• Anonym (HPV+)

    Jag är HPV positiv

    har precis fått veta, medelålders dam,   negativt cellprov positivt HPV ska kollas igen inom 2 till 3 år,,  har talat med läkare

    Har fått smittan som kan ge cancer  

    Någon med erfarenheter?  Hur vanligt är HPV jag har inga synliga vårtor

  • Svar på tråden Jag är HPV positiv
  • Anonym (ssk)

    HPV är vanligt, anledningen till att man inte vaccinerar, eller i alla fall inte gratis, över en viss ålder är att så många då ändå har HPV och de flesta har inga synliga vårtor. Det finns ca 100 olika sorter varav 4-8 st innebär risk för cancer, har du fått reda på vilken typ du har?

  • Anonym (HPV+)

    jag har inte fått veta vilken typ ,  men jag har redan accepterat det, att det kan ta 10 till 15 år innan det bryter ut ,om  det bryter ut. Läkaren sade detta

  • Anonym (En till)
    Anonym (HPV+) skrev 2014-11-30 11:08:17 följande:

    jag har inte fått veta vilken typ ,  men jag har redan accepterat det, att det kan ta 10 till 15 år innan det bryter ut ,om  det bryter ut. Läkaren sade detta


    Inom 2-3 år? Jag är också medelålders, fick reda på att jag bär på högrisk HPV för 2,5 år sedan. Jag kallades för ny kontroll 6 månader senare.
  • Anonym (HPV+)

    60 typer ger olika vårtor  som hand och fotvårtor och är ofarliga 40 typer ger genitala vårtor typ 6 och 11 ger synliga vårtor kondylom och räknas som ofarliga,  resten är farliga , jag befarar att jag kan ligga i den gruppen som är farliga , jag har inga symtom

    funderar på att ta reda på svaret men det känns otäckt nu till jul, men dom talar inte om det riktigt, har haft klinisk kemi och tumörmarkörer och 2 operationer tidigare i livmodern och äggstock som blev borttagen plus cysta, räknades som godartade, det här var tredje gången . Var rädd för just detta tidigare när jag blödde efter samlag . HPV är mycket utbredd vanligt , just för att livsstilen med många partners eller byten blivit allt vanligare. Får man cellförändringar kan det botas i tid jag hade normalt cellprov men är HPV + inom några år kan jag få cellförändringar Problemet är att det inte märks i många fall och inte ger symtom

  • Anonym (HPV+)

    troligen har jag något av de 38 typer: cellförändringar risk för inom 3 år eller risk för cancer.... 2 med kondylom uteslutna  har inga som helst vårtor  ,  

    normalt cellprov  HPV positivt prov  ,,men det kan ta tio år...

    blir kallad inom 3 år för nytt cellprov

Svar på tråden Jag är HPV positiv