• Äldre 28 Nov 11:19
    4923 visningar
    7 svar
    7
    4923

    Kunde ni äta efter er halsmandeloperation?

    Hej! Gjorde min operation i onsdags. Så idag är dag 3 efter operation... Jag undviker fortfarande att prata. Det känns nästan omöjligt pga svullnaden. Och kan fortfarande bara dricka flytande. Endast nyponsoppa och saft typ... Tar citodon och voltaren regelbundet! När tror ni att man kan börja äta? Drömmer om mat. Någon som kan uppmuntra mig lite ?!

  • Svar på tråden Kunde ni äta efter er halsmandeloperation?
  • Äldre 28 Nov 14:10
    #1

    Nehä....

  • Äldre 28 Nov 14:17
    #2

    Jag opererade bort mina för snart två år sen. Jag kunde äta macka redan dag ett (men gjorde ont) men höll mig till soppa och glass första dagarna och ibland en väldigt mjuk macka. Tror jag undvek all typ av hård mat första veckan (eller två veckorna, osäker) men jag har för mig att jag skulle äta riktigt mat enligt deras papper så tidigt som möjligt. Förhoppningsvis kan du äta ganska snart och går inte svullnaden ner skulle jag rekommendera dig att vända dig till sjukhuset som opererade dig så de kan svara på dina frågor. Tror de har bättre koll på det än mig om när det är vanligt att man kan börja äta.

    Lycka till! Jag vet att det är överjävligt med smärtan. Men det går över och sen kommer du kanske som jag glömma bort hur det var ;)

  • Äldre 28 Nov 14:19
    #3

    Efter 2 veckor kan du nog börja få i dig mjukare mat och sen efter 3 veckor borde du kunna få i dig det mesta än om det fortfarande kan kännas obehagligt.

  • Äldre 28 Nov 14:28
    #4

    tog väl tre veckor innan jag kunde äta något hårdare än typ skogaholmslimpa utan kanter.. 
    Jag kan tipsa om släta matiga soppor! iallafall jag känner mig mättare om jag dricker en sån som är lite salt, än om jag dricker söt nyponsoppa eller blåbärssoppa. :) 


    Jag är hård , men ärlig!
  • Äldre 28 Nov 16:23
    #5

    Tack för svaren! 2-3 veckor. Oj lär bli smal till jul ;) ska försöka mig på chokladpudding ikväll

  • Äldre 28 Nov 16:51
    #6

    Opererade mig för ett 1/2 år sen. Kunde endast få i mig isglass och powerade i 1 vecka. Testade ljummen soppa efter en vecka å de gjorde ont kommer jag ihåg. På kvällen samma dag började jag blöda så jag fick åka akut in, isglass å power återigen i en vecka. Läkaren trodde jag kunde äta pannkaka men näää :p efter 2 veckor typ så kunde jag äta normalt men i små bitar. Makaroner gick inge dom åkte upp i näsan :(

  • Äldre 28 Nov 18:40
    #7

    Usch jag står inte ut och det har bara gått 3 dagar.... Blir mitt livs prövning

Svar på tråden Kunde ni äta efter er halsmandeloperation?