• Anonym (Juli)

    Idag gav jag en filt till en tiggare, är jag dum och naiv?

    Idag köpte jag en filt och svepte om en tiggare, gav han även pengar. Jag har fått mycket positiva kommentarer för det jag gjorde, men många säger att jag bara har slösat bort mina pengar. Nån såg samma kille ringa från en iPhone och sedan bl hämtat i en BMW. Detta gör mig ledsen, är jag korkad som ger pengar till tiggare? Stödjer jag organiserad brottslighet? Jag kände mig så glad i början men nu är jag bara ledsen, känner mi dum, naiv :( typ som at tiggaren kanske skrattar bakom ryggen på mig. :( jag vet inte vad ja sk tro..

  • Svar på tråden Idag gav jag en filt till en tiggare, är jag dum och naiv?
  • Anonym (Gör samma sak)

    De romer som tigger där jag jobbar bor i bilar på en lerig parkering, tvättar sina kläder i smutsigt vatten och försöker torka dem på blöta buskar. När jag parkerar min varma bil på morgonen vaknar de iskalla och fullt påklädda. Tror tyvärr att de tiggare som åker lyxbilar bara finns i fantasin på SD-anhängare. Det har ju rapporterats om att ligor ligger bakom visst tiggeri men inte allt. Att hjälpa en människa i den situationen jag beskriver kan aldrig vara fel och skulle du mot förmodan ha hjälpt någon som är en bedragare är väl det inte mer än tråkigt. Önskar det fanns fler som du!!

  • Anonym (Pannbenpulveriserad)
    Anonym (Gör samma sak) skrev 2014-11-27 23:06:33 följande:

    De romer som tigger där jag jobbar bor i bilar på en lerig parkering, tvättar sina kläder i smutsigt vatten och försöker torka dem på blöta buskar. När jag parkerar min varma bil på morgonen vaknar de iskalla och fullt påklädda. Tror tyvärr att de tiggare som åker lyxbilar bara finns i fantasin på SD-anhängare. Det har ju rapporterats om att ligor ligger bakom visst tiggeri men inte allt. Att hjälpa en människa i den situationen jag beskriver kan aldrig vara fel och skulle du mot förmodan ha hjälpt någon som är en bedragare är väl det inte mer än tråkigt. Önskar det fanns fler som du!!


    Fint
  • Anonym (Isa)

    Men snälla, även om det nu skulle vara sant att det är bluff och båg så blev du väl ändå inte ruinerad av att köpa en filt och ge pengar? Det är omtanken som räknas, många människor, jag inkluderad, står inte ut att se andra lida nöd och vill gärna hjälpa till.mde flesta människorna i Sverige skulle kunna ge bort tusentals kronor utan att ens märka av det finansiellt.

  • matimi

    Om de verkligen var så rika, skulle det verkligen vara värt att sitta i kylan och förnedras hela dagarna för max några hundralappar? Självklart skulle de hellre gått till ett riktigt jobb om de hade den möjligheten.

  • Anonym (snäll)

    Jag tror inte du slösat bort dina pengar, men det stödjer ett beteende som innebär att många lämnar sina barn i ett land långt borta för att komma hit och sitta och tigga några månader innan det åker hem igen. Även om inte just den person du gett till gör så så uppmuntrar du detta.

    Stöd i stället en organisation som kan jobba för långsiktig hjälp på plats.

  • Lisastina

    jag håller med: bra gjort! 

    det där med att de blir lämnade/hämtade i bilar är nog dels en myt om det gäller fina bilar, dels kan det vara så att i de fall där de tigger på ett ställe och bor på ett annat är det någon som köra för att de inte har buss/t-banepengar. I sthlm kostar ju buss t/r 50 kr per person, om fem personer delar på en liter bensin för att finansiera en hämtrunda blir det bra mycket billigare. Så det kan stämma i de fall folk bor i skogar i utkanter av samhällen och tigger inne i samhället. de bilarna är oftast rätt skruttiga.

    Nästan alla har en mobil per grupp iallafall eftersom i stort ett alla har sina barn mfl kvar i det egna landet. Iphone kanske någon har - en "gammal" kan man nog få rätt lätt här i sverige, här har ju även tioåringar iphone och byter upp sig och lägger av förra modellen. 
    Har mest sett att de har äldre telefoner utan internet. 

    (träffar en del tiggare där jag bor, jobbar där de sitter som tätast i sthlm) 

  • Anonym (Pannbenpulveriserad)
    Anonym (Juli) skrev 2014-11-27 22:48:56 följande:

    Idag köpte jag en filt och svepte om en tiggare, gav han även pengar. Jag har fått mycket positiva kommentarer för det jag gjorde, men många säger att jag bara har slösat bort mina pengar. Nån såg samma kille ringa från en iPhone och sedan bl hämtat i en BMW. Detta gör mig ledsen, är jag korkad som ger pengar till tiggare? Stödjer jag organiserad brottslighet? Jag kände mig så glad i början men nu är jag bara ledsen, känner mi dum, naiv :( typ som at tiggaren kanske skrattar bakom ryggen på mig. :( jag vet inte vad ja sk tro..


    Du stöder inte brottslighet. Det är bara en myt. Fråga Stadsmissionen som träffar tiggare varje dag. De har inte märkt någon brottslighet. Du är inte korkad. Du är en medkännande medmänniska. Och tiggaren hade kanske fått sin iPhone från någon som är lika givmild som du. Vem som körde BMW vet ingen. Han hade kanske lånat bilen. Man ska inte vara fördomsfull. Var inte ledsen. Du har gjort något bra.
  • TomAnd

    Handlingen var god men ska tiggeriet lösas så måste det ske på "högre ort". Rumänska politiker måste se till att deras invånare har det tillräckligt bra i sitt hemland och inte finner det bättre att sitta i kalla sverige o tigga.
    Samarbete mellan länder.
    Får tigarna pengar här så lockar det hit ännu fler med förhoppning att få pengar.
    vart går gränsen, 1.000, tiosutsen, hundra tusen, 1 miljon eller mer tiggare på gatorna.vart går gränsen, finns det en gräns och vilka ska då få komma hit?
    Problemet behöver politiskt samarbete med alla länder som berörs.
    Ingen skall behöva tvingas till tiggeri i dagens värld......
    Själv stöder jag olika organisationer som hjälper de svårt utslagna......

  • Anonym (Pannbenpulveriserad)

    Jag blev så inspirerad av ts! Idag köpte jag en mössa, vantar och raggsockor och gav till tiggaren som sitter utanför Pressbyrån där jag bor. Jag vet inte om han blev glad för han tittade bara i påsen och la den brevid en annan påse han hade. Jag känner mig nöjd med att ha hjälpt honom. Det blir kallare ute nu så han kommer att få glädje av min gåva.

Svar på tråden Idag gav jag en filt till en tiggare, är jag dum och naiv?