• Äldre 27 Nov 21:49
    2002 visningar
    17 svar
    17
    2002

    Rimlig prisnivå till 4 årig granne?

    Ska på kalas om någon helg till en 4 årig granne. Är ny på detta område och vet inte vad man bör lägga sig i för prisnivå på present. Känner föräldrarna ytligt.

  • Svar på tråden Rimlig prisnivå till 4 årig granne?
  • Äldre 27 Nov 21:52
    #1

    Vi köper present för ca 80-100kr när sonen går på kalas, det har vi gjort sen han var 4. (6år nu) brukar vara lagom. Endast kusin/ släkt som får för mer än så. Oftast har sonen fått presenter för ungefär den summan också.

  • Äldre 28 Nov 07:25
    #2

    Tycker inte att det finns något speciellt pris man "bör" följa. Lägg det du känner för istället. I ditt läge så hade jag lagt en hundring kanske.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 28 Nov 08:17
    #3

    Köp present för en summa som du känner att du har råd med. Det är ju tanken, inte priset, som räknas.

  • Äldre 28 Nov 09:22
    #4
    +1

    Vi försöker hålla oss runt 50-100:-. 4-årskalas hade jag nog legat närmare 50. Äldsta ska på 7-årskalas till helgen. Vi har köpt "slime" samt ett litet "kit" där man kan göra egna studsbollar. De två sakerna + ett födelsedagskort gick på 70:-. 

    Jag vill inte att mina barn ska få dyra presenter av kompisarna heller. Kalaset som är det roliga liksom tanken. Det ska inte vara en ekonomisk börda att gå på kalas....om man har mer än ett barn och de ska på många kalas.

  • Äldre 28 Nov 09:33
    #5
    Flickan och kråkan skrev 2014-11-28 09:22:21 följande:

    Vi försöker hålla oss runt 50-100:-. 4-årskalas hade jag nog legat närmare 50. Äldsta ska på 7-årskalas till helgen. Vi har köpt "slime" samt ett litet "kit" där man kan göra egna studsbollar. De två sakerna + ett födelsedagskort gick på 70:-. 

    Jag vill inte att mina barn ska få dyra presenter av kompisarna heller. Kalaset som är det roliga liksom tanken. Det ska inte vara en ekonomisk börda att gå på kalas....om man har mer än ett barn och de ska på många kalas.


    Precis så.

    Jag tycker också man håller ner priset lite för sakens skull så man inte deltar i någon upphausning där folk känner sig tvingade att lägga stora summor.

    Sen kan jag göra undantag från min egen ideologi om realtivt billiga presenter om det är ett barn som ungarna leker otroligt mycket med och där jag vet att de vill ha en viss sak. Då kan jag gå en bit över 100-lappen. Men det är undantagsfall.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 28 Nov 12:11
    #6

    Det beror på vad det är för kalas. Här är de ofta på leklandet eller simhallen och priset per barn ligger på runt 250 kr. Att då komma med en present för en femtiolapp känns rätt snålt tycker jag, 150-300 brukar vi nog snarare ge för. Skulle kalasen däremot vara enklare hade det kännts OK att ge mindre.

  • Äldre 28 Nov 12:43
    #7
    Mascaraklumpar skrev 2014-11-28 12:11:16 följande:

    Det beror på vad det är för kalas. Här är de ofta på leklandet eller simhallen och priset per barn ligger på runt 250 kr. Att då komma med en present för en femtiolapp känns rätt snålt tycker jag, 150-300 brukar vi nog snarare ge för. Skulle kalasen däremot vara enklare hade det kännts OK att ge mindre.


    Men varför det? Vi har ordnat kalas på lekland och vill ändå inte att barnen kommer med dyra presenter. Att hålla kalas kostar. Har man flera barn så kostar det mycket. Ska man sedan dessutom köpa dyra presenter till alla kalas de ska gå på får man ju ha en megabudget. Dumt att hausa upp priserna så. Menar du allvar med 300
  • Äldre 28 Nov 13:06
    #8
    Mascaraklumpar skrev 2014-11-28 12:11:16 följande:

    Det beror på vad det är för kalas. Här är de ofta på leklandet eller simhallen och priset per barn ligger på runt 250 kr. Att då komma med en present för en femtiolapp känns rätt snålt tycker jag, 150-300 brukar vi nog snarare ge för. Skulle kalasen däremot vara enklare hade det kännts OK att ge mindre.


    Vad föräldrarna betalat för kalaset tycker jag är fullkomligt ointressant.

    Har man det på ställen där det är dyrt så betalar man ju antingen för att barnet ska få den typen av kalas eller för att man inte vill rodda kalaset hemma.

    Bor man trångt kan jag absolut förstå att man väljer att inte ha det hemma men då har man ju å andra sidan lägre boendekostnaden mot några som har en stor villa med gott om plats för kalas.

    Sen tycker jag inte barnet vars föräldrar inte har råd att ha kalas på lekland ska få markant sämre presenter när det har kalas än kompisen som varje år har föräldrar som betalar dyrt för kalas.
  • Äldre 28 Nov 15:30
    #9
    cosinus skrev 2014-11-28 13:06:34 följande:
    Vad föräldrarna betalat för kalaset tycker jag är fullkomligt ointressant.

    Har man det på ställen där det är dyrt så betalar man ju antingen för att barnet ska få den typen av kalas eller för att man inte vill rodda kalaset hemma.

    Bor man trångt kan jag absolut förstå att man väljer att inte ha det hemma men då har man ju å andra sidan lägre boendekostnaden mot några som har en stor villa med gott om plats för kalas.

    Sen tycker jag inte barnet vars föräldrar inte har råd att ha kalas på lekland ska få markant sämre presenter när det har kalas än kompisen som varje år har föräldrar som betalar dyrt för kalas.
  • Äldre 28 Nov 18:53
    #10

    <100:- brukar vi lägga oss.

  • Äldre 28 Nov 19:04
    #11
    cosinus skrev 2014-11-28 13:06:34 följande:
    Vad föräldrarna betalat för kalaset tycker jag är fullkomligt ointressant.

    Har man det på ställen där det är dyrt så betalar man ju antingen för att barnet ska få den typen av kalas eller för att man inte vill rodda kalaset hemma.

    Bor man trångt kan jag absolut förstå att man väljer att inte ha det hemma men då har man ju å andra sidan lägre boendekostnaden mot några som har en stor villa med gott om plats för kalas.

    Sen tycker jag inte barnet vars föräldrar inte har råd att ha kalas på lekland ska få markant sämre presenter när det har kalas än kompisen som varje år har föräldrar som betalar dyrt för kalas.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 28 Nov 20:01
    #12

    Brukar försöka hamna runt 50 kronor. Försöker handla på rea, om man lyckas hitta saker på halva reapriset så får man ju riktigt bra saker för 30-40 kronor.

    Det är ju kalas för jämnan. Med 3 barn blir det orimligt att lägga 100 kronor eller mer på varje present, att köpa leksaker till andras barn för flera tusen/år är inget jag prioriterar.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 29 Nov 10:09
    #13
    cosinus skrev 2014-11-28 13:06:34 följande:

    Sen tycker jag inte barnet vars föräldrar inte har råd att ha kalas på lekland ska få markant sämre presenter när det har kalas än kompisen som varje år har föräldrar som betalar dyrt för kalas.


    Det var naturligtvis inte så jag menade heller. Den sista meningen syftade på kalasen i allmänhet.
  • Äldre 30 Nov 17:57
    #14

    Jag har ibland ångest över detta. Dels för att jag är dålig på att köpa presenter, och dels för att man inte vill komma med en present som sticker ut (åt något håll). På de kalas vi varit på så har ca 100 kr varit en bra nivå att lägga sig på tycker jag.

    Sen tycker jag att man gott kan köpa begagnade grejer och ge bort. Visserligen tycker jag att man generellt sett borde köpa mer begagnat.

  • Äldre 30 Nov 19:20
    #15

    Till mina egna vänners barns kalas lägger vi oss nog något högre, ca 250 kr. Men till grannar, ytliga bekantas barn, förskolekompisar 50-150 kr beroende lite på ålder och om man haft tur och hittat något ex på rea.

  • Äldre 30 Nov 20:08
    #16

    50 -100 kr!

  • Äldre 1 Dec 12:00
    #17

    Tycker som dom andra; 50-100 kr om ni inte känner dom så bra. Känner vi bättre så köper vi för ca 200kr och är det dom närmsta dvs barnens kusiner så blir det 500-600kr

Svar på tråden Rimlig prisnivå till 4 årig granne?