• Anonym (värde­lös)
    Äldre 29 Nov 22:24
    1334 visningar
    7 svar
    7
    1334

    adoption eller familjehem

    Då jag pga sjukdom inte kan ge barnen det de förtjänar så tänker jag att de borde få det bättre hos en annan familj. En familj som inte bor för trångt. Inte har för dåligt med pengar. Som kan ge barnen de där nya kläderna, spelen och resorna som jag inte kan ge dem. En mamma som inte är trött och har dåligt tålamod. En mamma som inte behöver snåla på varenda krona för att hon inte kan skärpa till sig och sköta ett jobb som alla andra normala. 

    Vad tror ni är bäst för barnen. Att de adopteras och på det sättet slipper mig som är värdelös eller att de hamnar i familjehem och behöver få träffa värdelösa mig?

  • Svar på tråden adoption eller familjehem
  • Anonym (asdf)
    Äldre 29 Nov 22:32
    #1

    Har du inget sätt att ordna upp ditt liv? För det absolut bästa för dina barn är att växa upp med dig om det bara är möjligt. Har du sökt hjälp på varenda instans som bara finns?

  • Anonym (värde­lös) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 22:41
    #2
    Anonym (asdf) skrev 2014-11-29 22:32:22 följande:

    Har du inget sätt att ordna upp ditt liv? För det absolut bästa för dina barn är att växa upp med dig om det bara är möjligt. Har du sökt hjälp på varenda instans som bara finns?


    Nej jag kan inte det. Vilket barn vill växa upp i en liten sliten lägenhet med en sjuk mamma som inte orkar eller har råd med nått.

    Jag borde nog inte ha skaffat barn. Hur kunde jag vara så egoistisk?  
  • Anonym (?)
    Äldre 29 Nov 22:52
    #3

    Hur gamla är barnen?
    Har du kontaktat soc för att få stöd?

  • Anonym (värde­lös) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 22:55
    #4
    Anonym (?) skrev 2014-11-29 22:52:44 följande:

    Hur gamla är barnen?
    Har du kontaktat soc för att få stöd?


    De är i skolåldern. Ja soc är inkopplat, men de kan ju varken göra mig frisk, betala mina skulder eller ge mig en bättre bostad. 
  • Litet My
    Äldre 29 Nov 23:18
    #5
    Anonym (värdelös) skrev 2014-11-29 22:24:12 följande:

    Då jag pga sjukdom inte kan ge barnen det de förtjänar så tänker jag att de borde få det bättre hos en annan familj. En familj som inte bor för trångt. Inte har för dåligt med pengar. Som kan ge barnen de där nya kläderna, spelen och resorna som jag inte kan ge dem. En mamma som inte är trött och har dåligt tålamod. En mamma som inte behöver snåla på varenda krona för att hon inte kan skärpa till sig och sköta ett jobb som alla andra normala. 

    Vad tror ni är bäst för barnen. Att de adopteras och på det sättet slipper mig som är värdelös eller att de hamnar i familjehem och behöver få träffa värdelösa mig?


    Även om du inte har allt det där praktiska och orken just nu är du ändå den bästa mamman för dina barn. Inga barn väljer bort sin mamma för att flyttas till en ny familj med mer pengar och prylar. Det tror jag du vet med dig egentligen. Det låter som det är ditt dåliga mående som skriver just nu och tagit lite överhand.
  • Anonym (asdf)
    Äldre 29 Nov 23:23
    #6
    Anonym (värdelös) skrev 2014-11-29 22:55:46 följande:

    De är i skolåldern. Ja soc är inkopplat, men de kan ju varken göra mig frisk, betala mina skulder eller ge mig en bättre bostad. 


    Fixa skuldsanering till en början. Och sedan kan du börja odla din hälsa. För även om du är sjuk kan du vara hälsosam och må bättre. Och skaffa sedan en samtalskontakt som du kan bolla dina tankar med.

    Livet kan vara fint och underbart även med små medel bara man har ett mål att sträva efter och lyckas skapa mening.
  • Äldre 29 Nov 23:33
    #7

    Så länge du mår tillräckligt bra och har resurser för att ge dem mat, kläder, trygghet, gränser och kärlek har de det absolut bäst med dig. Om maten och kläderna kommer på bordet genom lön, sjukbidrag, socialbidrag, välgörenhet som Majblomman, Giving People eller kyrkan har ingen betydelse. Jag menar, du är inte sämre för att du inte jobbar ihop pengarna. Du skriver att du är sjuk, då hjälper det inte att ta sig i kragen, det går helt enkelt inte.


    Jag undrar om din sjukdom är depression, för det låter så i ditt inlägg, både det att du inte kan skärpa dig och att du så många gånger skriver att du är värdelös och att barnen i familjehem skulle vara tvungna att träffa dig. Fysisk sjukdom kan också leda till depression.


    När man är tillräckligt deprimerad känner man sig värdelös och tror att ingen behöver en eller bryr sig om en. Alltför många tar sitt liv för att de tror att anhöriga skulle ha det bättre utan dem, trots att det är sjukdomen som orsakar de tankarna.


     


    Får du tillräcklig hjälp av sjukvården?


    Mamma är mycket viktigare än större lägenhet och fina saker! Visst kan sjukdom och tex depression göra att man inte kan ta hand om barnen, men inte heller då adopteras barn i skolåldern, är väl bara spädbarn. Barn behöver kontakt med sina föräldrar även om de inte kan bo hos dem. Ekonomiska orsaker är aldrig orsak till att barnen behöver flytta. Jo, om barnen inte får mat och kläder för att föräldrarna bara sätter pengar på andra saker, men då är det inte den ekonomiska situationen i sig, utan föräldrarnas bristande förmåga/ansvar. 

    Har du någon du kan prata med om det här? Någon som kan hjälpa dig om du inte orkar söka hjälp av olika slag själv? Det finns mycket hjälp att få, men tyvärr är det inte så lätt när man inte mår bra. Soc kan inte betala dina skulder, göra dig frisk eller ge dig en bättre bostad, men de kan hjälpa dig att få pengar till det allra viktigaste (förhoppningsvis, för de tar väl ofta inte hänsyn till skulder), ni kanske kan få en kontaktfamilj där barnen är en helg i månaden eller så kan de hänvisa dig till andra ställen där du kan få hjälp. 


    Lycka till och ge inte upp! Varm kram till dig.

Svar på tråden adoption eller familjehem