En läkare har satt en diagnos på mig utan utredning eller dylikt och efter det har följande läkare antagit att jag har haft den diagnosen, vilket har skapat problem i min relation till läkare. När jag undersökte det visade det sig att det var läkarens personliga åsikt att jag hade det, trots att vi bara hade träffats under ett möte. Inte okej! Hade jag inte haft tillgång till Mina Vårdkontakter hade jag aldrig kunnat ordna det.
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 13:37
    #5

    Däremot så tycker jag inte man ska få saker på recept bara genom att tala in ett meddelande i telefonen, så som jag har fått göra nu.

  • Detoxt­jejen
    Äldre 27 Nov 17:16
    #6
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-27 13:36:36 följande:

    Jag tycker det är jättesmidigt då jag är i kontakt med olika myndigheter som kan vilja ha datum och så på mina läkarbesök och vem jag har träffat.

    Jag har även upptäckt saker som inte stämmer. En läkare har satt en diagnos på mig utan utredning eller dylikt och efter det har följande läkare antagit att jag har haft den diagnosen, vilket har skapat problem i min relation till läkare. När jag undersökte det visade det sig att det var läkarens personliga åsikt att jag hade det, trots att vi bara hade träffats under ett möte. Inte okej! Hade jag inte haft tillgång till Mina Vårdkontakter hade jag aldrig kunnat ordna det.


    Fast man har ju rätt att få ta del av sin journal via kliniken. Det är bättre, för då kan någon besvara frågor och därmed undvika oro och obehag på det sätt som du fått erfara två gånger genom förkortningen och diagnosen.
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 23:38
    #7
    Detoxtjejen skrev 2014-11-27 17:16:50 följande:
    Fast man har ju rätt att få ta del av sin journal via kliniken. Det är bättre, för då kan någon besvara frågor och därmed undvika oro och obehag på det sätt som du fått erfara två gånger genom förkortningen och diagnosen.
    Vi tycker helt enkelt olika.
Svar på tråden I journalanteckning står det "BT kontroll", vad är det?