• lejonhjärtat

    Fel vecka vid rul

    Hej

    Jag var på rul idag och fick helt fel datum. Hur är de möjligt? De innebär att jag skulle blivit gravid efter jag plussa... Inte möjligt! Vi pratar om ca 20 dagar.

    Ska dit om 2 veckor och kolla, men nu är jag ju orolig att stress mm har påverkar barnets växt och vad händer då??

    Är de någon som varit med om detta??

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Fel vecka vid rul
  • lejonhjärtat

    Jo de ver jag men inte över 20 dagar, de kan inte stämma då jag plussade innan hen skulle blivit tillverkad enligt dem.

    Ingen annan som har en tanke?

  • grillchips

    Ja med min fyra ville dom säga att BF var i februari enligt rutinultraljudet.
    Enligt mig var hon beräknad 14 januari. Hon kom 7 januari och var normalstor (3545 gram och 50 cm)

  • Gladskit

    Det finns massor av saker som kan påverka, jag tycker att du ska vara lugn tills du varit på uppföljningen!

    RUL görs i samma period för alla barn för beräkningsmässigt ska det gå att få fram BF utifrån de måtten som barnet förväntas ha då.
    Min syster tex. har fått fel datum på alla sina tre barn och vår högst amatörmässiga gissning har varit för att hennes barn har ganska korta ben och lång överkropp
    Och då har man ansett att de har varit "yngre" i magen än vad de egentligen varit eftersom man mätt lårbenet och fått fram en viss vecka. Utifrån deras framräknade BF har hon då fött nästan exakt på dagen men enligt sina egna beräkningar har hon gått 10-14 dagar över tiden varje gång. Och hon har fått stora bebisar så vi tror mer på hennes teori.

    Så du ska nog bara avvakta och se vad de säger.

  • MeAngeleyes

    Jag har också råkat ut för samma sak. Mitt första barn skulle enligt mig vara beräknat till 1/5 men enligt RUL 13/5, totalt omöjligt då jag var stensäker både på ÄL och när det fäste. Hela andra halvan av graviditeten var det extra koller pga stort barn för tiden och jag protesterade och sa att om man räknar som mig så var det normalt! Sista kollen så sa läkaren att dom nog faktiskt kan ha räknat fel men det gick inte att göra nått åt utan deras datum gällde men jag skulle inte få gå över BF.

    Min dotter är född en vecka tidigt enligt RUL och vägde drygt 4 kg och räknas som tung för tiden men jag tror fortfarande att dom räknade fel och hon är född en vecka över tiden! (Hon var/är lång så vikt och längd var proportionerligt och hon har fortsatt följa sin kurva jämnt och fint sen dess)

Svar på tråden Fel vecka vid rul