• Anonym (Ont)
    Äldre 28 Nov 12:38
    2159 visningar
    11 svar
    11
    2159

    Ni med konstaterat diskbråck

    Jag undrar om ni som har/haft diskbråck vill delge mig hur ni kände det och om ni blev opererade.

    Jag har haft mitt diskbråck i 3 månader nu.För 1,5månad sedan fick sambon hjälpa mig att lägga mig och resa mig i sängen.Det högg fruktansvärt i ryggen vid minsta rörelse.De värsta huggsmärtorna har lagt sig nu men jag har dem fortfarande.Dock äter jag nobligan full dos så det hjälper en del.Skillnaden nu när det gått 3 månader är att jag också fått mer strålande värk och det gör så ont i min vad och fot.Jag har två bråck och det stora som ger besvär sitter på l5-s1.

    Jag orkar nu inte längre ha ont och remiss är skickad till ortoped.VC sa dock att de inte kommer operera om jag inte har problem med urin och tarmtömning.

    Jag orkar inte mer nu efter 3 månaders konstanta smärtor.Dock kan jag ju jobba (rörligt lätt jobb).Jag kan åka och handla med nobligan i kroppen.Det gör ont men det är då hanterbart.Är det någon som opererat sig på dessa grunder eller måste jag härda ut några månader till?

    Skriv gärna era berättelser!

    kram till er som kämpar!

  • Svar på tråden Ni med konstaterat diskbråck
  • Anonym (.-0-0­-0-)
    Äldre 28 Nov 17:48
    #1

    Den du pratade med på VC har fel. Diskbråck som ger svåra smärtor opereras även om man inte har besvär med urin- eller tarmtömning, Men man undviker det om man kan och vill att bråcket ska gå tillbaka av sig självt.

    Har du varit hos sjukgymnast? Mckenzieövningar är effektivt mot besvären och promenader, promenader, promenader.

  • Anonym (Ont) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 18:44
    #2

    Jag var hos sjukgymnast men jag hade så ont så jag skrek av att bara vända mig.Han tyckte inte jag skulle göra något då.Det var innan röntgen och vi säkert visste att det var diskbråck.Jag har fått några enkla övningar att göra men de förvärrar smärtan .Jag ska försöka gå lite mer....blir bättre av rörelse även om jag är gråtfärdig när jag börjar gå.Har du haft diskbråck?

  • Äldre 28 Nov 19:02
    #3

    Jag blev opererad för diskbråck i ländryggen för två år sedan. De kan visst operera även om du inte har problem med urin eller tarmtömning, men oftast vill man vänta och se om det går tillbaka av sig själv. Men har man dem problemen kan man bli opererad med en gång sa dem till mig. Jag gick i ca 9 månader med mitt, och jag blev bara värre och värre. Dessutom fick jag äta så mycket tramadol att jag kände mig konstant groggy Rynkar på näsan. Det stråla ner i ena benet och jag kunde inte lyfta det ordentligt. På grund av det gick jag fel och belastade mitt andra ben mer, så jag tappade muskler i det andra benet. Tack vare det ramlade jag flera gånger, en gång blev det så illa att jag fick gips handleden. 

    Jag tror du kan få operation på de grunder du har idag, men tyvärr kan det kanske dröja lite till. Försök rör dig i den mån du kan . Försök att inte sitta still för länge, behöver du det kan en kudde bakom ryggen och att sitta lätt bakåtlutad hjälpa. 

    Lycka till , hoppas du blir bättre snart. Det är ett helvete att ha det här. 

  • Anonym (Ont) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 19:45
    #4

    Åh tack för ditt svar! Ville du själv vänta 9 mån el varför fick du vänta så länge? Jag hade nog inte stått ut 6 månader till men det blir väl så med dessa väntetider ???? . Hur hade du det i vardagen.Hur ont och vart var det mest ont?Var gjorde du operationen? Var det vanlig enkel el steloperation? Blev du bra efter? Många frågor...förlåt...

  • Anonym (.-0-0­-0-)
    Äldre 28 Nov 19:47
    #5
    Anonym (Ont) skrev 2014-11-28 18:44:55 följande:

    Jag var hos sjukgymnast men jag hade så ont så jag skrek av att bara vända mig.Han tyckte inte jag skulle göra något då.Det var innan röntgen och vi säkert visste att det var diskbråck.Jag har fått några enkla övningar att göra men de förvärrar smärtan .Jag ska försöka gå lite mer....blir bättre av rörelse även om jag är gråtfärdig när jag börjar gå.Har du haft diskbråck?


    Jag har ett diskbråck som gått tillbaks. Har man fått det sitter det kvar.
    Var inlagd på sjukhus i 10 dagar för att jag hade så ont och sjukskriven i 3 månader. Det var för ett år sedan och nu har jag inte ont alls.

    Det tar tid att bli bra. Jag tog kortare promenader och ökade sakta länden på dom och Mckenzieövningar.

    Om du var till sjukgymnast innan du fått diagnosen ska du nog ta kontakt igen och få rätt övningar nu när du har en klar diagnos.
  • Anonym (Ont) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 00:27
    #6

    Ville de inte operera dig trots att du låg inlagd 10 dagar? Eller var det eget val?

  • Äldre 29 Nov 08:56
    #7
    Anonym (Ont) skrev 2014-11-28 19:45:07 följande:

    Åh tack för ditt svar! Ville du själv vänta 9 mån el varför fick du vänta så länge? Jag hade nog inte stått ut 6 månader till men det blir väl så med dessa väntetider ???? . Hur hade du det i vardagen.Hur ont och vart var det mest ont?Var gjorde du operationen? Var det vanlig enkel el steloperation? Blev du bra efter? Många frågor...förlåt...


    Jag ville inte, men blev tvungen. Det tog lite längre tid än det borde ha gjort, för läkaren på vc som skulle skicka remiss till magnetröntgen glömde bort det, så när jag hörde av och undra när jag skulle få en tid (det var dessutom i semestertider) så visa det sig att jag fick vänta över en månad extra... Sen ville de helst inte på vc att jag skulle bli opererad. Men när jag kom till ortopeden så sa han att det var en självklarhet i mitt fall att jag skulle opereras.

    Jag blev opererad i Örebro, det gick bra förutom att de kom åt en nerv så jag var tvungen att ligga stilla i ett dygn efter att jag vaknat upp, så de fick sätta in en kateter och när jag skulle äta fick jag halvligga. Jag gjorde ingen steloperation, och jag blev bra efteråt men det var svårt för jag kunde inte böja mig första tiden och inte sitta för länge. Men jag fick hjälp med hjälpmedel hemma. 

    Innan operation var ett helvete, jag jobbade 60 % och resten av tiden orkade jag inte göra ett dyft. Jag försökte ta promenader när jag var ledig och det hjälpte, men annars var jag så borta tack vare alla mediciner. Dessutom var jag singel då , mina vänner hjälpte mig mycket men det var tufft.
  • Anonym (.-0-0­-0-)
    Äldre 29 Nov 09:10
    #8
    Anonym (Ont) skrev 2014-11-29 00:27:54 följande:

    Ville de inte operera dig trots att du låg inlagd 10 dagar? Eller var det eget val?


    Dom ville avvakta och se vad det tog vägen. Det pratades om operation ett tag men eftersom jag blev bättre behövdes det inte. Kunde gå några hundra meter men inte längre när jag skrevs ut men blev sakta bättre. Satt i princip inte alls på en månad utan stor/gick så mycket jag kunde (vilket var kota stunder i början) och låg på rygg övrig tid eftersom jag var helt smärtfri då.


  • Anonym (Vet precis hur det är!)
    Äldre 29 Nov 12:02
    #9

    Hej! Jag har haft diskbråck på samma nivå som du! Blev opererad efter att jag blev liggandes på golvet och fick hämtas med ambulans. Hade inga problem med urin/avföring utan opererades pga min bensmärta. Tyvärr så räckte det inte med den operationen utan stelopererades exakt ett år senare och idag har jag INGA problem alls :)

  • Anonym (Ont) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 12:36
    #10

    Tack för du berättar! Hur länge hade du haft ont när du blev hämtad? Kom värken smygande och eskalerade den dagen? Trillade du eller hade du bara så ont att du inte kunde stå? Jag hade också troligtvis varit på akuten om jag inte haft mina tramadol och nobligan men jag klarar mej ju tack vare dem.Hade du det eller var du utan när det hände?

  • Anonym (Vet precis hur det är!)
    Äldre 29 Nov 13:03
    #11
    Anonym (Ont) skrev 2014-11-29 12:36:29 följande:

    Tack för du berättar! Hur länge hade du haft ont när du blev hämtad? Kom värken smygande och eskalerade den dagen? Trillade du eller hade du bara så ont att du inte kunde stå? Jag hade också troligtvis varit på akuten om jag inte haft mina tramadol och nobligan men jag klarar mej ju tack vare dem.Hade du det eller var du utan när det hände?


    Jag hade haft jätteont i ca tre månader och knaprade tramadol. Sen vaknade jag en natt av att kroppen typ hade låst sig och smärtan var inte av denna värld. När jag sen på morgonen skulle gå på toaletten svimmade jag av smärtan och blev liggandes. Bodde själv på den tiden så ringde mamma och sa att jag behövde åka till akuten men eftersom mitt ena ben hade slutat fungera och jag inte kunde röra mig en centimeter utan att skrika rätt ut av smärta fick ambulansen komma. Låg inlagd en vecka i väntan på operation men sedan blev den flyttad hela tiden så det slutade med att jag låg på sjukhuset i en månad och en vecka innan jag var opererad och klar. Pumpades full med morfin under den tiden och behövde hjälp med allt! Var hemskt!!!
Svar på tråden Ni med konstaterat diskbråck