• Wiesz

    Tror jag blir ensam

    Hej allihop. 
    Varning för vääääldigt lång utläggning, men snälla, HJÄLP!

    Jag har historia med både livmoderinfektion samt äggledar- och äggstocksinfektion efter MA för 2 år sedan med min nuvarande sambo. Läkarna har sagt att min chans att kunna bli gravid, samt bära ett barn, inte är stor i och med vad detta lämnat kvar. Detta är något min sambo är, och varit, väl medveten om hela tiden. 

    När jag nu blev gravid, trots att jag ätit mini-piller och varit noga med avhållsamhet när jag slarvat/pillret ev. inte funkat (t.ex. kräkningar) så ser jag inget annat alternativ än att behålla detta mirakel, hoppas att allt gå vägen och älska barnet villkorslöst.
    Min sambo blev INTE exalterad. Han tittade på mig i fem minuter, klädde på sig och gick ut och jobbade. Dagen efter uttryckte han att han var glad och enbart blivit chockad. Dagen efter detta hade han valt att packa ihop sina grejer och flytta ut när jag kom hem ifrån jobbet.

    Efter en del diskussioner valde han att trots allt vara med mig. 
    Han bor nu här. Men han känns avståndstagande. Han pratar om abort, eller så vill han inte prata alls. 
    Jag tror att han kommer försvinna härifrån inom en snar framtid, och jag vet inte ens längre om jag verkligen vill vara tillsammans med honom efter hur han förespråkar abort trots att det nästan kan ses som ett mirakel att jag är gravid över huvudtaget.

    Min sambo kommer ifrån en religiös familj, dom vet inte ens om att vi bor ihop pga. att man inte lever ihop med eller delar intimitet med någon man inte är gift med. Jag vet att han lägger stor värdering i vad dom säger, vad dom anser vara rätt och fel. Min sambo är "religiös" så i den mån att han deltar i vissa högtidliga händelser men det är även det enda. Hans familj vet dock inte om detta, utan tror att han är mer religiös än han egentligen är. Ja, han är en fegis som inte berättar läget för dom pga. att dom ev. kommer vända honom ryggen. 
    Jag har ett heltidsarbete, min sambo jobbar studerar och har goda arbetsmöjligheter efter sin examen som han tar ut vid jul, samt jobbar extra. Vi bor i en liten tvåa på 37 kvm precis utanför tullarna i Stockholm.

    Mina närmsta vänner vet om att jag är gravid. Dom är stöttande. Min familj vet ingenting ännu. Vi har inte en nära relation så jag vill inte säga något till dom förrän jag vet säkert hur jag ska göra.

    Enligt mina beräkningar bör jag vara i v 9 (8+2), och har bokat ett inskrivningssamtal den 15/12. 

    Det jag känner är att jag inte har koll på mina egna tankar. Kommer jag klara detta, även om jag står helt ensam? Jag har inte världens bäst betalda arbete, jag jobbar som boendestödjare. Kommer jag kunna studera? Hur ska jag kunna fostra ett barn till en fin människa om jag inte ens kan ta hand om en relation? Vad ska jag säga till min sambo, tills hans familj och till min familj? Vad gör man när hela livet vänds upp & ner samtidigt som man är så in i helvete glad?!

    Hoppas ni kan ge mig några goda råd och tips. 
  • Svar på tråden Tror jag blir ensam
  • Ciconiidae

    Hej! Jag förstår att din situation är jobbig. Men om jag varit i din sits så hade jag behållt utan tvekan. Du kommer kanske ångra ditt beslut hela ditt liv om du inte gör det.

    Jag är gravid i 15+6 och är helt ensam. Detta har jag visserligen valt helt själv och planerat samt vridit och vänt på i flera år. Att du inte får din relation att fungera är helt normalt, många separerar idag, så det säger ingenting om din förmåga att vara förälder. I det här fallet säger det mer om din sambo än dig, då han inte är ett stöd för dig och eventuellt överger sitt eget barn. Ingår hans familj i någon sekt, innebär detta att de kommer klippa banden helt med honom?

    Det finns stöd för dig som ensamstående. Under förlossningen kan du ha med dig en doula som har utbildning och jobbar ideellt för att stötta vid behov. Enastående föräldrar verkar var en förening i Stockholm för ensamma. Kolla med din bm när och om du blir ensam så hjälper de dig med kontakt.

    Du får gärna prata med mig om du behöver. Lycka till och grattis till graviditeten!

  • Lilje

    Du säger din partner är religiös, är det någon strikt religion som islam, judendom elle JV där man inte får gifta sig med utomstående? För det kan ju förklara hans reaktion. Ett barn med dig kan ju kosta honom hela hans familj.

  • Wiesz
    Ciconiidae skrev 2014-11-28 11:16:53 följande:

    Hej! Jag förstår att din situation är jobbig. Men om jag varit i din sits så hade jag behållt utan tvekan. Du kommer kanske ångra ditt beslut hela ditt liv om du inte gör det.

    Jag är gravid i 15+6 och är helt ensam. Detta har jag visserligen valt helt själv och planerat samt vridit och vänt på i flera år. Att du inte får din relation att fungera är helt normalt, många separerar idag, så det säger ingenting om din förmåga att vara förälder. I det här fallet säger det mer om din sambo än dig, då han inte är ett stöd för dig och eventuellt överger sitt eget barn. Ingår hans familj i någon sekt, innebär detta att de kommer klippa banden helt med honom?

    Det finns stöd för dig som ensamstående. Under förlossningen kan du ha med dig en doula som har utbildning och jobbar ideellt för att stötta vid behov. Enastående föräldrar verkar var en förening i Stockholm för ensamma. Kolla med din bm när och om du blir ensam så hjälper de dig med kontakt.

    Du får gärna prata med mig om du behöver. Lycka till och grattis till graviditeten!


    Hej och tack för ditt svar!

    Det är just det att jag troligen kommer ångra mig hela mitt liv om jag väljer att ta bort det här barnet som får mig att vicka fram och tillbaka. 
    När jag såg det positiva gravtestet kände jag genast en extrem ömhet och kärlek. 
    Hans reaktion fick mig givetvis att känna mig osäker och otrygg. Det är väldigt påfrestande att ena sekunden vara glad och nästa skräckslagen och det påverkar säkert att jag inte riktigt kan tänka klart just nu. 

    Min sambo är muslim. Hans familj är väldigt religiös. Skulle dom få veta det här skulle dom klippa banden helt med honom. Och jag är faktiskt lite osäker på vad dom skulle kunna göra emot mig och lille bebis också. 

    Tack för alla dina råd! 
    Och grattis till din graviditet också :)
  • Wiesz
    Lilje skrev 2014-11-28 11:25:15 följande:

    Du säger din partner är religiös, är det någon strikt religion som islam, judendom elle JV där man inte får gifta sig med utomstående? För det kan ju förklara hans reaktion. Ett barn med dig kan ju kosta honom hela hans familj.


    Han är muslim. 

    Jag förstår, och har varit medveten om, att det troligtvis är därför han reagerat som han gjort. Det är även något jag varit medveten om troligen kommer komma en vacker dag tillslut, oavsett vad som händer på vägen. Men det är något som att jag valt att lägga tankarna på annat håll för att kunna njuta av vårt förhållande som vi har och har haft tillsammans under våra år tillsammans.
Svar på tråden Tror jag blir ensam