• Anomym

    Varför sätter dom inte igång mig

    Hej är ledsen förbannad och känner mig överkörd. Va på ett ultraljud för att kolla hur mycket bebisen väger v38 och då kan de se att den väger ca 4.2kg. Jag tror då att jag kommer att bli igångsatt eftersom att den väger 30 %mer än normalt. Men nej ska inte sätta igång utan vänta. Mår jättedåligt vill inte födda längre har ångest och panik och gråter hela tiden. Har försök att prata med barnmorskan men hon säger att det inte är någon fara. Jag har fött ett barn innan som vägde 4 kg i vecka 40. Snälla hjälp mig att bli av med ångesten och paniken att något kommer att gå fel under förlossningen tror att bebisen ska fastna eller att jag kommer att spricka så mycket att jag blir förstör för resten av livet

  • Svar på tråden Varför sätter dom inte igång mig
  • alynda

    Min kompis som är liten och späd har fött två femkilosbebisar, utan komplikationer. De var små härliga tjockisar, men med normalstora huvuden, och då behöver det inte bli någon direkt skillnad mot att föda en 4-kilos bebis. Och det har du ju redan klarat.

    Men, du SKA inte behöva känna panik inför förlossningen, så kräv att få tala med Aurora-barnmorska som kan hjälpa dig att känna dig trygg, vare sig det är samtal, igångsättning eller snitt du behöver. Lycka till!

  • Jeanetteemilia

    Prata med BM om din rädsla och ångest.
    Bara för att bäbis väger mkt så betyder inte det att huvudet är större och det är ju det måttet som är relevant.
    Det är inte heller säkert att den uppskattade vikten stämmer. När jag gjorde tillväxt UL i förra graviditeten sa de att hon vägde 3700 i v41 men när hon föddes en vecka senare vägde hon 3200... 

    Men som sagt, prata med BM, det kommer att gå bra för dig

Svar på tråden Varför sätter dom inte igång mig