• Anonym (blött)

    Hjälp mig! Behöver råd!

    Hej!


    Jag är gravid i v 7, vaknade inatt av att jag blödde ner mina byxor, åkte akut till sjukhuset, de hittade inte var jag blött ifrån och det hade slutat, embryot mådde jättebra.
    Läkaren tyckte jag skulle vila från arbeta i helg och ta det väldigt lugnt, att jag blött kan leda till missfall, återkomma på en kontroll om några veckor, skulle jag blöda igen före det skulle jag komma in.

    Jag har ett vikariat på gång som var tänkt att börja på måndag, men nu är jag livrädd att jobba, men utan jobbet har jag ingen inkomst.
    Vad skulle jag ge för orsak att tacka nej? Arbetsplatsen kommer få panik att hitta en ny med så kort varsel! Jag lär sumpa mina chanser till framtida jobb inom kommunen. Vad gör jag?!
    Min man tycker att jag ska skriva på papper, jobba en dag och sen sjukskriva mig, men tänk om det är försent? Om det händer något mer allvarligt under mitt 10 timmars arbetspass.

    Får man sjukpenning om man är sjukskriven utan anställning? Aldrig arbetsförmedlingen skulle acceptera jag tackar nej till ett arbete utan orsak och jag har som sagt ingen anställning.

    Vad ska jag göra? Går det inte som det ska lär jag sumpa chanserna till jobb, går det som det ska har jag ingen bra föräldrapenning, dels för att arbetsförmedlingen skriver ut mig utan sjukskrivning och dels för att jag inte hinner jobba upp en bra penning.

    Är som att välja mellan ekonomi eller barnet. Barnet är viktigast för mig men det finns inga garantier att den klarar sig, då har jag absolut ingenting kvar! Men om jag tog det lugnt ökar chanserna. Fast läkaren sa att vila ett par dagar. Men om det händer igen? Dessa MEN, MEN, MEN.

    HJÄLP MIG! HUR HADE DU GJORT?!

  • Svar på tråden Hjälp mig! Behöver råd!
  • Donum

    Jag har fått fem missfall och av det har jag lärt mig att det inte går att förhindra missfall om det väl har satt igång. Och att om fostret är friskt så överlever det nästan allt.

    Om ett par dagar är det det ju söndag och då kan du gott jobba måndag.

  • Anonym (blött)

    Jag har också fått ett missfall, jag vet att om det är meningen, så blir det så, men nu såg allt jättebra ut, men blöder jag igen, anstänger mig mycket eller stressar ökar det risken att det blir missfall, känns dumt att pusha på när allt såg så fint ut, samtidigt som jag måste jobba och mitt jobb är tunga lyft och stress.

  • JaEllerNej

    Att riskera att bli arbetslös mamma skulle inte jag våga mig på, har själv ett ganska hårt jobb och de extra jobbiga/stressiga dagarna får jag ont i magen, känns som kramp i livmodern typ(får lite panik varje gång) och då försöker jag bara ta det superlugnt när jag är fri för att motverka.

    Så jag hade provat en dag iaf. :) 

Svar på tråden Hjälp mig! Behöver råd!