• Knappisen

    använda tvål på kroppen

    Använder ni tvål på kroppen? Isåfall vilken? Jag brukar aldrig använda tvål på kroppen för att Jag blir så himla torr. Om ni använder tvål, blir ni torra? Och sist men inte minst, någon som har tips på något bra att smörja in sig på kroppen med? Tack!

  • Svar på tråden använda tvål på kroppen
  • Gladskit

    Vi använder duschtvål till kroppen. Vilket märke är rätt oviktigt, vi blandar hej vilt allt från Axe till Nivea och Dove. Jag tycker inte att jag blir så väldigt torr av det, men jag brukar smörja in benen efter dusch så här höst och vinter för just benen kan bli lite torra. Men inte så att jag känner att hela kroppen blir torr bara av att använda tvål? Vi kanske är tåliga i vår familj?

    Ett tips kanske kan vara att använda dusch-olja? Det finns både på apoteket och i hälsokosten. Då får man väl lite smörj samtidigt liksom, och det sliter nog inte på huden så mycket som tvål kan göra.

  • uglygodcilla81

    Skulle nog inte använda Dove om jag var torr.. Får alltid problem med eftersom det är såå starkt parfymerat! Men det är väl bara för att jag är känslig...

  • Annelie 76

    Jag använder vanlig fast tvål och tvättar oftast bara ställen som blir svettiga som under armar, fötter, under brösten osv. Behöver aldrig smörja in kroppen, bara ansiktet.

  • Fia 28

    Använder aldrig hårdtvål till kroppen för jag skulle bli torr och klia ihjäl mej. Mamma använder duscholja från dermoshop för att slippa smörja på vinterhalvåret. Själv smörjer jag alltid efter dusch (även den från dermoshop) så inte så stor skillnad vilken duschcreme jag använder.

  • Knappisen

    Duscholja ska jag prova! Bra idé, tack :) blir så otroligt torr, men bara på överarmarna, benen smörjer jag aldrig. Det va dock värre när jag använde tvål, slutade för 2 år sen typ.. Någon som har erfarenhet av duscholja? Verkar finnas endel!

  • Fia 28
    Knappisen skrev 2014-11-28 10:53:48 följande:

    Duscholja ska jag prova! Bra idé, tack :) blir så otroligt torr, men bara på överarmarna, benen smörjer jag aldrig. Det va dock värre när jag använde tvål, slutade för 2 år sen typ.. Någon som har erfarenhet av duscholja? Verkar finnas endel!


    Denna kan jag rekommendera.
  • Knappisen

    Såg nu att man kanske kan misstolka trådatarten! Jag använder tvålfri shower gel från the body shop och inte bara vatten, annars hade jag säkert luktat apa :P

    Men kanske är den gelen åxå uttorkande? :(

  • Gladskit
    Knappisen skrev 2014-11-28 11:05:01 följande:

    Såg nu att man kanske kan misstolka trådatarten! Jag använder tvålfri shower gel från the body shop och inte bara vatten, annars hade jag säkert luktat apa :P

    Men kanske är den gelen åxå uttorkande? :(


    Det kan den säkert vara. Även om den är tvålfri så är den kanske inte att jämföra med en duscholja? Står det att det är någon slags olja i den?
  • Knappisen

    Kollade på eucerin, den finns nog här, har 4 apotek i närheten så det måste den säkert göra! Ska prova den, dyr va den inte heller! Tack så mycket för tips! Tar gärna fler tips mot torrhet nu när vintern kommit!

  • Knappisen

    Ena vet kah att det är citronolja i, har ganska många olika dofter. Tror inte att det är exakt samma ingredienser i, eller vad vet jag..

    För liten text på flaskan :(

  • Gladskit
    Knappisen skrev 2014-11-28 11:10:53 följande:

    Ena vet kah att det är citronolja i, har ganska många olika dofter. Tror inte att det är exakt samma ingredienser i, eller vad vet jag..

    För liten text på flaskan :(


    OK, citronoljan är kanske bara för doft då, inte för att den är vårdande. Testa du Eucerin
  • Knappisen

    Haha ja säkert! Köper dom för doftens skull mest och tvålfri har varit ett plus eller vad man ska säga! Ja den ska jag köpa idag! :D

  • Fia 28
    Knappisen skrev 2014-11-28 10:59:33 följande:

    Tack, den ser intressant ut! Finns den i fysiska butiker eller måste man beställa?


    Vet inte om den finns i fysiska affärer i Sverige. Men det är portofritt nu just iaf.
  • Frank Banner
    Under hösten och vinternmed kyligare luft kan man smörja in sig med vegetabiliska oljor så huden inte blir torr. Ansiktet ska man aldrig använda tvål som har för högt PH- värde för att användas i ansiktshuden, som är mycket känslig. Då kan hända att du får en torr hy. Använd aldrig produkter med alkohol i - som inte är bra på någonstans på huden. 
  • Annelie 76

    Sonen duschas med bara vatten och han luktar definitivt inte apa. Gammal svett luktar apa men man svettas sällan på hela kroppen och det är bara ställen som ofta är fuktiga som behöver tvättas med tvål.

  • Knappisen

    Ansiktet skulle jag aldrig ha tvål i utan jag har alltid ansiktrengöring + alkoholfri toner. För det är ju som du säger, tvål och alkohol är inte bra för ansiktet.

  • Frank Banner

    Beror på hur mycket en svettas, men jag skulle rekommendera att skolbarn använder schampo efter gympan för att slippa bli mobbade.  

Svar på tråden använda tvål på kroppen