• Anonym (Dyskalkyli)

    hur mkt procent i skatt betalar jag? hjälp!!

    Jag jobbar som timvik o får därför olika lön varje månad. Denna fick ja 5036 efter skatt. Betalade 577 kr i skatt, hur mkt procent skatt betalar jag då? Innan skatt 5600 drygt, efter 5036,, nån som år duktig å räkna som kan hjälpa mig??

  • Svar på tråden hur mkt procent i skatt betalar jag? hjälp!!
  • Anonym (Dyskalkyli)

    För att kunna räkna ut hur mkt jag tjänar varje månad genom antal timmar, ob, semsterersättning osv o så få kunna dra bort skatten. För får ingen lönespec förrens lönen Redan sitter på kontot

  • MrGrip

    OK - inte för att jag riktigt förstår hur %-satsen hjälper dig i det läget..men....bra om du är nöjd med mitt svar.

  • zemer

    Men bara för att du betalade 10% denna månaden så gör du ju troligen inte det nästa (om inte lönen är exakt samma).

  • zemer
    Anonym (Dyskalkyli) skrev 2014-11-28 14:34:58 följande:

    För att kunna räkna ut hur mkt jag tjänar varje månad genom antal timmar, ob, semsterersättning osv o så få kunna dra bort skatten. För får ingen lönespec förrens lönen Redan sitter på kontot


    Ta reda på vilken skattetabell du tillhör. Sen kan du räkna ut hur mycket du tjänat innan skatt och se i tabellen hur mycket skatt som kommer dras. Procentsatsen hjälper dig ingenting. Den blir olika på olika belopp.
  • Anonym (smäll)

    Ett som däremot är säkert är att du kommer att åka på en rejäl skattesmäll nästa år. Du betalar alldeles för lite i skatt 

  • Mandel
    Anonym (smäll) skrev 2014-11-28 16:02:02 följande:

    Ett som däremot är säkert är att du kommer att åka på en rejäl skattesmäll nästa år. Du betalar alldeles för lite i skatt 


    Fast det är ju inte säkert.

    Tjänar hon 5.000kr varje månad så blir inte skatten mycket mer än 10-12%, men den stiger ju mer man tjänar.
    Tror det finns lite olika gränser för hur stor procentsats man måste betala. Tjänar man lite betalar man liten procentsats.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (smäll)
    Mandel skrev 2014-11-28 16:17:53 följande:
    Fast det är ju inte säkert.

    Tjänar hon 5.000kr varje månad så blir inte skatten mycket mer än 10-12%, men den stiger ju mer man tjänar.
    Tror det finns lite olika gränser för hur stor procentsats man måste betala. Tjänar man lite betalar man liten procentsats.
    Vi har progressiv beskattning ja, fast inte så lågt som 10%
  • Anonym (Jorå)
    Anonym (smäll) skrev 2014-11-28 16:19:41 följande:
    Vi har progressiv beskattning ja, fast inte så lågt som 10%
    Eh jo. Du betalar en viss andel av din inkomst. Tjänar du lite, som TS så betalar du kanske 10% (beroende på kommun och om TS är medlem i Sv kyrkan). Tjänar du mer så betalar du mer.

    hurmycketskatt.se kan man räkna ut själv.
  • Anonym (Dyskalkyli)
    zemer skrev 2014-11-28 15:59:36 följande:

    Men bara för att du betalade 10% denna månaden så gör du ju troligen inte det nästa (om inte lönen är exakt samma).


    Har skattetabell 35, hur räknar ja ut skatten då? Vore jätte tacksam o få veta då ja e sämst på matte o även stavning pga dyslexi o dyskalkyli.. Jag räknar nu genom att ta timlönen gånger antalet timmar ja jobbat, ob-ersättningen gånger antalet timmar ja jobbat å sen på de så lägger ja till 0,15 % semesterersättning. Sen drar ja sv skatten. Men hur ska ja räkna nu ? :) kalla mig trög men e verkligen sämst på siffror å matte å att räkna är inte min starka sida...
  • Anonym (Dyskalkyli)
    Anonym (smäll) skrev 2014-11-28 16:02:02 följande:

    Ett som däremot är säkert är att du kommer att åka på en rejäl skattesmäll nästa år. Du betalar alldeles för lite i skatt 


    Nopp har ingen a-kassa el nånting annat förutom den lilla lön ja får beroende på hur mkt ka jobbat, så ett genomsnitts år känar jag ung 62-89,000 beroende på hur många timmar ja jobbar. Betalade samma förra året men fick ändå tillbaka nästan 7,000kr
  • Occam
    Anonym (smäll) skrev 2014-11-28 16:19:41 följande:

    Vi har progressiv beskattning ja, fast inte så lågt som 10%


    Du glömmer grundavdraget och jobbskatteavdraget - som tillsammans gör att den effektiva skattesatsen på låga inkomster kan bli väldigt låg.

    Men, eftersom skattetabellen endast stämmer för helåret om månadslönen alltid är samma kan TS likväl åka på en viss restskattesmäll. Om inkomsten är låg och varierande så blir snittskatten per månad för låg (om inte variationerna är extremt stora, ex om man varannan månad har en lön på nivå att man, om den vore samma hela året, skulle betala statlig skatt också och varannan månad tjänade nästan ingenting - då får man återbäring).
  • zemer
    Anonym (Dyskalkyli) skrev 2014-11-28 16:38:59 följande:

    Har skattetabell 35, hur räknar ja ut skatten då? Vore jätte tacksam o få veta då ja e sämst på matte o även stavning pga dyslexi o dyskalkyli.. Jag räknar nu genom att ta timlönen gånger antalet timmar ja jobbat, ob-ersättningen gånger antalet timmar ja jobbat å sen på de så lägger ja till 0,15 % semesterersättning. Sen drar ja sv skatten. Men hur ska ja räkna nu ? :) kalla mig trög men e verkligen sämst på siffror å matte å att räkna är inte min starka sida...


    sök bara på skattetabell 35 på Google så kommer den upp. I Kol 1 ser du hur mmycket skatt som ska dras.
  • zemer
    Anonym (Dyskalkyli) skrev 2014-11-28 16:38:59 följande:

    Har skattetabell 35, hur räknar ja ut skatten då? Vore jätte tacksam o få veta då ja e sämst på matte o även stavning pga dyslexi o dyskalkyli.. Jag räknar nu genom att ta timlönen gånger antalet timmar ja jobbat, ob-ersättningen gånger antalet timmar ja jobbat å sen på de så lägger ja till 0,15 % semesterersättning. Sen drar ja sv skatten. Men hur ska ja räkna nu ? :) kalla mig trög men e verkligen sämst på siffror å matte å att räkna är inte min starka sida...


    sök bara på skattetabell 35 på Google så kommer den upp. I Kol 1 ser du hur mmycket skatt som ska dras.
  • Anonym (***)
    Anonym (smäll) skrev 2014-11-28 16:19:41 följande:
    Vi har progressiv beskattning ja, fast inte så lågt som 10%
    Jodå, det kan bli så lite om man tjänar lite.
  • Anonym (Dyskalkyli)
    Ivan52x53 skrev 2014-11-28 18:14:34 följande:

    Delen genom det hela. Bra formel att ha i huvudet.


    Hur menar du? Dela hela summan el vad?
  • Ivan52x53
    Anonym (Dyskalkyli) skrev 2014-11-28 18:38:09 följande:
    Hur menar du? Dela hela summan el vad?
    Delen = Det du betalade i skatt.
    Hela = Bruttoinkomsten.

    I det här fallet, 577/5613 = 0,102797... = 10,28%
Svar på tråden hur mkt procent i skatt betalar jag? hjälp!!