• Proffe

    Hur ska vi minska det dyra alkoholmissbruket?

    Det är ungefär lika dyrt som asylinvandringen runt 100 miljarder netto och det beloppet fattas i statens kassa nu. 
    Upplysning tycks inte hjälpa och och en stor del av sjukvården går till alkoholrelaterade skador.
    Vi har haft omröstning om supandet och ransonering infördes. 
    När jag letade efter TV-bilagan i SvD, låg den inne i Vinsider, en reklambilaga på 30 sidor reklam för alkohol.
    Så man kan säga nu att vi får skära ner på annat för de dyra alkoholskadorna och/eller asylinvandringen. 
    Hur kan vi dra ner på dessa stora kostnader?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ska vi minska det dyra alkoholmissbruket?
  • Ivan52x53
    volvo142 skrev 2014-11-29 10:34:29 följande:

    Varnigstexter höjd skatt bort med reklamen.


    + få ungdomar att inse hur farligt det är.
  • Proffe
    volvo142 skrev 2014-11-29 10:34:29 följande:

    Varnigstexter höjd skatt bort med reklamen.


    Texter finns redan och ökar skatterna ökar smugglingen.
  • Themis

    Till att börja med kan vi kanske överväga att inte posta lika många flaskor, drinkar, specialöl, årgångswhisky och sånt på facebook varje helg, man tror ju snart att det enda livet handlar om är sprit, för en del...? Obestämd

    (och jag erkänner att jag inte tänkt så mycket på det förut, men nu har jag en nykter alkoholist i mitt flöde så då kom funderingen över vad han ser när han ser allt flaskkramande som omgivningen ägnar sig åt...)


    Det mesta som är brunt och luktar unket är faktiskt skit. /Themis
  • Sensitiveguy

    Ett alkoholförbud hade ju varit toppen, men det hade naturligtvis aldrig fungerat i praktiken.

  • Ragnar

    Har ett par dolda alkholister i släkten. De sköter sina jobb och lever ett relativt normalt liv. Men har förlorat många vänner och gått misste om mycket på grund av sitt alkoholberoende. De två jag har nära kontakt med vill innerst inne söka hjälp men skämms och verkar inte kunna ta första steget. Mest på grund av den almänna inställningen till alkoholberoende i samhället och kopplignen till religion som många av dessa alternativ till hjälp verkar ha.
    Högre priser skulle inte påverka dem för de köper all sin sprit i Tyskland och Danmark. Möjligtvis en begränsad import. Fast å andra sidan skulle de nog få tag i sin sprit ändå. Som när jag var barn, då åktes det bara fler turer till Danmark istället och produktionen av hembrännt var stor.
    Jag tror att de olika alternativ till hjälp som finns skulle annonseras bättre och vara oberoende.

  • volvo142
    Proffe skrev 2014-11-30 06:57:37 följande:
    Texter finns redan och ökar skatterna ökar smugglingen.
    Texterna är alldeles för snälla och små  för att nån ska bry sig.
    Gör som på ciggen ungefär. Japp det är en balansgång precis som på tobak. Attetyden förädras mycket av att ha varningstexter.
    Men ja få bort alkohol helt tror ja är eller nån drog för den delen tror jag är omöjligt.
    Ivan52x53 skrev 2014-11-29 10:45:39 följande:
    + få ungdomar att inse hur farligt det är.
    Ja precis vuxna måste ta ansvar där!

  • charras

    Erbjud folk alternativ framför att degradera folk till "knarkare" och med våld tvinga folk att dricka nervgift.


     

Svar på tråden Hur ska vi minska det dyra alkoholmissbruket?