• Lab

    Hemspråk?

    Vi har bott i England ett år och min son gick ettan där (5 - 6 år) och lärde sig i princip flytande engelska. Jag är mån om att han ska behålla detta och växa upp som tvåspråkig och jag pratar engelska hemma med båda barnen (vi har en dotter på 2 också).
    Läraren i förskoleklassen han började i i höstas när han fyllde 6 föreslog hemspråk också, men när vi pratade med hemspråksansvarig på skolan var beskedet att han inte har rätt till hemspråkv eftersom svenska är hans modersmål.

    Min fråga är kring vad som gäller egentligen. På kommunens hemsida står att 'den som pratar ett annat språk hemma' har rätt till hemspråk - men det verkar inte gälla om svenska är modersmålet i vår skola tyvärr....
    Någon annan som har tvåspråkiga barn som fått hemspråk när svenska är första språket/båda föräldrarna är svenska?
    Att vara tvåspråkig är ju så mycket mer än att bara kunna prata med mormor&morfar i ett annat land, som det verkar som att vår skola tycker. Tvåspråkiga får ju mer utvecklade kognitiva färdigheter och att ha undervisning i ett språk ger även fördelar för det andra språkets utveckling.

    Hur ser det ut för tvåspråkiga runtom i Sverige?
    Tack!

  • Svar på tråden Hemspråk?
  • aleydis

    Det måste vara en av föräldrarna som har det som modersmål. Jag och min syster fick hemspråksundervisning. I våra klasser fanns två systrar som vuxit upp utomlands i engelsk skola, tror inte de fick hemspråk, däremot fick vi under lektionstid en speciell engelskagrupp på högre nivå. Jag tror nog du får bekosta läxhjälp skälv med Rut.

  • Margaux

    Hemspråk är väl som det låter, har man ett modersmål som inte är svenska så har man rätt till det. Att du väljer att prata engelska hemma är väl jättebra men inget som kommunen ska vara med och sponsra. Ni får nog betala för undervisningen själv.

  • Margaux

    Ett alternativ är ju att sätta barnen i engelskspråkig skola om det är en möjlighet! Vi har våra barn i spansktalande förskola!

  • Rainbow Dash

    Om det står att hemspråk erbjuds till barn som pratar ett annat språk hemma så borde ni kunna få hemspråk. Ifrågasätt deras beslut och begär att de ska motivera varför. Vi pratar två olika språk hemma och fick tjata lite på skolan innan de gav med sig men nu har dottern två hemspråk. Begär att ni ska få avslaget skriftligt så att ni kan överklaga beslutet.

  • FuckGoggleAskMe

    Ehm ... det är nog knappast tänkt så att om man börjar prata sin skolfranska hemma med barnen, bara för att man tycker det är kul och barnen pratar en del franska, så får man hemspråksundervisning. Det måste finnas ett naturligt skäl till att man pratar språket, tex att det är mammans modersmål. Och barnen växer inte upp som tvåspråkiga bara för att du pratar engelska med dom hemma. Även om du pratar bra och har bott i England i ett år, blir det inte som om någon med engelska som modersmål hade pratat med dom. Om du vill hålla engelskan vid liv får du hitta engelskspråkiga kompisar för dom, titta på engelska filmer etc. Vill du att dom ska bli tvåspråkiga, bo i England, sätt dom i engelsk skola eller gift dig med en engelsman.

  • Lilje

    Han kommer ju lära sig engelska i skolan inom bara några år, så det är nog lugnt. Bättre han får hjälp med svensken.

  • Åsa

    Nej, det finns inget stöd för detta vad gäller hemspråksreglerna. Inte ens där föräldrarna har annat modersmål har barnen rätt till hemspråk om språket inte talas i hemmet.
    Däremot är det förstås vällovligt att försöka hålla liv i språket. Känner flera som kämpar med detta efter utlandsjobb, där barnen gått inte ett utan fyra-fem år i utländsk skola. Det är otextade filmer, läsa böcker på engelska, ljudböcker etc som gäller för dem.

  • 880215

    Hello! ;)

    Jag bodde i USA som barn och har engelskan väldigt nära och använder mig av engelska flitigt i vardagen.

    Mitt barn, som är helsvenskt, kommer inte att ha rätt till annan engelska än den sk skolengelskan. Detta trots att jag talar väldigt mycket engelska med barnet hemma.

    Jag gör som så att jag håller språket vid liv hemma, barnet får förhoppningsvis lite svårare uppgifter under engelskalektionerna i skolan, sedan hade jag tänkt att betala för engelska kvällskurser åtminstone en dag i veckan. - Så det är mitt tips.

Svar på tråden Hemspråk?