• Äldre 27 Nov 15:02
    2211 visningar
    13 svar
    13
    2211

    Smörja tatuering

    Gjorde min andra tatuering igår, en ros på låret. Har sedan dess gått omkring i shorts trots att det är "vinter" för att det inte ska gnidas något mot den. Min andra tatuering smörjde jag när den började torka vilket var ca var 4:e timme men den här blir ju aldrig torr!! Smörjde den igår kväll och den var fortfarande täckt i salva imorse när jag vaknade... Ska jag tvätta bort och smörja om trotts att det betyder att jag måste vara och röra den mer eller ska jag nöja mig med det som sitter på? Kan det bli infekterat om det är samma lager med salva hela tiden? Och nej jag smörjer inte med något tjockt lager.

  • Svar på tråden Smörja tatuering
  • Äldre 27 Nov 15:06
    #1

    Så länge du rengör händerna ordentligt borde det inte höja infektionsrisken om du tar bort nuvarande lager och smörjer igen.

    Du behöver dock inte göra detta utan kan vänta på att salvan går in och sedan lägga på ny.

  • Äldre 27 Nov 15:07
    #2

    Oj, svarade lite fel. Nej, att salvan sitter på borde inte ge dig någon infektion.

  • Äldre 27 Nov 15:22
    #3

    okej då låter jag det sitta på :) tack

  • Äldre 27 Nov 16:03
    #4

    Du måste väl ha fått skötselråd från tatueraren??


    Normalt så skall man tvätta en nygjord tatuering med mycket mild parfymfri tvål, låta det torka ordentligt och sedan smörja in. Detta görs ca 3 ggr/dag den 1-2 veckorna

  • dirty8­8
    Äldre 27 Nov 16:11
    #5

    Infektionsrisken är väl på gränsen tll obefintlig så fort det slutat blöda?

  • Äldre 27 Nov 16:15
    #6
    dirty88 skrev 2014-11-27 16:11:52 följande:

    Infektionsrisken är väl på gränsen tll obefintlig så fort det slutat blöda?


    Nej, en tatuering kan ses som ett öppet sår. Det är alltså inte bara precis efter du gjort den när du blöder som du ska vara försiktig utan även under tiden som den läker.
  • dirty8­8
    Äldre 27 Nov 16:23
    #7
    Maria 434 skrev 2014-11-27 16:15:12 följande:
    Nej, en tatuering kan ses som ett öppet sår. Det är alltså inte bara precis efter du gjort den när du blöder som du ska vara försiktig utan även under tiden som den läker.
    Hej Maria. Ja, men är en tatuering ett öppet sår efter att blodet koagulerat?
  • Äldre 27 Nov 18:47
    #8

    Han sa bara att jag skulle smörja den 5-6 gånger per dag men man ska ju inte he på för mycket heller för då kan den inte andas... Själv tycker jag det är en självklarhet att den ska tvättas precis som man gör med ett vanligt sår men inte för ofta Glad

  • Äldre 27 Nov 18:49
    #9

    Och man smörjer väll för att det inte ska bli så mycket skorpa?? Så då blir det ju typ ett öppet sår Glad

  • Handta­get
    Äldre 27 Nov 22:13
    #10

    Det är funkar väldigt bra att smörja ett par gånger om dagen, när am själv känner att det behövs! Dock är det väldigt viktigt att tvätta bort "gammal salva". Och låta tatueringen lufta lite innan man smörjer igen :) funkar jätte bra för mig! Och jag har gjort några stycken x)

  • Äldre 27 Nov 22:32
    #11

    Jag har smörjt på morgonen och efter en dusch idag och om jag inte hade duschat tror jag inte att jag hade behövt smörja... känns väldigt konstigt att det tar så lång tid innan huden tar upp det...

  • Äldre 28 Nov 01:23
    #12
    Majala skrev 2014-11-27 22:32:50 följande:

    Jag har smörjt på morgonen och efter en dusch idag och om jag inte hade duschat tror jag inte att jag hade behövt smörja... känns väldigt konstigt att det tar så lång tid innan huden tar upp det...


    Fast det är ju ett öppet sår och inte torr hud du smörjer in :P Dessutom använder man väldigt fet kräm. Det ska ta en stund
  • Äldre 28 Nov 18:38
    #13

    jo men det gick så mycket snabbare sist :)

Svar på tråden Smörja tatuering