• Anonym (Less)
    Äldre 29 Nov 10:15
    1412 visningar
    9 svar
    9
    1412

    Inte skicka till tredje?

    Haft ett grupparbete i skolan senaste veckorna, vi är tre i gruppen och jag blev utsedd till "ledaren".

    En i gruppen har slarvat mycket med sin del och jah har fått ändra massor innan varje inlämning (alla tre kommer få samma betyg och jag vägrar att mitt står och faller med hennes).

    Sista delen ska in på måndag och den här veckan har hon inte gjort sin del öht, vilket blir ännu mer jobb för mig. Jag har fått jaga dem för att de ska skicka sitt till mig och igår skrev hon att hon tyckte det var för svårt så nu har hon inte gjort det.

    Jag känner mig så less och överväger att inte skicka den färdiga till henne.

    Har pratat med läraren flera gånger om det här och han säger bara att det är mitt ansvar att det blir inlämnat i tid (-_-).

    Blir galen på det här, hon får mig att vilja hoppa av så hon får lösa sin skit själv.

  • Svar på tråden Inte skicka till tredje?
  • BCH52
    Äldre 29 Nov 10:35
    #1

    Välkommen till verkligheten. Det där är en situation som du ofta kommer att möta i arbetslivet. Arbetsgruppen har en uppgift, men det är någon/några som smiter eller slöar. Men det är gruppen som har ansvaret.

    Mitt förslag är att gör även hennes jobb, Ok, hon kommer att tjäna på det, men om det inte blir gjort så kommer även du att förlora på det. Om du ska skicka de färdiga resultatet till henne beror ju helt på vilka effekter det kommer att få. Kommer det överhuvudtaget att märkas på hennes betyg.

    I arbetslivet ser chefer rätt snart vilka som tar ansvar och jobbar och vilka som inte gör det. Ta det som en träning inför framtiden bara.

  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 11:09
    #2
    BCH52 skrev 2014-11-29 10:35:40 följande:

    Välkommen till verkligheten. Det där är en situation som du ofta kommer att möta i arbetslivet. Arbetsgruppen har en uppgift, men det är någon/några som smiter eller slöar. Men det är gruppen som har ansvaret.

    Mitt förslag är att gör även hennes jobb, Ok, hon kommer att tjäna på det, men om det inte blir gjort så kommer även du att förlora på det. Om du ska skicka de färdiga resultatet till henne beror ju helt på vilka effekter det kommer att få. Kommer det överhuvudtaget att märkas på hennes betyg.

    I arbetslivet ser chefer rätt snart vilka som tar ansvar och jobbar och vilka som inte gör det. Ta det som en träning inför framtiden bara.


    "Välkommen till verkligheten" var onödigt sagt, jag är mycket väl medveten om hur den ser ut.
    Det hindrar inte att jag blir otroligt trött på det här, något jag inte ens själv bett om. Jag vill inte ha någon ledarroll, men jag blev tvungen om det här öht skulle fungera, jag hamnade med båda som jag inte förstår hur de kom in på utbildningen öht.
    Eftersom hela gruppen ska skicka in exakt samma till läraren så är det jag som ska göra final touches på dem och sen skicka tillbaka som pdf, men jag överväger att säga till läraren att hon vägrar göra sin del. Han säger att det är mitt ansvar att se till att hon gör det, det är DÄR min största frustration kommer in, det här är ingen ledarskapsutbildning, så varför i allsindar är det mitt ansvar!?
  • Äldre 29 Nov 11:56
    #3

    Jag hade samma problem när jag gick på universitetet. Fick nog till slut och frågade läraren om jag fick göra grupparbetet på egen hand vilket jag fick.

    Gör klart arbetet och lämna in med en förklaring av arbetsfördelningen.

  • Anonym (qwert­y)
    Äldre 29 Nov 12:11
    #4

    Du gör klart arbetet enligt konstens alla regler, du inkluderar den tredje lata gruppmedlemmen. 
    Sen pratar du med läraren om hur du upplevt det hela och ber om att aldrig behöva göra ett grupparbete med den lata människan igen. 

    Om du struntar i att färdigställa arbetet efter konstens alla regler så kan det slå tillbaka mot dig själv och det är onödigt. 

  • Äldre 29 Nov 19:07
    #5

    Vart med om samma situation. Jag skrev inte med den lata personens namn på arbetet eftersom hen ju inte gjort nått. Hon fick ett IG på uppgiften, vi andra fick ett MVG.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (M)
    Äldre 30 Nov 18:54
    #6
    Dr Mupp skrev 2014-11-29 19:07:52 följande:

    Vart med om samma situation. Jag skrev inte med den lata personens namn på arbetet eftersom hen ju inte gjort nått. Hon fick ett IG på uppgiften, vi andra fick ett MVG.


    Samma här. Vi förde även loggbok vid vissa grupparbeten där det skulle framgå vilka dagar vi gjort vad (var ett rätt stort projekt en gång) och den fyllde vi andra i utan den lata jäveln, så det blev väldigt tydligt efter den människan inte ens stod med i loggboken.
  • Äldre 30 Nov 19:01
    #7

    Jag har varit en av de lata i ett grupparbete. Men jag skämdes så mycket när jag såg vad de hade skrivit vad jag hade gjort så jag skrev till läraren och frågade om jag kunde få göra arbetet själv. Det fick jag och valde ett helt nytt arbete, behövde bara komplettera med typ en halvsida och sedan fick jag godkänt.

  • Anonym (no lazy)
    Äldre 30 Nov 19:02
    #8

    Gjorde som några ovan: skrev inte dit namnet på personen som flera gånger åkt snålskjuts på oss andra. Hen läste öht inte litteraturen, var sällan på föreläsningar och sade i princip inget annat än "vet inte" på seminarierna. 

    Informerade dock kursansvarig/lärare om varför vi gjort som vi slutligen gjorde. Hen svarade att hen redan hade förstått att den slöa studenten (mitt uttryck) åkte snålskjuts på oss och därför tidigare hade beslutat sig för att underkänna personen på kursen.

    MEN - jag informerade också gruppdeltagaren om att vi valt att göra som vi gjorde, och poängterade att vi flertalet ggr hade erbjudit oss att plugga med henom, försökt involvera i diskussioner etc men att det inte verkade liksom hen hade något intresse. Och att det definitivt inte låg i vårt intresse att fixa utbildningen för den personen...

    Välkommen till verkligheten säger jag också - och då syftar jag på folk som vill åka snålskjuts på andra. :)

  • Äldre 30 Nov 19:10
    #9
    Anonym (no lazy) skrev 2014-11-30 19:02:35 följande:

    Gjorde som några ovan: skrev inte dit namnet på personen som flera gånger åkt snålskjuts på oss andra. Hen läste öht inte litteraturen, var sällan på föreläsningar och sade i princip inget annat än "vet inte" på seminarierna. 

    Informerade dock kursansvarig/lärare om varför vi gjort som vi slutligen gjorde. Hen svarade att hen redan hade förstått att den slöa studenten (mitt uttryck) åkte snålskjuts på oss och därför tidigare hade beslutat sig för att underkänna personen på kursen.

    MEN - jag informerade också gruppdeltagaren om att vi valt att göra som vi gjorde, och poängterade att vi flertalet ggr hade erbjudit oss att plugga med henom, försökt involvera i diskussioner etc men att det inte verkade liksom hen hade något intresse. Och att det definitivt inte låg i vårt intresse att fixa utbildningen för den personen...

    Välkommen till verkligheten säger jag också - och då syftar jag på folk som vill åka snålskjuts på andra. :)


    Gjort exakt samma sak. Färdigställde arbetet med resten av gruppen, tog bort hens namn från arbetet och informerade även hen direkt om varför vi valt att göra så efter upprepade påminnelser. Och vi skrev en notering till läraren om varför vi tagit bort hen från arbetet.

    Men håller med dig TS, om det inte är en ledarskapsutbildning varför faller det då på dig att se till att personen gör sin del?
Svar på tråden Inte skicka till tredje?