• Hibiskusen

    Hur få så bra fp som möjligt?

    Hej, väntar nu andra barnet. Lyckades dock inte bli gravid inom gränsen av 1 år och 9 månader. Har gått ner i arbetstid dessutom. Hör gör jag nu för att få så bra fp som möjligt? Skall jag fylla ut min deltidstjänst med fp så jag blir fullt sysselsatt?

  • Svar på tråden Hur få så bra fp som möjligt?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    För att du ska få din nya sjukpenninggrundandeinkomst (SGI) baserad på 100% behöver du fylla upp med föräldrapenning från första dagen som du väljer att gå ner i tjänst.


     


    Ett alternativ är att arbeta 100% i 6 månader då får man sin SGI baserad på 100%.


     


    Annars kommer din SGI baseras på vad du faktiskt har arbetat.


     


     


    Hälsningar


    Tella, handläggare

  • Hibiskusen

    Tack för svar,

    Men om jag börjar fylla ut med fp nu, får jag inte bättre föräldrapenning sen då? Eller är det för sent? Har 8 månader kvar av graviditeten.

  • Försäkringskassan

    Hej igen!


     


    Om du har arbetat deltid sedan ditt första barn fyllde 1 år och inte fyllt upp med föräldrapenning upp till heltid så har du inte skyddat din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). För att din SGI ska vara skyddad gäller det att du fyller upp med föräldrapenning från och med barnets 1 årsdag eller när du valde att gå ner i tid, har du inte gjort det så påverkas inte din sänkta SGI genom att du nu börjar fylla upp med föräldrapenning i.


     


    Om man inte har tagit ut föräldrapenning upp till heltid sedan du började arbeta deltid efter första barnets 1årsdag så behöver du arbeta heltid i mer än 6 månader före barnet beräknade eller faktiska födsel för att få din föräldrapenning och SGI baserad enligt 100%.


     


    Hälsningar


    Agda, handläggare

  • Hibiskusen

    Att arbeta 75% nu och ta ut 25% föräldrapenning i 6 månader, är det samma sak som att arbeta 100% i 6 månader i syfte att få SGI baserad på 100%?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Nej, det är inte samma sak, utan du måste i så fall ansöka om föräldrapenning 25 % från den dag som du började arbeta deltid 75 % och göra det fram tills nästa barn föds för att behålla din SGI på 100 %.

    Hälsningar
    Gerd, handläggare

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Du får göra en anmälan och ansökan idag och ansöka bakåt I tiden och du får då också ange orsak till den försenade anmälan så görs en individuell prövning av ditt ärende.

    Hälsningar
    Ebba, handläggare

  • Hibiskusen

    Hej ännu en gång, nu har jag börjat förbereda min anmälan. Frågan är om jag i ansökan skall välja 1/4 dag eller 1/8 dag när jag kortat ner mina arbetsdagar med två timmar? Jobbar 6,5 h istället för 8,5. Alltså 78% istället för 100%. Syftet är att skydda min SGI.

  • Försäkringskassan

    Hej

    Du minskar alltså din arbetsdag med 2 timmar per dag vilket gör att du kan ta 1/4 fp per dag. Har du lägstanivådagar så kan du, om du är ledig på helgerna, ta t ex en hel lägstanivådag på lördagen och en 1/4 lägstanivådag  på söndagen. Då slipper du problem med att ändra din föräldrapenning om det skulle vara så att du jobbar over en dag. Likaså om du behöver vabba, då kan du ta en hel vabdag om du lagt föräldrapenningen på lördag-söndag. Annars får du bara 3/4 vab.

    Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden Hur få så bra fp som möjligt?