• Anonym (Besviken100%)

    Besvikelse, sorg och tomhet

    Vet ej vart jag ska börja men i korta drag kan jag beskriva hur o varför ... När vi gifte oss fick han gå på a kassa men efter mindre än ett år fick han återigen sin inkomst. Inga problem där förutom att jag själv försökte köpa till honom lite mer saker än till mig för att han inte ska känna sig "dum" eftersom han hade lägre inkomst än jag. Åren gick och vi fick vår första barn. Jag fick gå/går på FK föräldrar penning och som alla vet så får man ju mindre pengar när man e hemma med barnet än när man jobbar :D 
    Föra månaden när jag skulle betala räkningar överförde jag en del pengar till mi konto för att betala, vi har gemensam ekonomi och tillgång till varandras bankkonto genom bankdosan. Inga konstigheter med det tycker jag... När jag uppmanade honom att lägga undan 5 000 till sparande blev han hysteriskt på mig o sa "det e mina pengar" Sedan när??? Helt plötsligt vill han ha egna pengar? Jag sa ingenting förutom att det är dåligt stil av honom att göra det på det sättet. Här om dagen var vi o handlade o köpte kläder till lillen, i kassan säger han o pekar på plaggen "pappa har köpt" tur så är vårat barn fortfarande bebis så det är ingenting han kommer o lägga på minne. Då frågade jag vad han menar med det är inte jag delaktig o då sa han ju ju mamma o pappa köpte. SÅ DUMMMMM!!! Igår var det dax igen att betala räkningar och jag gick in i hans bank för att överföra en del pengar på mig. Jag har sätt förut att han har betalat in till svenska spel men jag kollade hur mycket gick det åt sista månaden till dem. Hela 1500! WTF! Varför? Jag konfronterade honom när han kom hem o frågade om han var medveten om att han betalade in på svenska spel hela 1500 och spelade bort pengar. Han var inte glad men han sa inget vidare om det. Sedan satt han vid datorn o jag satte mig bredvid och såg att han klickade runt på Svenskaspel hemsida o han skulle precis logga in och började skratta som jag ska inte få se hans lösenord och hade inget med det och göra. Jag sa ÄR VI INTE IHOP och har inte vi gemensam ekonomi? Som tillbaka svar fick jag att jag är kontrollerande och vill veta allt! Ska jag inte få veta det? Bara för att han tjänar mer än mig är ju detta inte rätt att stänga ut mig från alla saker som han tror sig helt plötsligt ha rätt till. Jag tar ju faktiskt hand om vårt barn hemma och allt som tillhör! Btw han vägrar vara hemma med lillen! Han klarar inte det säger han... Hur som helst så känner jag ett stort sorg över vår förhållande just nu, känner mig besviken och små lurad på det jag trodde vi hade. Vet ej riktigt hur jag ska göra med det hela ... känner mig äcklad! Förstår ej varför allt detta ... 

  • Svar på tråden Besvikelse, sorg och tomhet
  • sextiotalist

    Jag tror du faktiskt tog upp något som jag misstänker inte alls är ovanligt när man har gemensam ekonomi, man känner sig inte fri.

    Det är kanske läge att tänka om, släpp detta med gemensam ekonomi, bidra efter förmåga till era gemensamma utgifter (vilket även inkluderar barnet och gemensamma nöjen) och sedan har ni era egna pengar. Om han sedan vill slänga 1500 till Svenska Spel så är det en hans sak.

    Och sedan är det kanske inte så smart att ställa sig i en beroendesituation till en annan person, ibland är man det, det går inte att undvika när det inträffar saker i livet som man inte styr över.

    Men oavsett vilken typ av ekonomi man har, så måste man få ha egna pengar som man kan använda precis som man själv vill

    För övrigt, ni kanske ska sänka sparandet när du är hemma?

  • sextiotalist

    Och en sak till, ja, det är hans pengar, det har han rätt i. Och något ligger nog bakom detta med att han reagerade som han reagerade

  • Anonym (ajajaj..)

    fly! jag har levt med en spelberoende man, och aldrig mer säger jag! Han spelade bort sina pengar, sen tog han mina pengar, utan min vetskap (hade en massa kontanter hemma som jag fått i julklapp, present osv..) 
    När dom pengarna var slut tog han ett lån med mig som medlåntagare..utan min vetskap. Han var hemma hela dagarna, så han tog posten innan jag kom hem. Jag hade ingen aning om att jag hade kronofogdeskulder förrän min chef kallade in mig på kontoret och sa "ja, nu har vi ju fått meddelande från kronofogden här att dom ska göra utmätning på din lön". PINSAMT!! 

    Att han blir sur och ska hemlighålla det är STORA varningstecken på ett spelberoende. 

  • Anonym (Besviken100%)

    Klart han har rätt till det om vi inte hade gemensam ekonomi... Känner mig lite lurad, och jag har väl rätt att fråga utan o bli kallad kontrollfreak?

  • Anonym (Besviken100%)
    Anonym (ajajaj..) skrev 2014-11-28 09:04:21 följande:

    fly! jag har levt med en spelberoende man, och aldrig mer säger jag! Han spelade bort sina pengar, sen tog han mina pengar, utan min vetskap (hade en massa kontanter hemma som jag fått i julklapp, present osv..) 

    När dom pengarna var slut tog han ett lån med mig som medlåntagare..utan min vetskap. Han var hemma hela dagarna, så han tog posten innan jag kom hem. Jag hade ingen aning om att jag hade kronofogdeskulder förrän min chef kallade in mig på kontoret och sa "ja, nu har vi ju fått meddelande från kronofogden här att dom ska göra utmätning på din lön". PINSAMT!! 

    Att han blir sur och ska hemlighålla det är STORA varningstecken på ett spelberoende. 


    Det är lite så jag känner med! Ma blir bara så besviken på honom!
  • Anonym (GA)
    Anonym (ajajaj..) skrev 2014-11-28 09:04:21 följande:

    fly! jag har levt med en spelberoende man, och aldrig mer säger jag! Han spelade bort sina pengar, sen tog han mina pengar, utan min vetskap (hade en massa kontanter hemma som jag fått i julklapp, present osv..) 
    När dom pengarna var slut tog han ett lån med mig som medlåntagare..utan min vetskap. Han var hemma hela dagarna, så han tog posten innan jag kom hem. Jag hade ingen aning om att jag hade kronofogdeskulder förrän min chef kallade in mig på kontoret och sa "ja, nu har vi ju fått meddelande från kronofogden här att dom ska göra utmätning på din lön". PINSAMT!! 

    Att han blir sur och ska hemlighålla det är STORA varningstecken på ett spelberoende. 


    Nja, att han blir sur kan precis lika gärna bero på att han tycker att han har en kontrollerande och snokande sambo. 1.500 kr är inget att bli förfasad över och han är ju faktiskt vuxen.

    Jättetråkigt att du blivit utsatt för en spelberoende man men det färgar nog din tolkning rätt rejält här. Självklart kan du ha rätt också men bara baserat på TS så ser jag ingen anledning till panik. Att fly vore att överreagera å det grövsta.
  • Anonym (Besviken100%)

    Vi är ingen sambos, vi är gifta! Och som en annan sade här det är så det börjar, ljuger, gömmer och lurar till sig sin egen grav. Jag skulle inte bry mig ifall han gick o köpte kläder osv för samma summan me att ha detta dåld är fult! Man döljer ej saker om dem inte är förbjudna! Så han känner säkert någonstans att det han gör e fel och darför vill dölja det för mig! Men som sagt detta är början men vart slutar det på Kronan som för tjejjen uppe i tråden? Nä tack!

  • Anonym (Besviken100%)

    Jag har ej snokat, jag såg det! Men men...

  • sextiotalist
    Anonym (Besviken100%) skrev 2014-11-28 09:22:52 följande:

    Vi är ingen sambos, vi är gifta! Och som en annan sade här det är så det börjar, ljuger, gömmer och lurar till sig sin egen grav. Jag skulle inte bry mig ifall han gick o köpte kläder osv för samma summan me att ha detta dåld är fult! Man döljer ej saker om dem inte är förbjudna! Så han känner säkert någonstans att det han gör e fel och darför vill dölja det för mig! Men som sagt detta är början men vart slutar det på Kronan som för tjejjen uppe i tråden? Nä tack!


    Även om man är gift behöver man nog ha en personlig sfär för sin ekonomi.
    Det du beskriver stärker min uppfattning ännu mer, gemensam ekonomi är inget för mig (nu är vi inte gifta, men man behöver inte ha gemensam ekonomi för att man är gift)
  • MS

    Jag har full förståelse för hur du reagerar och känner. Hade känt exakt likadant. Gemensam ekonomi förutsätter att man har samma värderingar och att man kan lita på varandra. Personligen skulle jag aldrig bo och leva med någon som inte delar mina värderingar eller som jag inte litade på till 100%. Det tråkiga i din situation är ju att ni verkar ha börjat så men att det förändrats i och med barnet och spelandet. Jag tycker att ni behöver prata ut ordentligt. Helst utan att låta anklagande. Har ni planerat för mannen att vara föräldraledig ngt? Tror det vore väldigt bra om han var det, både för barnets skull men också för att ni ska få samma syn på ekonomin.

Svar på tråden Besvikelse, sorg och tomhet