• Äldre 27 Nov 14:06
    1346 visningar
    14 svar
    14
    1346

    Annorlunda bebisnamn?

    Om jag får en dotter så tänker jag nog döpa henne till Andromeda. Jag tycker det är lite udda, men ändå fint. Känns inte som ett namn som hon skulle bli retad för på dagis direkt. Smeknamn skulle kunna vara Andi, Meda eller Andrea. 

    Tycker ni att det är för konstigt namn på ett barn?

  • Svar på tråden Annorlunda bebisnamn?
  • Äldre 27 Nov 14:28
    #1

    Lite annorlunda. Men varför inte.

  • Anonym (varfö­r krångl­a!?)
    Äldre 27 Nov 14:33
    #2

    Försök säga det namnet när du går på dagis? Varför envisas med udda namn som är krångligt för barnbstava till. Hon kommer enbart få smeknamn för det är krångligt och långt att säga.

    Det är vad jag tror

  • Äldre 27 Nov 14:49
    #3

    Krånligt? Det uttalas; An-dro-me-da kan inte föreställa mig att det är särskilt svårt att skriva heller, stavas som det låter.

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 27 Nov 17:55
    #4

    Kul med nåt annorlunda! Jag som jobbar på dagis kan tänka mig att barnen kommer uttala det "Adomeda", men vad gör det :)

  • Anonym (hmm)
    Äldre 27 Nov 18:08
    #5

    Till ett sånt namn passar inte vilket efternamn som helst, om det ska låta fint. Kan lätt låta töntigt till ett vanligt son-namn.

  • Anonym (Qwe)
    Äldre 27 Nov 18:14
    #6

    Och pappan är med på att ge barnet ett hittepånamn?

  • Elderb­erry
    Äldre 27 Nov 18:19
    #7

    Jag gillar verkligen namnet, men glömmer alltid bort hur det uttalas...är det Andromeeda eller Andrååmeda?


    Anonym (Qwe) skrev 2014-11-27 18:14:03 följande:
    Och pappan är med på att ge barnet ett hittepånamn?
    Det är inget "hittepånamn".
  • Äldre 27 Nov 19:22
    #8

    Alltså det är svårt att definiera vad som är "för konstigt". Någon definitiv gräns finns ju inte. Ur vissa perspektvi tycker jag att Andromeda är vackert(pga ljudet, pga Harry Potter,pga rymdassociationen). Mindre bra pga att det är lite krångligt(dock är uttalet inte för krångligt, det är ju ett känt namn på en känd galax och man ska inte ta hänsyn till dagisbarns förmåga att uttala namn när man väljer. Andreas eller Vilhelmina är lika krångligt isf), för att det ger smeknamn, för att det kommer vara lättgooglat osv.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 27 Nov 19:27
    #9

    Ovanligt men fint. Ett annat alternativ är Andigone. Det är grekiskt har jag för mig.

  • Anonym (Qwe)
    Äldre 27 Nov 19:31
    #10
    Elderberry skrev 2014-11-27 18:19:05 följande:

    Jag gillar verkligen namnet, men glömmer alltid bort hur det uttalas...är det Andromeeda eller Andrååmeda?

    Det är inget "hittepånamn".


    Om endast 15 personer i hela Sverige har det som tilltalsnamn är det ett hittepånamn. Ja, ordert finns men som namn är sett hittepå!
  • Äldre 27 Nov 19:32
    #11
    Anonym (Qwe) skrev 2014-11-27 19:31:17 följande:
    Om endast 15 personer i hela Sverige har det som tilltalsnamn är det ett hittepånamn. Ja, ordert finns men som namn är sett hittepå!
    Så bara för att låt oss säga två personer i Sverige heter ett namn, men det är vanligt i andra länder(syftar inte just till Andromeda dock) så är namnet ett hittepånamn? Okeeeej...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Elderb­erry
    Äldre 27 Nov 19:36
    #12
    Anonym (Qwe) skrev 2014-11-27 19:31:17 följande:
    Om endast 15 personer i hela Sverige har det som tilltalsnamn är det ett hittepånamn. Ja, ordert finns men som namn är sett hittepå!
    Du har en konstig uppfattning om vad som är "hittepå" ser jag.

    en.wikipedia.org/wiki/Andromeda_%28mythology%29

    Namnet är gammalt.
  • Anonym (n)
    Äldre 27 Nov 19:39
    #13

    Jag tycker namnet är fint. 

  • Äldre 28 Nov 10:56
    #14
    Anonym (Qwe) skrev 2014-11-27 18:14:03 följande:

    Och pappan är med på att ge barnet ett hittepånamn?


    Pappan är fullt med på att döpa henne till Andromeda om det nu blir en tjej. Vi kom på det tillsammans och det syftar på våran fascination för astronomi, Andromeda är nämligen namnet på våran(Vintergatans) närmaste galax.

    Tack för era synpunkter, förresten :)
Svar på tråden Annorlunda bebisnamn?