• Anonym (Dyskalkyli)

    hur mkt procent i skatt betalar jag? hjälp!!

    Jag jobbar som timvik o får därför olika lön varje månad. Denna fick ja 5036 efter skatt. Betalade 577 kr i skatt, hur mkt procent skatt betalar jag då? Innan skatt 5600 drygt, efter 5036,, nån som år duktig å räkna som kan hjälpa mig??

  • Svar på tråden hur mkt procent i skatt betalar jag? hjälp!!
  • Anonym (Dyskalkyli)

    För att kunna räkna ut hur mkt jag tjänar varje månad genom antal timmar, ob, semsterersättning osv o så få kunna dra bort skatten. För får ingen lönespec förrens lönen Redan sitter på kontot

  • MrGrip

    OK - inte för att jag riktigt förstår hur %-satsen hjälper dig i det läget..men....bra om du är nöjd med mitt svar.

  • zemer

    Men bara för att du betalade 10% denna månaden så gör du ju troligen inte det nästa (om inte lönen är exakt samma).

  • zemer
    Anonym (Dyskalkyli) skrev 2014-11-28 14:34:58 följande:

    För att kunna räkna ut hur mkt jag tjänar varje månad genom antal timmar, ob, semsterersättning osv o så få kunna dra bort skatten. För får ingen lönespec förrens lönen Redan sitter på kontot


    Ta reda på vilken skattetabell du tillhör. Sen kan du räkna ut hur mycket du tjänat innan skatt och se i tabellen hur mycket skatt som kommer dras. Procentsatsen hjälper dig ingenting. Den blir olika på olika belopp.
  • Anonym (smäll)

    Ett som däremot är säkert är att du kommer att åka på en rejäl skattesmäll nästa år. Du betalar alldeles för lite i skatt 

  • Mandel
    Anonym (smäll) skrev 2014-11-28 16:02:02 följande:

    Ett som däremot är säkert är att du kommer att åka på en rejäl skattesmäll nästa år. Du betalar alldeles för lite i skatt 


    Fast det är ju inte säkert.

    Tjänar hon 5.000kr varje månad så blir inte skatten mycket mer än 10-12%, men den stiger ju mer man tjänar.
    Tror det finns lite olika gränser för hur stor procentsats man måste betala. Tjänar man lite betalar man liten procentsats.