• Anonym (onej)

    testamente? hur får jag bort min syster?

    Hej

    Vi är tre syskon, jag och min bror står varande nära. Men inte min syster, har aldrig kommit överens och hon är hemsk.

    Ärvde lite pengar och tänk om jag dör då får hon dem också.
    nej hur ska man stoppa detta.

    Kan man skriva ut sin syster?
    Jag är inte gift, eller sambo eller så.
    Bor själv med mera, lång historia kort.

    jag vill att pengarna ska gå till min bästa vän (älskare) och min bror och inte henne.

    Men kan man skriva bort henne?
    Hur mycket kostar en advokat för testamente?

    mig

  • Svar på tråden testamente? hur får jag bort min syster?
  • Kerubmamman

    Det är bara att skriva ett testamente att du vill att A och B ska ärva. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mellanmjölkens land

    Så länge du inte har några bröstarvingar kan du testamentera dina pengar till vad/vem du vill. Skriver du att älskaren och brodern ska dela 50-50 på pengarna får inte systern ett öre. Det är endast egna barn som har rätt till en laglott

  • Anonym (L)

    Det är inte säkert att din syster får pengarna. Har du egna barn eller dina föräldrar lever får dom de. Dock så kommer de ju till syrran så småningom ändå. Så ja, upprätta testamente där de du vill ärver. Tänk på formkraven, men om du går till en jurist fixar dom de.

  • Lilje
    Kerubmamman skrev 2014-11-28 17:37:36 följande:

    Det är bara att skriva ett testamente att du vill att A och B ska ärva. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Det är ju inte bara. Systern är hennes livsarving om föräldrarna är döda, och har rätt till ett lagstadgat lott.
  • Anonym (onej)

    Min föräldrar är döda, det är det som är hemskt

    Så jag tror inte jag kan bli av med henne

  • Anonym (onej)

    Min föräldrar är döda, det är det som är hemskt

    Så jag tror inte jag kan bli av med henne

  • Anonym (onej)

    jag sitter med ett segt internet förlåt för att jag skcikar det ibland två gånger här

    men kan man få rådgivning hos jurist, eller ska jag gå till student juristerna här där jag bor först att höra? kom på det nu när jag skrev

  • Anonym (onej)
    Lilje skrev 2014-11-28 17:43:00 följande:
    Det är ju inte bara. Systern är hennes livsarving om föräldrarna är döda, och har rätt till ett lagstadgat lott.
    detta gör att jag mår så dåligt, det finns folk som behöver dem bättre en henne.

  • Kerubmamman
    Lilje skrev 2014-11-28 17:43:00 följande:
    Det är ju inte bara. Systern är hennes livsarving om föräldrarna är döda, och har rätt till ett lagstadgat lott.
    Det är bara barn/barnbarn/barnbarnsbarn som är bröstarvingar och har rätt till laglott. Föräldrar och syskon tillhör andra arvsklassen och har ingen lagstadgad arvsrätt. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kjell2
    Anonym (onej) skrev 2014-11-28 17:46:39 följande:

    Min föräldrar är döda, det är det som är hemskt

    Så jag tror inte jag kan bli av med henne


    Skriv ett testamente och du får bort henne.
  • Anonym (onej)
    Kerubmamman skrev 2014-11-28 17:50:45 följande:
    Det är bara barn/barnbarn/barnbarnsbarn som är bröstarvingar och har rätt till laglott. Föräldrar och syskon tillhör andra arvsklassen och har ingen lagstadgad arvsrätt. 
    tack gode gud då ska jag kontakt advokat i veckan
    fy fan där blev det bätttre i hjärtat
  • Anonym (L)
    Anonym (onej) skrev 2014-11-28 17:55:38 följande:
    tack gode gud då ska jag kontakt advokat i veckan
    fy fan där blev det bätttre i hjärtat
    Vill bara komma med ett litet tips, testamente är såklart väldigt allvarligt och ska upprättas rätt men om du har möjlighet att gå till "studenterna" så tycker jag du kan göra det. De är duktiga ändå (och billigare), och bör kunna svara på frågorna. Det enda de egentligen ska göra är att underteckna testamentet. :)
  • Anonym (onej)
    Anonym (L) skrev 2014-11-28 18:08:25 följande:
    Vill bara komma med ett litet tips, testamente är såklart väldigt allvarligt och ska upprättas rätt men om du har möjlighet att gå till "studenterna" så tycker jag du kan göra det. De är duktiga ändå (och billigare), och bör kunna svara på frågorna. Det enda de egentligen ska göra är att underteckna testamentet. :)
    tänkte fråga om råd kring allt innan jag går till advokaten men folk här i tråden ha rju redan svarat på att jag kan skriva ut min syster

    men jag ska gå på deras gratis rådgivning i veckan och sen till advokat med mera
    men jag känner mig lugnare nu
  • Kerubmamman
    Anonym (onej) skrev 2014-11-28 17:55:38 följande:
    tack gode gud då ska jag kontakt advokat i veckan
    fy fan där blev det bätttre i hjärtat
    Lycka till, kom bara ihåg i framtiden att ändra (göra nytt) testamentet om din relation med A och/eller B försämras eller om du blir tillsammans med C eller får barn osv...  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden testamente? hur får jag bort min syster?