• Anonym (korkad?)

    Vad är det för färg på vatten?!

    Jag har alltid trott att vatten är blått men dotterns farbröder säger att vatten inte har nån färg när hon frågade förut, känner mig jättedmu som inte vet vilket trots att jag är över 30!

  • Svar på tråden Vad är det för färg på vatten?!
  • Anonym (*)

    Ja, du. Om vattnet är blått när du tar ur kranen ner i ett glas, så får du skaffa glasögon.

  • Anonym (korkad?)
    Anonym (*) skrev 2014-11-27 17:29:17 följande:

    Ja, du. Om vattnet är blått när du tar ur kranen ner i ett glas, så får du skaffa glasögon.


    Menade givetvis i typ hav och liknande! Att vattnet inte är blått när jag dricker det ur ett glasvet jag...
  • Anonym (*)
    Anonym (korkad?) skrev 2014-11-27 17:31:49 följande:
    Menade givetvis i typ hav och liknande! Att vattnet inte är blått när jag dricker det ur ett glasvet jag...
    Gör samma sak med havsvatten då. och se om det är någon färg.

    Varför tror du att vattnet i havet skulle vara annorlunda än det i kranen? Vi har bara en sorts vatten.


  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Vatten är blått till färgen, inte färglöst som många verkar tro. Man brukar höra att "det är en myt att vatten är blått" men i själva verket handlar myten om att vatten skulle vara färglöst.

    Så du har helt rätt, vatten är blått. Att man inte kan se det när man har vatten i ett glas är en helt annan sak.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (...)

    Vattnet i havet ser blått ut för det speglar himlen. Skulle du ta upp havsvatten i ett glas så är det ju inte blått.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (...) skrev 2014-11-27 17:57:56 följande:

    Vattnet i havet ser blått ut för det speglar himlen. Skulle du ta upp havsvatten i ett glas så är det ju inte blått.


    Det är en del av förklaringen men inte hela. Vatten är blått i sig men det syns inte för det mänskliga ögat i så liten mängd. Men blått är det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Vad är det för färg på vatten?!