• Anonym (ts)

    Är det självklart att just kvinnan i förhållandet ska ta ut hela föräldraledigheten?

    Precis som rubriken i trådstarten lyder undrar jag om det är självklart att just kvinnan i förhållandet ska ta ut hela föräldraledigheten?

    Det vill säga har mannen i förhållandet något att säga till om detta?

  • Svar på tråden Är det självklart att just kvinnan i förhållandet ska ta ut hela föräldraledigheten?
  • Anonym (knappast)

    Det kan ju inte vara självklart eftersom det är omöjligt för kvinnan att ta hela föräldraledigheten.

  • Anonym (ts)
    Anonym (knappast) skrev 2014-11-28 16:46:51 följande:

    Det kan ju inte vara självklart eftersom det är omöjligt för kvinnan att ta hela föräldraledigheten.


    Kan han överlåta alla sina dagar till henne?
    Eller hur fungerar det?
  • Anonym (nej)

    Nej, eftersom de nyblivna föräldrarna har hälften av dagarna var.

  • Dixie

    Nej - det är inte självklart! 

    Hur man ska fördela föräldraledigheten bör ju alla föräldrar diskutera innan man skaffar barn och hitta lösningar som passar deras familj bäst - sen har man ju en del regler från FK att anpassa sig till också! 

  • Harmagedon

    Eh... Nej. Man får hälften var. Sedan kan man ju överlåta dagar till varandra men inte alla. De allra flesta jag känner delar hyfsat lika på båda föräldradagar och vab men statistiken säger väl att det inte ser ut så på befolkningen i stort.

  • VIDE MI

    Vissa dagar är ju fasta men annars gör man ju som man vill, just i mitt förhållande så valde vi att jag skulle vara hemma. Det funkar bäst för oss.

  • Themis

    Nej, det är inte ens möjligt, för mannen har en viss del av dagarna reserverade åt sig.

    Lämpligen förhandlar man om det och hur man ska kompensera den part som förlorar mest i inkomst och penionsinbetalningar på att vara ledig, innan man börjar försöka få barn.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Anonym (Inte vi)

    Jag har varit hemma heltid nu men från nyår kommer vi dela jag tar tre dagar o min sambo två. O efter sommaren när lillan börjar förskola kommer min sambo jobba 80% o va hemma med henne en dag i v.

  • Anonym (ts)

    Hur fungerar det rent ekonomiskt i dom förhållanden där kvinnan vill vara hemma heltid efter föräldraledigheten?

    Måste mannen i förhållandet ställa upp på det för att annars ses som "snål"?

Svar på tråden Är det självklart att just kvinnan i förhållandet ska ta ut hela föräldraledigheten?