• Anonym (otrygg)

    Hur blir man trygg i sig själv?

    Jag har nyligen insett att i princip alla mina problem i livet, i relationer och socialt beror på min egen otrygghet. Kände mig aldrig uppskattad och älskad som barn vilket gör att jag nu är totalt otrygg i mig själv vilket gör att jag inte vågar tro på att jag kan vara älskad samt att jag söker tillfällig trygghet hos andra vilket såklart inte fungerar.

    Men hur gör man, hur blir man trygg i sig själv? Behöver verkligen hjälp

  • Svar på tråden Hur blir man trygg i sig själv?
  • ciasim

    Hej, känner igen mig. Skriv gärna ett meddelande till min inbox så kanske vi kan prata lite? Är på ytan lyckad men väldigt otrygg inombords.

  • Anonym (Hoppla)

    Jag va inte heller älskad eller uppskattad som barn.. men vem fan bryr sig?.......... Absolut ingen.

    Jag vet att det bara blir värre om man börjar med självömkan och tar offerrollen.. "allting är så orättvist, varför tycker de inte om mig? varför blir jag alltid tillsagd?" osv.


    Blicka framåt och skit i barndomen och sånt som du ändå inte kan påverka.
    Bli vän med dig själv, lär dig att uppskatta ensamhet, (jag vet att många inte klarar av det och det är nåt du gör som du vill med.). men jag menar att det är en ovärderlig egenskap. Det betyder inte att du ska sitta själv resten av ditt liv, men under ensamheten kan du lära dig saker om dig själv som du annars aldrig skulle ha lärt dig... Att lära sig det är en trygghet i sig. Ett steg på vägen till att bli trygg som person.

  • Anonym (otrygg)

    Jo, jag är mycket väl medveten om att ingen bryr sig och att det inte spelar någon roll vad jag har bakom mig. Men det ändrar inte själva sakfrågan att jag vet det. Visst kan jag ibland vara nere och tycka att det är orättvist det här, men aldrig att jag ger upp och permanent sätter på mig en offerkofta! Det jag eftersöker är HUR man gör, har läst och sökt men svaren på det är få uran det mesta går ut på att man ska, därför jag undrar.

    Tipset om att lära sig vara ensam är bra, det har jag övat mycket på och det hjälper väldigt mycket faktiskt. :)

Svar på tråden Hur blir man trygg i sig själv?