• Anonym (www)
    Äldre 28 Nov 17:45
    18639 visningar
    9 svar
    9
    18639

    Efter åtal väckts, hur lång tid tar det tills rättegång?

    Som rubriken lyder undrar jag hur lång tid det kan ta på ett ungefär innan en rättegång blir av? H*n är inte häktad, gäller misshandel av normalgraden. Kan det bli i år?  Hur lång tid innan får man veta? Förstår att det varierar, men hur lång tid tog det för er?

  • Svar på tråden Efter åtal väckts, hur lång tid tar det tills rättegång?
  • Anonym (L)
    Äldre 28 Nov 17:47
    #1

    Ska snart på rättegång, fick reda på att åklagaren väckt åtal i slutet av september. Sen är de rättegång om två veckor. Så ja, de kan ta två-tre månader, beroende på hur mycket domstolarna har att göra. Är man häktad går det nog lite snabbare.

  • Äldre 28 Nov 17:49
    #2

    Svårt att säga, kan ta en månad eller två. . Är han ung kortare. Kolla med åklagaren eller domstolen.

  • Anonym (www) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 17:56
    #3
    Anonym (L) skrev 2014-11-28 17:47:26 följande:

    Ska snart på rättegång, fick reda på att åklagaren väckt åtal i slutet av september. Sen är de rättegång om två veckor. Så ja, de kan ta två-tre månader, beroende på hur mycket domstolarna har att göra. Är man häktad går det nog lite snabbare.


    Det var rätt lång tid..Jag vill dock helst inte att det blir av i år, kommer bli precis innan Jul då typ. Hur lång tid innan fick du reda på det, att du skulle vittna alltså? 
    Kjell2 skrev 2014-11-28 17:49:27 följande:

    Svårt att säga, kan ta en månad eller två. . Är han ung kortare. Kolla med åklagaren eller domstolen.



    H*n är inte ung nej, ej häktad. Åklagaren hade inget svar att ge i nuläget, fick reda på lite andra saker men itne när rättegång skulle bli av. 
  • Anonym (L)
    Äldre 28 Nov 18:04
    #4
    Anonym (www) skrev 2014-11-28 17:56:01 följande:
    Det var rätt lång tid..Jag vill dock helst inte att det blir av i år, kommer bli precis innan Jul då typ. Hur lång tid innan fick du reda på det, att du skulle vittna alltså? 
    Kjell2 skrev 2014-11-28 17:49:27 följande:

    Svårt att säga, kan ta en månad eller två. . Är han ung kortare. Kolla med åklagaren eller domstolen.



    H*n är inte ung nej, ej häktad. Åklagaren hade inget svar att ge i nuläget, fick reda på lite andra saker men itne när rättegång skulle bli av. 
    Det kan vara jätteolika, just vårt tog den tiden. Men det kan säkert variera mycket. Jag fick reda på att jag skulle dit den 16 oktober, kallad till 11 december.
  • Anonym (suck)
    Äldre 28 Nov 22:37
    #5

    Jag blev åtalad i sept -13..... rättegång är nu i december......

  • Äldre 28 Nov 22:50
    #6

    Jag blev utsatt för ett väpnat rån i början av juli, för 4 år sedan, och första rättegången började i slutet av september samma år. Fyra av de fem som var åtalade satt häktade hela tiden och var 18-20 år gamla.

    Fick reda på rättegångsdatumet ca 2-3 veckor innan.

  • Anonym (Gast)
    Äldre 8 Dec 00:05
    #8

    Kanske lättare att du berättar vad det är för anmälan/typ av brott, finns det barn inblandade? Vilka riktlinjer har den som anmält fått av polisen/advokat? Typ av bevisning? När anmäldes det?

    Är massa sånt som kommer spela in när den tas upp? Men du vet det bli åtal eller har personen som anmält bara varit på förhör?

  • Gas
    Äldre 8 Dec 00:09
    #9

    Är det i närstående relation? Alltså misshandel av närstående? Barn? Vårdnad? Eller är det en misshandel i krogkön? Vart i landet ha delar det om? Olika tider beroende på brottet samt geografiskt läge

Svar på tråden Efter åtal väckts, hur lång tid tar det tills rättegång?