• Anonym (Fettpärlan)

    Viktoperation 2015?!

    Hej alla knubbisar, jag har just nu mkt allvarliga planer på att genomgå en viktoperation, en gastric Sleeve. Det skulle i så fall ske privat och förhoppningsvis i januari.

    Jag hoppas få prata med fler i samma sits.

    Själv är jag 29 år och har BMI 32, har jojo bantat typ sen jag var 11 år..

    Så otroligt leds på det och att allt ska handla om mat, så nu hoppas jag att det här drastiska tillvägagångssättet ska lösa det en gång för alla..

    Någon mer? Känns lite ensamt

  • Svar på tråden Viktoperation 2015?!
  • Heranell

    Jag ska eventuellt göra en sleeve våren 2015, om jag blir godkänd för operation vill säga, jag vet inte det ännu. Det blir genom landstinget, jag har BMI 36.

    Dock så funderar jag fortfarande på om jag verkligen ska ta till en så drastisk grej som operation. Är lite rädd för ev. komplikationer. Just nu äter jag LCHF sen tre veckor tillbaka. Håller mig mätt, blir inte tokhungrig och är inte sugen på sötsaker heller. Tänker att det kanske kan vara bra inför en ev. operation, då jag ändå måste lägga om livsstilen efteråt...

  • Anonym (33)

    Jag har BMI 33 och blir därför inte godkänd av landstinget, men har funderat på att göra det privat. Är dock tveksam. Som sagt, det är en ganska drastisk åtgärd, särskilt vid mitt relativt låga BMI. Och jag tycker självklart att man i första hand ska försöka gå ner i vikt på andra sätt.

    Mitt problem är inte att jag tröstäter, är "lat" eller har fel tänk kring mat, utan att jag verkar sakna mättnadskänsla. Jag äter för det mesta nyttigt, men jag blir helt enkelt inte mätt. Jag tar för stora / många portioner. Så har det alltid varit, men i tonåren var jag smal. För några år sen hade jag BMI 25. Sen dess har jag bara fortsatt gå upp, så även om jag inte har jättemycket övervikt, undrar jag var detta ska sluta?

    Jag är egentligen skeptiskt till operationer i min viktklass. Men min förhoppning är att en gastric bypass eller gastric sleeve skulle reglera min mättnadskänsla. Om jag blev mätt på hälften av det jag äter idag, skulle jag gå ner automatiskt...

Svar på tråden Viktoperation 2015?!