• Anonym (Sent ute)

    Muslimer och mat!

    Hej gänget! Ska ha en middag ikväll och har försökt anpassa maten efter olika preferenser. Vi ska basically äta kalkon och potatismos. Nu kom jag på att jag har svindålig koll på hur muslimer äter och det kommer en muslim till middagen! Kan de blanda kött med mejeriprodukter?

  • Svar på tråden Muslimer och mat!
  • Anonym (Sent ute)
    Ivan52x53 skrev 2014-11-29 09:45:35 följande:

    Halalslaktat är det enda "kravet" jag har hört talas om, så det bör inte vara några andra problem.


    Hehe hoppas! Jag vet att judar inte får blanda, och det bara slog mig nu att muslimer kanske inte heller får. Det är nämligen mjölk i moset, grädde i såsen, fetaost i salladen och mjölk i brödet xD
  • Ivan52x53
    Anonym (Sent ute) skrev 2014-11-29 09:50:27 följande:
    Hehe hoppas! Jag vet att judar inte får blanda, och det bara slog mig nu att muslimer kanske inte heller får. Det är nämligen mjölk i moset, grädde i såsen, fetaost i salladen och mjölk i brödet xD
    Det blir nog bra! Jag har sett en hel del muslimer äta potatismos och pannkakor Flört Dessutom äter man yoghurt med ganska många rätter i Mellanöstern.
  • Anonym (Sent ute)
    Ivan52x53 skrev 2014-11-29 09:53:40 följande:

    Det blir nog bra! Jag har sett en hel del muslimer äta potatismos och pannkakor  Dessutom äter man yoghurt med ganska många rätter i Mellanöstern.


    Det har du ju rätt i! Tack för hjälpen!
  • Anonym (nja)

    Vissa mejeriprodukter kan innehålla gelatin.Det är förbjudet för muslimer om det inte är nötgelatin.

  • Anonym (halal)

    beror på hur strikt man är. Vissa äter allt utom fläsk, andra måste ha halalslaktat kött och då kan du inte köpa vanlig kalkon, utan det måste slaktas på speciellt sätt i riktning mot mecca osc.

  • Anonym (Sent ute)
    Anonym (halal) skrev 2014-11-29 10:25:39 följande:

    beror på hur strikt man är. Vissa äter allt utom fläsk, andra måste ha halalslaktat kött och då kan du inte köpa vanlig kalkon, utan det måste slaktas på speciellt sätt i riktning mot mecca osc.


    Äter vissa inte mejeriprodukter tillsammans med kött?
  • Anonym (halal)

    Det har jag aldrig hört talas om och jag har flera nära vänner som är muslimer (strikta). Men kan inte garantera nåt.

  • lallaa
    Anonym (Sent ute) skrev 2014-11-29 09:40:56 följande:

    Hej gänget! Ska ha en middag ikväll och har försökt anpassa maten efter olika preferenser. Vi ska basically äta kalkon och potatismos. Nu kom jag på att jag har svindålig koll på hur muslimer äter och det kommer en muslim till middagen! Kan de blanda kött med mejeriprodukter?


    Hej

    Jag är muslim och äter bara halal slaktat kött och jag tror man kan anse mig som noga när det kommer till mat.

    Att blanda mejeri produkter som man använder i potatis mos med kött är inga problem. Så länge mejeriprodukterna innehåller svin eller liknande.

    Däremot kan det vara bra att kolla om personen bara äter halal slaktat kött eller inte.

    Jag vill också påpeka att det är väldigt snällt att dig och omtänksamt att du engagerar dig så mycket att göra den muslimska personen nöjd.

    Om det skulle råka bli något fel så hoppas jag att den personen inte tar illa vid sig. För sånt här kan vara svårt att veta och hålla koll på.
  • Anonym (Sent ute)

    Tack så mycket för hjälpen allihopa, jag hittade en sida som förklarade att det där med mejeriprodukter och kött bara gäller judar, men skönt att få det bekräftat av dig lallaa :) har dubbelkollat så det inte är några rester av gris i några av mejeriprodukterna och jag höll koll så att det som är ok inte kom i kontakt med något annat som han inte kan äta. Vet inte hur noga han är, men bättre att ta det säkra före det osäkra ;)

    Och tack för komplimangen lallaa, det är verkligen inget problem att ordna så alla som kommer kan äta. Vill gärna att folk ska känna sig välkomna när de kommer hem till mig :)

  • Anonym (Sent ute)

    Och kalkonen är halal så han kan äta den!

  • lallaa
    Anonym (Sent ute) skrev 2014-11-29 16:31:19 följande:

    Tack så mycket för hjälpen allihopa, jag hittade en sida som förklarade att det där med mejeriprodukter och kött bara gäller judar, men skönt att få det bekräftat av dig lallaa :) har dubbelkollat så det inte är några rester av gris i några av mejeriprodukterna och jag höll koll så att det som är ok inte kom i kontakt med något annat som han inte kan äta. Vet inte hur noga han är, men bättre att ta det säkra före det osäkra ;)

    Och tack för komplimangen lallaa, det är verkligen inget problem att ordna så alla som kommer kan äta. Vill gärna att folk ska känna sig välkomna när de kommer hem till mig :)


    Precis better safe then sorry :)

    Inget att tacka för, det är ju du som har gjort handlingen, väldigt fint.
Svar på tråden Muslimer och mat!