• Anonym (visdomstand)

    Ont bakom en visdoms tand. Inte råd att gå till tandläkaren

    Jag har haft sedan i tisdags kväll, haft ont bakom min visdomstand i nedre käken på höger sida. Jag har inga problem med att gapa eller tugga eller så, men det ömmar ständigt och är som värst på morgonen när jag vaknar och dessutom känns tandköttet bakom visdomstanden rätt svullet.

    Jag har köpt Corsodyl munhålegel som jag borstar med morgon och kväll, men det har inte blivit bättre. Samma dag som detta började hade jag varit hos tandläkaren och lagat två hål, och det var inte billigt precis och på kvällen så började det. 

    Eftersom jag är sjukskriven får jag inte ut så mycket pengar och har egentligen inte råd att gå till tandläkaren en gång till den här månaden, men jag vill samtidigt inte ha det såhär. Jag vet inte vad jag ska göra.

    Någon som har någon aning om vad detta kan vara och vad man själv kan göra åt det?

  • Svar på tråden Ont bakom en visdoms tand. Inte råd att gå till tandläkaren
  • MyRoundabout

    Har du ont i käken också eller bara bakom tanden?
    Jag hade samma problem för några månader sedan och då räckte det med att spola rent tanden (hos tandläkaren) och sedan borsta med Cordosyl. Jag hade nog egentligen inte behövt gå till tandläkaren utan det hade nog räckt att borsta. Och då hade jag ändå fruktansvärt ont i flera dagar innan och kunde knappt sova på nätterna.

    Väntar du 30 minuter efter att du borstat tänderna med vanlig tandkräm innan du använder Cordosyl? Det är jätteviktigt, annars har gelen ingen verkan alls.

  • Anonym (vet hur det känns)

    Det låter som om du fått en inflammation i tandköttet runt visdomstanden. När jag får det emellanåt går jag till min tandläkare och får tandfickan spolad. Tandköttet bakom tanden svullnar upp och värker fruktansvärt mycket. Det går knappt inte att sova och värst är det på morgonen när man vaknar. Det räcker inte alltid till att gurgla själv eftersom det inte når hela vägen ner i tandköttet.


    Någon gång har det krävt en antibiotikakur för att gå över. Tandläkaren gör egentligen inget annat än att spola rent så gott det går om det är en pågående inflammation. Sist fick jag med "sprutan" som han använde att själv spola rent med här hemma. Tandläkarens medel är mycket starkare och effektivare än det vi kan köpa på apoteket så det gick över på några dagar.


    Hos min tandläkare (privat) kostade spolningen 495 kr och jag kunde betala av på ett par månader. Har du kollat upp om avbetalning är möjligt? Förklara att du inte kan betala allt på en gång. Det är absolut inte bra att gå med en inflammerad tand. Vill inte köra med skrämselpropaganda men inflammationer i ansiktet över lag är aldrig bra. Hoppas det löser sig!

  • Anonym (visdomstand)
    MyRoundabout skrev 2014-11-28 11:42:55 följande:

    Har du ont i käken också eller bara bakom tanden?
    Jag hade samma problem för några månader sedan och då räckte det med att spola rent tanden (hos tandläkaren) och sedan borsta med Cordosyl. Jag hade nog egentligen inte behövt gå till tandläkaren utan det hade nog räckt att borsta. Och då hade jag ändå fruktansvärt ont i flera dagar innan och kunde knappt sova på nätterna.

    Väntar du 30 minuter efter att du borstat tänderna med vanlig tandkräm innan du använder Cordosyl? Det är jätteviktigt, annars har gelen ingen verkan alls.


    Det gör inte ont i käken, utan "bara" bakom tanden. Nej, jag visste inte att man måste vänta i 30 min efter tandborstningen. Ska testa med det. Känns som detta inte blir bättre, får väl försöka få tag på en akut tid, men jag vill helst inte gå tillbaka till min tandläkare (privat) har funderat lääänge på att byta, men nu har jag fått nog, utan jag vill försöka få tag på någon annan.
  • Anonym (:))
    Tandvårdsbidrag

     


    Ditt tandvårdsbidrag finns som ett tillgodohavande hos Försäkringskassan. Pengarna betalas ut till tandläkaren eller tandhygienisten som behandlat dig.


    Du behöver alltså inte ansöka om bidraget med någon blankett, utan säger till hos tandläkaren att du vill använda ditt tandvårdsbidrag för att betala en del av kostnaden för behandlingen. Du måste använda hela bidraget vid ett tillfälle.


    Hur stort är tandvårdsbidraget?

    Du får ett nytt tandvårdsbidrag den första juli varje år. Det går att spara bidraget från ett år till ett annat och använda två bidrag under ett år, samtidigt eller vid två olika tillfällen. Men du kan aldrig ha mer än två bidrag samtidigt. Har du två bidrag den 1 juli ett år försvinner ett av dem och ersätts med ett nytt.


    Hur mycket du får i tandvårdsbidrag beror på din ålder

     


    Till och med det år som du fyller 29 är bidraget 300 kronor per år.
    Från och med det år du fyller 30 och till och med det år du fyller 74 är bidraget 150 kronor per år.
    Från och med det år du fyller 75 är bidraget 300 kronor per år.
    Vad kan bidraget användas till?

    Även om tandvårdsbidraget i första hand är tänkt att användas vid undersökningar och förebyggande behandling får du också använda det för andra åtgärder.


    Men det finns viss tandvård som du inte kan få bidrag för. Det gäller kosmetisk behandling, som till exempel tandblekning.


    Du kan använda tandvårdsbidraget som en delbetalning för ett avtal om abonnemangstandvård.  

    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/vad_kostar_tandvarden/tandvardsbidrag


    Särskilt tandvårdsbidrag

     


    Hur stort är det särskilda tandvårdsbidraget? 

    Det särskilda tandvårdsbidraget är på 600 kronor per halvår. Bidraget går att dela upp. Du kan till exempel ta ut 200 kronor vid ett besök och 400 kronor nästa besök. Du kan däremot inte spara det särskilda tandvårdsbidraget utan den 1 januari och den 1 juli varje år börjar en period. 


    Vilka sjukdom eller funktionsnedsättningar ger rätt till särskilt tandvårdsbidrag? 

    Du kan ha rätt till särskilt tandvårdsbidrag om du:


    är muntorr på grund av långvarig läkemedelsbehandling,
    är muntorr på grund av strålbehandling i öron-, näs-, mun-eller halsregionen,
    har Sjögrens syndrom,
    har kronisk obstruktiv lungsjukdom och har ordinerats syrgas eller näringsdryck,
    har cystisk fibros,
    har ulcerös colit,
    har Crohns sjukdom,
    har tarmsvikt,
    har frätskador på tänderna och anorexia nervosa, bulimia nervosa eller gastroesofageal refluxsjukdom,
    har svårinställd diabetes,
    genomgår dialysbehandling,
    är immunosupprimerad på grund av läkemedelsbehandling,
    har genomgått en organtransplantation.
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/vad_kostar_tandvarden/sarskilt_tandvardsbidrag
    Högkostnadsskydd för tandvård

     


    I tandvårdsstödet finns ett högkostnadsskydd som innebär att du vid större behandlingar bara behöver betala en del av kostnaden själv. Försäkringskassan betalar ersättning för resten av kostnaderna direkt till din tandläkare, du behöver alltså inte själv göra något för att ta del av skyddet.


    Ersättningen beräknas utifrån ett referenspris

    Högkostnadsskyddet innebär att du bara behöver betala en del av kostnaden själv vid större behandlingar. Försäkringskassan betalar ersättning för resten direkt till din tandläkare.


    Men det är viktigt att komma ihåg att ersättningen från Försäkringskassan inte beräknas utifrån det pris som tandläkaren tar ut. Den beräknas i stället utifrån ettreferenspris. Referenspriset är ett fast pris som bestäms av staten. Alla åtgärder som berättigar till ersättning från högkostnadsskyddet har ett referenspris. I referenspriset ingår också kostnader för material.


    Tandläkarna är inte bundna av referenspriset. De kan välja att ta ut ett pris som är högre eller lägre. Om din tandläkare tar ut ett högre pris än referenspriset för en åtgärd betalar Försäkringskassan ändå bara ut ersättning som motsvarar referenspriset. Om tandläkaren tar ut ett lägre pris beräknas ersättningen däremot inte efter referenspriset, utan efter det pris som du faktiskt betalar.


    Läs mer om referenspriset på Tandvård- och läkemedelsförmånsverkets webbplats. Länk finns till höger.


    Hur fungerar högkostnadsskyddet?

    Du står själv för tandvårdskostnader som har ett referenspris på upp till 3000 kronor. Sedan får du ersättning för


    50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor
    85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

    Om tandläkaren skulle ha tagit ut ett högre pris än referenspriset för någon åtgärd som ingick i behandlingen hade din kostnad blivit högre.


    Högkostnadsskyddet beräknas per år

    Högkostnadsskyddet börjar gälla när en åtgärd som ingår i skyddet blir klar. Efter det räknas alla åtgärder som du får gjorda under de följande tolv månaderna in i högkostnadsskyddet.


    Du kan själv bestämma att en ny ersättningsperiod ska börja innan den tidigare har löpt ut. Det kan vara fördelaktigt när du står inför en större behandling. Genom att få in flera åtgärder under en och samma ersättningsperiod kan du komma upp i referenspriser över 15 000 kronor och därmed få högre ersättning för den överskjutande delen.


    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/vad_kostar_tandvarden/hogkostnadsskydd_for_tandvard


  • MyRoundabout
    Anonym (visdomstand) skrev 2014-11-28 12:06:08 följande:
    Det gör inte ont i käken, utan "bara" bakom tanden. Nej, jag visste inte att man måste vänta i 30 min efter tandborstningen. Ska testa med det. Känns som detta inte blir bättre, får väl försöka få tag på en akut tid, men jag vill helst inte gå tillbaka till min tandläkare (privat) har funderat lääänge på att byta, men nu har jag fått nog, utan jag vill försöka få tag på någon annan.
    Testa borsta 30 minuter efter tandborstningen i några dagar, märker du ingen förbättring så får du nog boka en tid hos tandläkaren. Men du kan ju boka hos någon annan den här gången. =)
  • Kerubmamman

    Med tanke på att det började samma kväll... lagade du hål på den sidan i nederkäken? Tänker om det är bedövningssprutan som jävlas på nåt sätt Obestämd


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Lillalilla1987

    Jobbar på äldreboende.

    Vi har fått till oss att när man borstar med corsodyl ska man inte snvända annan tandkräm alls(många av våra har corsodyl en vecka i månaden, morgon och kväll).

    Utan man Bara ska använda corsodyl, och den där halvtimmen är innan man kan äta något efter tandborstningen på morgonen, om man intenäter frukost först.

    Jag kan ha fått det fel för mig, men så gör vi.

    Har en kompis med inflammation runt visdomstanden och hon brukar spola med koksalt, smakar fruktansvärt men hon tycker det hjälper :)

  • Anonym (visdomstand)

    Liten update: Hade så ont igår kväll så jag fick åka in till tandläkarakuten. Där gjorde dom en liten spolning av tanden. Nu dagen efter så gör det inte lika ont, dock så gör det förbaskat ont att tugga! Väldigt jobbigt. Någon som har varit med om spolning av tand/tandkött, släpper smärtan efter någon dag?

  • Anonym (?)
    Anonym (visdomstand) skrev 2014-11-29 11:36:12 följande:

    Liten update: Hade så ont igår kväll så jag fick åka in till tandläkarakuten. Där gjorde dom en liten spolning av tanden. Nu dagen efter så gör det inte lika ont, dock så gör det förbaskat ont att tugga! Väldigt jobbigt. Någon som har varit med om spolning av tand/tandkött, släpper smärtan efter någon dag?


    Varför drar du inte ut visdomstanden?
  • Detoxtjejen

    Tandläkare här!

    Generella råd vid pericoronit (inflammation vid visdomstand som ej kommit upp helt):

    1. Borsta tänderna med Zendium, eftersom det inte innehåller natriumlaurylsulfat som i sin tur inaktiverar klorhexidin som finns i Corsodyl

    2. Ta en vinkelborste (finns på apotek) och med hjälp av den, gnid rent tanden och framförallt tandköttsfickan med Corsodylgel. Upprepa Corsodylbehandlingen flera gånger per dag tills alla symtom är helt borta.

    Till dig som jobbar med äldre; Corsodylgel används av ett annat skäl, nämligen att förebygga karies och för att minska behandling i hela tandköttet.. Då använder man inte någon annan tandkräm.

Svar på tråden Ont bakom en visdoms tand. Inte råd att gå till tandläkaren