• Anonym (usch på mig)

    Måste man vilja umgås med alla?

    Jag känner mig som en hemsk människa, men jag orkar inte bjuda till nämnvärt längre. Jag orkar inte "vara intresserad av andra människor" eller "intresserad av andra kulturer" när jag inte är det. (Självklart är jag det till viss del, men inte "allt och alla".)

    Tidigare hade jag ett jobb där jag verkligen trivdes, vi arbetskamrater var lite olika varandra men hade ändå mycket gemensamt, hade mycket att prata om osv.

    Tyvärr var det bara ett vikariat som gick ut för drygt ett år sen. Sen dess har jag bara ströjobbat, samtidigt som jag givetvis har sökt nytt jobb med ljus och lykta. Men det är ju inte så lätt idag. Jag söker brett och kan tänka mig det mesta, men man passar ju inte för allt, är inte heller kvalificerad för allt.

    Nu är jag i Fas 1 och har blivit inskriven i en sk arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Plötsligt ska man vara "social" med en massa människor som man i många fall inte har NÅGONTING gemensamt med. Hälften av deltagarna i min grupp är invandrare som knappt kan svenska. Jag har inget emot invandrare, men jag orkar inte "anstränga" mig. Jag är inte där för att lära andra vad svenska ord betyder! Jag är inte där för att lära mig mer om deras kultur! Jag är inte där för att undvika en av männens flörtiga ögonkast och allt tydligare inviter! Jag orkar inte! Jag vill ägna mig åt sånt när JAG har lust, inte påtvingat. Och hur sjutton ska det leda mig till nytt jobb?

    Den andra halvan består mestadels av svenskar med brokig bakgrund. Dessa kan man åtminstone prata obehindrat med och några verkar faktiskt trevliga och lite roliga. Men en del har uppenbara problem. Jag orkar inte med det heller. Jag är inte perfekt själv och ingen "snobb", men jag känner mig alltmer trängd av den här situationen.

    Coacherna är trevliga. Jag skulle hellre umgås med dem än med de flesta i "klassen". Jag känner mig HELT malplacerad och samtidigt som en hemsk människa. Men måste man verkligen vilja umgås med alla? Vara nyfiken på alla?

  • Svar på tråden Måste man vilja umgås med alla?
  • guchi
    Anonym (usch på mig) skrev 2014-11-28 18:14:35 följande:

    Men måste man verkligen vilja umgås med alla? Vara nyfiken på alla?


    Nej
  • Anonym (mille)

    Nej, det måste man inte.

    Jag hade helt säkert känt mig som ett ufo också i den situationen så det hade bara motiverat mig att ta mig bort ur det och få ett nytt jobb fort som bara den.

    Du får vara som en teflonpanna- svara på tilltal och tala om vädret när du måste men sök ingen kontakt och glid undan om någon föreslår aktiviteter utanför mötena.

  • lilith88

    Jag har också varit inskriven i en sådan "åtgärd". Där delades de som kunde dålig svenska och de som kunde bra svenska (inklusive modersmåls-svenskar) in i olika grupper. Blir ju ohållbart annars när man ska gå igenom vissa saker t ex.

    Detta drabbar ju inte bara personer med svenska. som modersmål. Jag umgicks lite med en kurdisk tjej, uppvuxen i Sverige och med svensk högskoleutbildning i bagaget, som ofta tvingades sitta och översätta till kurdiska för en medelålders kvinna som inte kunde mycket svenska. (Detta innan de på deltagarnas begäran delade in grupperna). Och det var ju knappast det som den tjejen var där för.

    Fanns också en del svenskar (och invandrare) "med problem" där. Mitt råd är att försöka hitta dem du gillar och inte bjuda till mer än nödvändigt. Det är man faktiskt inte skyldig att göra!

  • Anonym (usch på mig)
    Anonym (mille) skrev 2014-11-28 18:33:17 följande:

    Nej, det måste man inte.

    Jag hade helt säkert känt mig som ett ufo också i den situationen så det hade bara motiverat mig att ta mig bort ur det och få ett nytt jobb fort som bara den.

    Du får vara som en teflonpanna- svara på tilltal och tala om vädret när du måste men sök ingen kontakt och glid undan om någon föreslår aktiviteter utanför mötena.


    Hmm, det kanske är det som är syftet? Att man ska ta vilket jäkla jobb som helst bara för att komma därifrån?

    Men jag söker redan det mesta, men man är ju inte kvalificerad eller lämplig för allt...

    Mitt problem är att jag inte vill verka otrevlig. Jag är redan nu inte trevligare än "nödvändigt", men om någon söker kontakt eller frågar mig vad t ex ett ord betyder, kan jag ju inte bara snäsa av personen eller låta bli att svara. Den enda som söker kontakt utanför aktiviteterna är mannen som verkar ha "spanat in" mig. Jag är absolut inte intresserad och håller en viss distans, men där får jag nog snart säga ifrån.

    Jag har egentligen inga problem med andra ursprung heller. Ofta sitter jag mitt emot en thailändsk kvinna som är jättegullig. Henne har jag absolut inget emot. Men samtalen blir ju ganska begränsade när hon inte kan så bra svenska, och jag orkar inte "anstränga" mig så mycket heller.

    Förslaget att dela upp grupperna låter vettigt, jag fattar inte varför de inte redan har gjort det? Vi har gått där i två veckor och det ger absolut INGENTING, men det skulle nog ge mer om man åtminstone var med dem som kunde uttrycka sig obehindrat och var på lite mer samma "nivå". Då skulle jag dessutom slippa den efterhängsna mannen...
Svar på tråden Måste man vilja umgås med alla?